Tuesday, October 5, 2010

percaya jujur ikhlas...

Masa tu zino leka bercerita dengan anak anak sambil drive secara perlahan utk mencari tempat untuk meletak kenderaan , tetiba kakak terjerit .. Abah!!!dan tak sempat zino berbuat apa apa tetiba gedebung!!! Terdengar bunyi kuat .. alamak .. Macam mana boleh terlanggar ni.. kereta zino melekat dengan kereta kat tepi tu ke depan tak boleh ke belakang pun tak boleh akhir nya putar kan steering dan terus bergerak terus ke depan perlahan lahan......kreeekk

Dari jauh kelihatan sesaorang sedang memerhati tuan kereta la agaknya tu dia terus datang menghampiri melihat apa yg berlaku , geleng kepala tengok kereta dan terus memandang zino.. then how?? the paint come out.. sorry sorry, it my mistake , never mind i will pay for the repair.. cepat cepat ngaku.. sendiri yg salah.. zino nampak dia cool je belek belek kereta berulang kali.. lepas tu dia minta no talipon, zino pun tulis atas kertas yg di bagi nya.. sekali lagi zino kata sorry.. dia kata ok accident happend.. lepas tu zino masuk kereta utk park di tempat yg betul.. bila zino datang balik kereta yg zino gesel tadi dah tak ada..

zino cakap dengan mem, confiden je mamat tu tadi, langsung dia tak test no yg zino bagi tu tulin le palsu.. dia percaya terus.. zino pun tak sempat nak tanya nama dia pun hehe.. sambil sarapan tu zino tengok ada dua miss call, agaknya mamat tadi yg call dan tak perasan.. terus zino call balik, dia cadang zino cari tempat utk repair calar tu kalau tak ada dia nak hantar ke HONDA.. nanti kos mahal.. baik nya hati.. so kami janji nak settle kan esok hari nya sebab hari kejadian tu ahad, woksop tutup..

esoknya kami janji utk berjumpa di satu woksop di BTR sana utk cat semula kawasan yg tercalar.. setelah beberapa minit berunding dengan tukang cat.. settle dengan kos dan kerja mengecat akan di siapkan petang itu juga.. sementara tu dia minta zino hantar dia ke kedai tempat kejadian semalam tu dan katanya rumah nya sekitar kawasan tu juga.. dalam kereta dia kata dia sangat lega sebab zino org yg julur dan berpegang pada janji.. memula dia rasa ragu2 juga takut kalau2 zino tak datang ke apa ke.. zino pun kata janji perlu di tunaikan.. walaupun saya tak kenal dia dan dia tak kenal pun sape zino.. tapi dalam semua keadaan kita perlu ikhlas.. walaupun zino terpaksa keluar RM utk bayar kerosakan berlaku , yg lebih zino bangga kan.. orang yg tidak kita kenali dapat menilai keikhlasan kita walaupun dalam keadaan zino yg melakukan kesilapan dengan dia..

happy ending.. tak ada rasa dendam, marah sakit hati dan sebagainya... duit bukan segalanya...betul tak???

14 comments:

SoFie NuR said...

yuppp uncle..duit bukan laa segalanya...yang penting keikhlasan hati...

zino said...

sofie..
betul tu tq

UnGu VioLet said...

btl.. hidup ini mmg perlukan duit.. tp, duit bkn segalanya...

UnGu VioLet said...
This comment has been removed by the author.
MOKCIK AZWA said...

Zino, Lega kalau jumpa orang macam ini kan...kebetulan zino jujur, dia juga percaya dengan zino..sebab tu tiada pertengkaran berlaku..

Angah said...

selalunya 'orang baik' akan jumpa dengan 'orang baik'....baru la semua jadi yang baik-baik aje...

Zareda Norman said...

ada stau citer cam ni kat JB sampai orang tu convert to muslim sbb teruja dengan kejujuran orang yg melanggar keretanya itu

NARDtheNERD said...

duit tak boleh beli jiwa kan?.
:)

Kengkawan said...

4,5 thn dulu, andak reverse keter x tengok kira kanan, bedentum!! org tu baru beli keter lak tu..

told him (d owner la kan), jgn marah2, i'll pay.

he said dia bz n will let me know later. make short, i paid d bill n he never marah2. okla...

zino said...

ungu voilet
setuju..

azwa..
alhamdulilah..

angah
dalam blog ni ramai org baik2 yg zino jumpa termasuk angah hehe

zar..
boleh jadikan drama tu..

NARD..
tepat.. tapi duit boleh beli eskrim hehe

andak
itu yg sebaik nya bukan kita sengaja nak langgar dan bayar hehe

Unknown said...

suka baca entri ni..betul tu, wang bukan segalanya..

zino said...

yus
tq..

mamawana said...

Salam

Respect...salute org yg berjiwa ikhlas.

zino said...

mama..
tq