Monday, October 1, 2012

tak sangka pulak....




Assalamualaikum...

Selamat malam semua... bagaimana hari anda hari ni ? tentu nya ceria kan? tapi biasa la bila hari isnin macam macam kisah nya.. tapi tadi pun hari zino tak berapa nak baik.. tapi menjelang petang semua kembali normal.. memula tu sakit perut.. baru nak elok dia sakit balik.. sebelum tu tumpang makan ubat adik.. yg ambik kat HUKM tu tapi pagi tadi makan ubat alang pulak yg ambik semalam. so lega la juga jadi nya.. akibat nya terlewat sikit dari tempat mem pagi tadi.. kalau pecut memang la sempat bila teringat malam tadi dah dapat gambar percuma tu selow je lah ikut had laju yg di tetapkan.. bila sampai opis terlewat satu minit je..

oops kelain pulak story ni.. sebenar nya nak cerita pasal gambar kat atas tu.. yg dah baca FB dah tau le kat mana ino jumpa tu.. Sapina kata mana boleh tetiba je jumpo jumpo pulak ke ghumah omak den hehe macam tak lojik la kan.. sebenar nya setiap kali nak balik kg adik mesti call uwan dia dulu apo lae minta uwan e masak la.. tapi semalam tu kami ke satu majlis kenduri di somban so tak ado la nak minta omak masak.. cuma call bagi tau lopeh singgah somban nak balik kg.. 

masa rehat rehat tu adik panggil abah , jom poe dapo uwan ada buat samping.. ehhh ramping... ehh entah la apa tah uwan cakap tadi.. nak sebut emping tak menjadi hehe.. rupa nya ayah beli emping dan mak gaul kan dengan kelapo macam aman kocik2 dulu.. terkejut juga mana datang nya emping .. yang ino ingat emping ni maso kocik2 dulu yo sebelum musim menuai orang kampong ambik padi mudo tu buek omping.. meriah macam pesta gotong royong numbok omping.. satu losong tu boleh tumbuk ompek orang.. semua tu kojo orang pempuan.. orang lelaki mengabihkan yo hehe

tak masuk lagi cerita ni.. tetiba (ayat yg Sapina kato tak betul tu ) tengok ada gulai daging salai dengan ghebong atas meja makan.. sebelum tu adik je kata lapar .. adik tu bila balik kg manjang lapar hehe tapi daging salai buat abah pun lapar.. hehe mak kata dia dapat masa kenduri kat rumah jiran sebelah ..lopeh makan nasi baru makan omping.. abih tu apo yg tak sangko??

gambar tu menjadi kontrovesi bila ada mak buyung tengok.. hehe terus dia ngidam nak sesangat daging salai tu.. minta mem masak hehe tapi mem tak jawab lagi.. ada beberapa kawan dah syor kek mano nak cari .. saya cadang cari kat Mardi je masuk ke UPM sana. kisah daging salai sana tu dah selalu saya sebut dalam blog mau pun Fbook hehe.. kalau tak dapat juga nanti saya impot dari UPM export ke UIA ya Anim.. hehe

itu lah kisah nya.. yg tak sangka tadi tu...

17 comments:

Zareda Norman said...

alahakesyia mak buyung tu.. Nasib bai zar tak membuyung sama heeh tak moh faseut redang iik itkkt fb.. Takutmak buyung terlur

Acik Erna said...

Uish tak boto ko he he.tu la kan.ari tu se pos gambar pongat pisang kek gb.ado gak mak buyung teringin bona.jauh lak tu kek langkawi nun.nak tunggu bulan seboleh sok dah tontu dio dah bosalin.

lupekanje said...

Acik pun mak buyung samo gak ni ha..err....tinginnnnnya..hehe

cHeRyNa PiReS said...

Aduiii...kesiannya. Dah kirim ke? Alamak...kok cakap awal td...arini pasar tani kat ampangan. kok sha baco somalam gak eh, dah poie boli daging, tingga monggulai yo.

sha pon kojo kolumpo nieh...sonang nak pass. jumpo kek klcc yo.

kok takdo gak cakap yo...msg kat pesbuk pon buleh...


cikMilah said...

last time makan lemak rebung daging salai 1987 - hah! kat kampung kawan di Kuala Pilah...harus mencubanya lagi.. ada kawan saya buat jual daging salai online

zino said...

zar
itu la mak buyung tu sebut lagi hehe

zino said...

Erna
ini tongah timbang ni mungkin belikan kat Mardi tu export kat tempat kerja dia la hehe

zino said...

acikk
tetiba je ni hehe

zino said...

sha
boleh sha masakkan ni hehe

zino said...

cik milah
lama sangat dah tu hehe

Neeza Shahril said...

sedapnya rebung... daging salai tu kalau buat sendiri tentu sedap kan. Neeza makan yang orang bagi yang dijual tu.. rasa agak kureng..

Ogy Nordin said...

Lauk feveret den tu gulai daging masak lomak..letak cili api segonggam godang...tak nampak orang sebolah dah.

zino said...

neeza
kena lah kepasar tani cari daging dengan ghebong dulu hehe

zino said...

Ogy
lagi podeh lagi sodap kan hehe

Ogy Nordin said...

Makan ngan ikan masin...perggh! eh! lapa la pulak...

Citarasa Rinduan said...

emping!!!!!
abah zino kata emping.. saya terus terliurrr

Pn Kartini said...

Pernah juga merasa mask lemak daging salai msakan kakak ipar yg mmg org nogori..
Mmg bestt!:-)