Saturday, May 26, 2012

24 jam siap

Assalamualaikum semua....

Apa yg siap 24 jam tu hehe... kalau ikut turutan tajuk tu patutnya di tulis paling akhir tapi terpaksa di dahulukan entah macam mana berita berkaitan cerita ni telah tersebar luas di FB... macam berita hangat je kan hehe... tapi tak ada la hangat sangat... cuba ada perkara yg mahu di buktikan... 

Semasa di Chiang Mai hari tu Datuk Ketua deligasi bercerita dia menempah sepasang kot dengan harga yg sangat berpatutan dan boleh di siapkan dalam rempuh 24 jam... bukan dia sorang je seorang lagi peserta rombongan juga menempah di kedai yg sama.. maka teringat zino kepada satu rencana yg di siarkan di akhbar harus perdana satu masa dulu.. mungkin juga zino baca cerita tu 10 tahun lepas atau lebih lama..Kerajaan Thai sentiasa berusaha membantu rakyat nya mendapatkan pekerjaan dan pendapatan yg halal unutk menyara kehidupan keluarga.. Walaupun mereka tu bukan Islam.. (lebih 4.6 peratus penduduk nya islam.. sumber wikipedia) tetapi rakyat nya sangat kreatif dan sentiasa berusaha meningkatkan taraf hidup masing masing.. terutama bila berada di bandar besar seperti Bangkok.. kata nya di Bangkok saja ada 10 juta penduduk mencari makan.. 

Dari rencana yg zino baca dahulu.. kerajaan mengujudkan satu industri menjahit yg boleh melibatkan ramai rakyat .. maka timbul lah agaknya tempahan 24 jam.. kedai kedai jahit yg kita lihat di merata tempat hanya lah show room utk menerima tempahan tak ada satu baju pun yg di potong dan di jahit di kedai tersebut.. caya tak ?? Setelah usaha tawar menawar selesai dan kedua pihak bersetuju.. petugas terus menalipon tukang jahit datang ke kedai... entah kat mana lah rangkaian mereka ni duduk.. sampai je dia terus mengambil ukuran.. baju dan seluar.. kain di potong cukup utk sepasang sut (kot dan seluar) .. sekejap tu datang sorang lagi tukang jahit seluar lain kot lain.. beberapa ela kain tu terus di bawa keluar.. 

menurut rencana yg zino baca dulu.. kain itu akan di potong oleh tukang yg mahir dalam urusan memotong, lepas tu akan di hantar pula kepada tukang lain utk jahit tepi... apabila siap akan di hantar pula ke tukang lain yg pakar dalam menjahit bahagian2 kain yg telah di potong tadi.. proses itu berterusan.. dalam sehelai baju atau seluar tu akan melibatkan beberapa tukang dan di buat di tempat yg berbeza.. (ini ikut rencana yg di baca) mereka janji esok nya jam 5 zino kena datang utk fitting.. kebetulan kedai jahit tu tak jauh dari hotel penginapan.. bila zino datang memang baju kot tu sudah separa siap.. seluar pun dah siap.. belum lagi 24 jam tu.. dan mereka berjanji malam tu juga akan siap dan di hantar ke hotel..

bila malam tu zino tertunggu juga mana lah tempahan tak sampai sampai... malam tu kami meronda sampai jam 11.00 malam.. tapi tempahan tak kunjung tiba.. memula tu tunggu la sambil menonton TV yg tak paham bahasa tu hehe.. akhir nya zino terlelap juga.. bila bangun bagi ternampak sehelai kertas di atas lantai di bawah pintu.. dengan nota pihak Hotel call jam 3.25 pagi !! rupanya tempahan zino siap dan di hantar ke hotel.. oleh kerana kawalan keselamatan dia ak boleh hantar ampai ke pintu bilik.. nak naik lift tu kena ada access card.. dan kad hanya ada pada menghuni atau petugas..

Selepas sarapan pagi baru lah zino turun utk claim tempahan yg di hantar.. memang puas hati.. sangat berbaloi.. kalau di tempah di KL harga berganda ganda.. entah kenapa di KL mahal sangat..bila ada peluang terpijak rugi utk di lepaskan.. hehe tapi kalau sengaja nak ke Bangkok utk menempah baju itu langkah yg kurang bijak... kalau tambang di sponser macam zino baru lah kira berbaloi hehe

ini lah hasil nya....amacam cantik tak??? hehe utk rekod 4 orang yg membuat tempahan.. ada yg satu sut saja.. ada yg tambah sehai kemeja... sorang lagi tu tambah selai lagi seluar dan dua helai baju.. dan yg lagi sorang tu tambah lagi 2 helai seluar dan 4 helai kemeja... ikut majet masing2 la hehe.. 

 ini lah hasil nya


di hantar ke hotel dalam bekas ni..

terima kasih sudi membaca dan memberi ulasan.... 




14 comments:

ibundo said...

salam zino. Ekspres betul punya keje ni. Kalau memang bebaloi boleh tempah dua tiga pasang.

MulutPayau said...

kalau murah, mmng berbaloi2 lah tempahkan.....

zino said...

ibundo
itu ada kawan yg oder extra kata nya memang berbaloi hehe

zino said...

MP
yg biasa bua kata memang tak dapat harga tu di KL

m.u.l.a.n said...

ha aahh.. ngapa lah kat msia ni takde ekspress tapi murah..

Pn Kartini said...

dahsyat yaa dia orang ..
memang ekspress!
:)

~ez~ said...

hebat! kalau rajin berusaha,insyaallah ada je rezekinya. sbb desakan hidup,bagusnya mereka mencari rezeki dgn usaha sendiri, bukan menadah tangan kesana sini meminta sedekah..

Acik Erna said...

kalau dah mcam tu boleh buek lobeh dari sopasang tu..baju rayo pun boleh

zino said...

mulan
kat malaysia ni asyik mencekik je kerja dia org mahal lagi tu..

zino said...

kartini..
baju kemeja siap tak sampai 12 jam

zino said...

ez
dia orang bekerja sama memajukan ekonomi masing2..

zino said...

erna
lupo pulak nak tanyo baju melayu hehe

MOKCIK AZWA said...

Di Thailand ada, di Bandung pun ada.. masa kami di Bandung dulu, tukangnya siap datang hotel ambik ukuran dan bawa contoh material (dia dtg malam). Esoknya, Bila dah siap dia datang hotel lewat malam, buat fitting semua...memang puas hati berbaloi2... harga pun murah berbanding KL..

mengapa kat KL kita tak ada layanan camni..kalau ada pun kena bayar harga mahal giler kan kan...

zino said...

Azwa
itu lah sumber cari rezeki ada banyak tapi kenapa tidak di menafaat kan