Monday, November 15, 2010

result

baru baru ni keputusan UPSR telah pun di umumkan.. beberapa hari berita gumbira tu terpapar di muka akhbar.. ada yg tersenyum riang menceritakan bagaimana perasaan mereka mendapat berita gembira yg di harapkan.. ada juga yg tidak bagitu bernasib baik.. walaupun telah berusaha gigih tetapi kelutusan yg di terima tidak bagitu memuaskan sebagaimana di harapkan..ibu bapa kepada pelajar yg mendapat keputusan cemerlang turut senyum meleret dengan kejayaan anak masing masing..

trend pendidikan di malaysia ni menjurus kepada peperiksaan.. penilaian di buat berdasarkan keputusan yg di perolehi di setiap hujung tahun.. sama ada periksa besar atau peperiksaan tahunan.. kecermerlangan sekolah di nilai dari berapa ramai murid nya yg mencapai keputusan baik.. so trend sedemikian nampak nya akan berterusan utk satu tempuh yg berpanjangan.. tapi tanpa peperiksaan bagaimana hendak menilai apa yg di ajar di fahami oleh murid?? bila perkara ni di titik beratkan... semua pelajar dah jadi macam robot menghafal segala yg di ajar semata mata utk mendapat markah terbaik dalam peperiksaan..

dalam mana mana peperiksaan pasti ada yg berjaya dan ada yg gagal.. itu lumrah.. tak mungkin ada keadaan semua akan lulus atau semua akan gagal.. kalau berlaku makna nya ada perkara yg tak betul berlaku..sekian peratus akan cemerlang, sekian peratus akan lulus dan sekian peratus akan gagal.. namun bagitu kegagalan bukan bererti segala-galanya telah berakhir..ada ramai telah membuktikan kegagalan telah membawa kejayaan kepada individu tertentu.. malah ada yg lebih cemerlang dari orang yg berjaya di peringkat awal.. yg penting jangan sesekali ada perasaan putus asa bila di timpa kegagalan.. terus bangkit dan buktikan anda juga boleh berjaya macam orang lain....

artikal ini di tujukan kepada semua ibu bapa yg anak anak telah dan akan mengambil exam.. kepada cikgu2 yg bertungkus lumus memastikan kejayaan anak murid masing2, kepada adik2 ,anak2 yang telah dan bakal menduduki peperiksaan.. dan juga kepada diri sendiri yg baru lepas ambik exam.... hehe dan

7 comments:

ckLah@xiiinam said...

...kerana akhirnya, 'berapa banyak A' juga yang dipandang orang, kan!


Seronok tengok anak-anak murid berjaya...meski semua tu anak-anak orang.


(psst: Periksa Pak Zino macam man? :D)

zino said...

cklah..
tunggu result lah ni hehe

Aida Ali said...

Mengapa masyarakat memandng merosot 5A sebagai satu kegagalan :(

MOKCIK AZWA said...

Apabila sistem pendidikan terlalu exam oriented...A juga dipandang orang. Nak masuk sekolah agama pun kena ada 5A..klu tidak jangan harap!

Sampai ke tua pun kita ini tak habis2 dengan exam..PTK dah dimansuhkan tapi adakah pengganti PTK akan lebih baik atau lagi menggerunkan dari PTK huhuhu

Dee said...

betul..gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya..

ciK LyndaWawa igUana said...

kazen LyndaWawadpat 6A's...budak sekarang memang hebat..

Zareda Norman said...

gagal dlm peperiksaan bukan bermakna gagal dalam hidup