Friday, March 27, 2020

Covid19 RMO hari ke 9

LOCKDOWN
Hari ke 10 27.03.2020

Assalamualaikum 
Apa kabar sahabat abah semua.. ?

Sebut pasal sahabat abah ada satu kisah nak share.. baru je abah baca tadi. Dia bukan ( belum lagi) jadi sahabat abah , tapi abah terjumpa di wall terbuka ( public view) tulisan nya public tu yg  abah boleh baca dan tinggal kan komen. Kisah yg menyanyat hati yg di ceritakan nya mendapat banyak like dan komen..

Posting terkini nya yg abah baca, dia menceritakan tiga orang anak nya pulak telah di sahkan positif covid19. Katanya nya ambulan dah datang menjemput anak anak nya ke hospital utk mendapat rawatan..

abah pun scroll apa berlaku sebelum nya.. rupa rupanya isterinya telah terlebih dahulu di sahkan positif dan sedang di rawat. Katanya kesihatan isterinya bertambah baik dan hari hari mereka dah boleh berhubong melalui video call.. 

Dan kini katanya dia kesaorangan di rumah apabila anak2 nya pulak di bawa ke hospital utk mendapatkan rawatan.. dia tunjuk persiapan utk memasak terbengkalai agaknya dia anak2 nya sedang buat persispan nak bila bila anak2 nya di jemput ambulan 😭😭😭 

abah scroll lagi...

Abah baca kisah dia menulis luahan hati nya tidak berpuas hati atau terkilan dengan setengah2 komen yang di terima semasa mereka sekeluarga masih di kurentin dan menunggu keputusan saringan. Sepatut nya dalam keadaan demikian kita memberi sokongan moral dan mendoakan yg baik baik ( walaupun tidak dapat menghulur bantuan) tetapi kata nya ada di antara mereka bertanya perkara2 yg sangat menyentuh jiwa raga.. tambah2 lagi dalam keadaan dia dan keluarga sangat risau dan susah hati. ketika itu dia sangat sensitif.

Memang sedih bila keadaan ini berlaku.. dia berkongsi maklumat dan perkabaran dan meluahkan perasaan berhadapan dengan situasi yg sangat mencabar .. tapi yg respond langsung tidak sensitif dengan soalan dan komen komen yg boleh menyinggong perasaan orang.. 

Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul.. semoga dia terus tabah, redha dan sabar. sekarang tinggal kesaorangan di rumah.. isteri dan tiga anak menerima rawatan di hospital.. 😢😢😢

pesan abah ,
Jadilah rakyat Malaysia yg prehatin dan penyayang. Jangan cepat menghukum , jangan semua perkara di jadikan bahan jenaka , jangan di tambah kesedihan yg sedang di tanggong orang lain .. Mari lah kita saling memberi sokongan di antara satu sama lain.. mari lah kita saling mendoakan antara satu dengan lain. 

Semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah .. amin

No comments: