Wednesday, July 6, 2011

kisah doreyan

yg ni real wajik yg mak buat..

Bila bercerita pasal wajik doreyan ni teringat kisah kami adik beradik dan sepupu sepapat di musim doreyan... kami tak ada lah dusun doreyan macam orang lain tapi di kampong tu dulu banyak la pokok doreyan di tanam oleh jenerasi terdahulu... setiap kali musim doreyan kami merasakan satu keseronokkan.. hehe

pokok doreyan tu ada lah dalam 10 batang kot.. tapi buah nya banyak cukup la utk se isi kampong adik beradik mak dengan anak cucu masing masing... satu je yg uwan pesan ambik la makan la tapi jangan bergaduh.. so kami pun semacam sepakat utk sama sama menjaga pesan orang tua... setiap orang mempunyai kraetiviti masing masing utk mendapat kan bahagian .. bukan macam kat dusun boleh la di gilirkan satu hari utk sedara ni satu hari lain utk sedara yg lain.. ni doreyan depan mata hehe so pandai2 la..


contoh je bukan doreyan kg zino ni...

sebahagian pokok tu berada di dalam semak samun, ada juga yg berada di laman rumah.. so boleh bayangkan bila doreyan tu gugur.. macam telinga lintah masing masing hehe.. sape dapat dia punya.. hehe. bila malam masing masing berlumba2 siapa dulu yg pergi menyuloh doreyan hehe.. zino salah sorang yg berani keluar memalam sensorang masuk kedalam semak tu utk mengutip doreyan.. trill betul.. seram sejuk di buat nya.. satu musuh masa tu semut hitam yg kalau gigit tu tak kan lepas walaupun kepala bercerai dengan badan, kali panggil kelingkiak.. tah apa nama saintifik nya.. kalau terpijak alamat di hurung nya kaki ... alamat tak kemana lah sakit nya tuhan je yg tau... boleh nangis ooo...


ni lah rupa semut tu...
tengok la kepala dengan kepit dia tu hehe

yang penting kami tak pernah bermasam muka pasal doreyan ni.. persefahaman yg sangat baik.. ada juga satu masa dulu zino dengan sepupu yg lain berpakat utk mengutip bersama sama dan bahagi sama rata.. siap buat bangsal kat dalam hutan tu.. tapi sekarang semua tu tinggal kenangan.. oleh kerana pokok doreyan tu berada di dalam kawasan kampong, bila ada sedara yg pencen dan balik kampong sebahagian kawasan tu di terangkan utk jadi tapak rumah.. pokok doreyan pun di korbankan sama.... akhir nya pupus la pokok2 tu.. dan sekarang di penuhi rumah rumah ...

sekarang ni kalau nak doreyan tunjuk je lah hehe

23 comments:

padlie said...

Bestnye durian isi kuning..

Moyang saya pun ada tanam untuk anak cucu.. Yang bestnye, semua pokok tu berbuah sepanjang tahun. Best la layan buah tak ikut musim. tp bila dah lama, jemu.. Kami mula jual dan pokok2 tu merajuk. Berbuah ikut musim dan sikit je..

Zareda Norman said...

abah zar ada dusun, setiap kali musim, memasing pemalas bangau nak kutip deroyan sampai kena upah org plak.. tahu tahu deroyan dah depan pintu

en_me said...

sodappnyer durian .. salam bang zino tewww..

MOKCIK AZWA said...

Sayangkan pokok doreyan tu.. itu lah harga pembangunan huhu

kami takde dusun doreyan, tapi ada la dua tiga pokok doreyan.. bila musim doreyan..arwah bapa dulu selalu kumpulkan dan buka doreyan tu masa kami semua berkumpul sama2. So..setiap orang dapat bilangan ulas doreyan yang sama hehehe..kenangan mengusik jiwa..

ciK LyndaWawa igUana said...

durian...moh!moh!!huhu

sahromnasrudin said...

suka gak wajik nie tp ia terlalu manis huhuhhhh

Acik Erna said...

memang kenangan betul menunggu durian malam2 tu..ponah hujan turung kan..dan arwah apak se apo lai la...
apo dibuek..bejago malam2 kato e..orang jantan yo boleh tido kek bangsal tu..
he he..tak boleh dilupa..

MulutPayau said...

durian.....!!!!! wow.. bestnya kalau dapat makan....

Yati said...

Ooo... ada kenangan rupanya tunggu durian gugur.
Sayang kalau tebang pokok durian. Sebab lambat nak tunggu besor. :)

ciK LyndaWawa igUana said...

durian!!!sedap eh...

zino said...

padli
bagus la masih boleh makan doreyan kampong..

zino said...

zar
bila dah terlampau banyak tak larat nak kutip pulak hehe

zino said...

en.me
salam , wajik doreyan pun sedap hehe

zino said...

azwa
kenangan tu..

zino said...

wawa
kat sana banyak durian ke?

zino said...

shahrom..
memang sangat manis hehe

zino said...

erna
banyak konangan dolu dolu...

zino said...

MP
sekarang nak makan kena la pegi tunjuk.. hehe

zino said...

Yati...
semua dah jadi sejarah.. hehe

zino said...

wawa
kena cari kat pasar hehe

azi said...

Salam..
Emmm..sedapnya wajik durian..kesukaan saya tu...

zino said...

azi..
ada lagi sikit tu hehe

cikceriacorner said...

bestnye uncle..saya suke doreyan..best2..heheh