Thursday, March 26, 2020

Covid 19 RMO hari ke 9

LOCKDOWN
Hari ke 9 26.03.2020

Assalamualaikum ... 
Kehadapan yg di ingati semua sahabat abah di dunia maya dan alam nyata . Semoga anda sekelian berada dalam keadaan sihat sejahtera ada nya. Ada pun abah di sini bersama mak hajjah dan adik juga sihat dan masih bersemangat duduk di rumah. Bagitu juga alhi keluarga lain yang berada di rumah masing2.. 

Sahabat abah semua.

Saperti yang kita semua sedia maklum kerajaan telah pun melanjutkan tempuh perintah kawalan pergerakan terhad selama 14 hari lagi.. bermaana bila habis tempoh perintah yg pertama tanpa berlengah lagi kita meneruskan duduk dirumah sehingga 14 hb April 2020. Usah la gusar usah la marah marah usah la membuat ulasan ulasan yang langsung tidak membina. Bukan hanya anda bukan hanya abah bukan hanya mereka .. malah setiap rakyat terkesan dengan perintah ini. Bersabar lah bertenang lah . Mari kita sama sama hadapi ujian yg getir ini . Mari kita sama sama menjayakan nya. Mari kita sama sama duduk di rumah.

Wahai sahabat abah, 

Kerajaan tentu ada asas yang kukuh mengapa lanjutan ini WAJIB diteruskan. Matlamat perintah ini adalah bertujuan untuk mengelak risiko jangkitan baru virus covid 19. Bila tiada lagi jangkitan maka terputus la rantaian jangkitan virus. Bila tiada jangkitan maka bebas lah Malaysia dari serangan wabak. Penularan dapat di tamatkan. 95 % penduduk telah mematuhi arahan kawalan pergerakan . Syabas rakyat Malaysia yang sanggup bersusah sedikit demi kesejahteraan semua. Baki 5 % bila lagi nak ikut.. Setiap hari kita di sajikan sekian sekian kes baru di lapurkan.. setiap hari juga di lapur pesakit yg berjaya di pulihkan. Dan setiap hari juga berita kematian pesakit di lapurkan. 😭😭😭😭 . 

Sedarlah semua sahabat abah,

Negara CHINA  di mana wabak ini bermula telah pun berjaya melalui tempuh yg sukar ini. Kes jangkitan covid19 berpuloh puloh ribu kali lebih besar dari kita. Jumlah kematian juga beribu kali lebih besar dari kita. Tapi dengan usaha bersungguh sungguh tanpa lelah mereka berjaya keluar dari kemelut yang melanda. Mereka mengguna segala kemudahan yg ada memaksimumkan segala resources yang ada. Negara mereka besar teknologi mereka juga terkini . Kalau tak masakan mereka boleh bina hospital dalam tempuh tak sampai 10 hari. Mereka melaksanakan LOCKDOWN sepenuhnya, tiada rakyat yg boleh keluar dan tiada orang luar boleh masuk. Tentulah banyak kesusahan tapi mereka tiada pilihan. Akhirnya mereka berjaya. 

Ingat lah sahabat aah semua, 

Malaysia tak semewah CHINA.. teknilogi kita juga tidak sehebat mereka. Nak bina hospital kita memerlukan sekurang2nya 3 tahun. Itu pun ada kes pembinaan terbengkalai. Walaupun kerajaan tidak melaksanakan perintah BERKURONG . Walaupun tiada LOCKDOWN marilah kita sama sama patuhi perintah larangan ini. MISSION KITA MESTI BERJAYA , jangkitan baru perlu di kekang. Virus covid 19 mesti di hapuskan. Memang semua orang mendapat kesusahan memang semua orang terkesan dengan perintah ini. Dan kerajaan prehatin dengan masaalah ini dan berusaha menyediakan perbagai insentif utk meringankan beban kita semua. 

Moga covid berjaya di hapuskan mejelang bulan Ramadan .. semoga Allah mendengar rintihan kita semoga allah menerima taubat kita. Semoga Allah mengkabulkan permintaan kita.. aminn.

No comments: