Sunday, May 13, 2012

sikit sikit lama lama penat...

Salam semua... apa kabar ? kemana anda menghabis kan hujung minggu.. beriadah bersama keluarga ?? bagus.. elok la tu waktu kerja sibuk dengan tugasan.. pegi nya awal pagi balik nya lewat petang... sangat sedikit masa yg dapat di peruntukkan utk kamili kan...

Tapi minggu ni zino ada tugas khas.. sebagaimana di rancang minggu lepas .. dapat juga zino balik bersama mem utk mengemas rumah... mem berkemas di atas zino urus di bawah.. kesian dan sedih  tengok nampak sangat terbiar nya.. kalau arwah mertua ada tentu dia dah bising kenapa di biarkan laman tu rumput panjang... so mission kami pun bermula..


sedih kan bila tengok rumput yg panjang tu... sebenar nya sebelum ni selalu kami upah orang menguruskan nya... bila panjang di mesin ... tapi entah di mana silap nya lama tak berjengok rumah ni.. so semua orang seolah olah melupakan nya... bila kami balik tu dia panjang nya rumput.. 


mesin sandang ni sebenar nya dah lama kami beli .. konon nya nak mengurus sendiri lah rumah ni. balik sebulan sekali mesin rumput dan sebagai nya... tapi kadang tu kekangan masa tak memboleh kan kami balik lama.. kalau balik sekejap apa yg boleh di buat tengok je lah.. upah orang pun nampak tak berkesudahan.. mesin tu kami letak di rumah ayah dan mak.. kalau dia orang nak pakai guna je tak pe ...


tengah syok syok menyabit.. oops bukan sabit memesin hehe... tetiba mesin makin selow dan akhirnya mati.. tengok2 ada benda alah ni membelit kat depan tu.. segumpal wire.. nasib baik ada bawa gagum kena lah potong wire tu dulu.. satu satu.. sehingga terlerai.. 



bila nak start balik .. tak mau hidup pulak.. ha sudah.. ayah pesan kalau tak mau hidup tu cuba tengok spark plug dia... zino pun mula lah nak jadi makenik tak berlesen.. buka la penutup spark plug tu.. sangkut pulak.. salah cara ke apa ke mana lah zino tau.. hehe tarik lagi kuat sikit.. tetiba terkeluar spring yg sepatutnya duduk diam2 dalam benda itam tu.. lepas tu penat otak memikir macam mana nak masukkan balik?? lubang kecik golongan spring tu besar.. penat otak memikir.. cuba juga tonyoh2 kan tak mau dia masuk pun.. akhir nya terpaksa juga ke pekan berhampiran.. nak cari foreman... nak tau apa foreman tu cakap..??

"ala itu senang saja lu talok sikit minyak a.. nanti lu tolak masuk mesti ok punya..."

alahai kenapa pulak tak terfikir nak buat macam tu tadi.. memang sah makenik tak berlesen hehe penat2 je zino usong mesin tu ke kedai.. foreman tu langsung tak nak tolong dia minta zino buat sendiri je.. agaknya kalau dia yg buat kan nak minta upah pun segan hehe.. bila balik zino letak minyak petrol.. foreman kata minya itam.. mana ada .. tak dengar kata la tu hehe tonyoh punya tonyoh sekali spring tu menganjal keluar apa lagi ngapp dia cocok jari yg jarang buat kerja buruh kasar ni.. melekat !! aduhh !! bila zino cabut je apa lagi serta merta darah merah mengalir keluar... cepat cepat panggil mem tisu tisu.... sementara mem turun sempat lagi tangkap gambar walaupun sedang menahan sakit... mem keluar dengan tisu dan masuk balik mencari minyak.. 


tapi kalau mengadu dengan orang tua.. dia tentu akan cakap.. alah sikit yo tu jauh dari perut nanti elok la tu hehe... memula tu terasa lah pedih... lepas taruk minyak gamat.. denyut nya semakin berkurang dan sekarang dah ok pun hehe.. bila dah hilang sakit cuba juga masukkan balik spring tu ke tempat sepatut nya.. kena tonyoh kuat2 .. letak minyak petrol lagi.. ahkirnya berjaya juga.. dan mesin pun berjaya di hidupkan semula.. tugas pun di teruskan...


akhirnya perancangan utk mesin rumput bahagian depan dan sisi berjaya di laksanakan.. tak sempat memerun pun.. bila mem suruh stop dah jam 6.00 petang.. kalau tak ada masaalah spring tercabut tu boleh siap awal lagi kot... tapi semua tu ada hikmah nya kan.. sabar je lah.. kalau ikut perkiraan dua kali lagi mesin siap la semua nya.. kawasan kat belakang tu lagi besar.. rumput pulak jenis yg tinggi tu kobau pun tak larat nak makan.. masaalah nya dua kali lagi tu bila?? minggu depan?? bulan depan ?? mudah2an dapat juga kami siapkan nya nanti insyaallah.. 

itu lah kisah hujung minggu kami... hehe


10 comments:

Acik Erna said...

semantaro nak balik lagi mesin yang bolkng..yng dopan dah panjang balik..he he soba yo la..

zino said...

erna
den gaso pun macam tu he
he

Angah said...

nampaknye kena tekad utk balik lagi minggu dopan yo..

zino said...

angah
minggu depan ado kenduri kawin pulak hehe tengok la nanti nak kena adjust

MOKCIK AZWA said...

betul tu rumput di rumah yg kena tinggal lama2 ni cepat benar tumbuhnya..rumah azwa kat KT pun setiap bulan upah orang tapi cepat benar tumbuhnya hehehe

bak kat kak erna tu..tunggu nak mesin bahagian belakan, rumput depan dah panjang..tapi sekurang2nya nampak juga la rumah ni kena jaga kan..

m.u.l.a.n said...

2-3 minggu pon dah naik tinggi... mmg kena jaga... takut ular..!!

ibundo said...

haha.. cari kobau banyak-banyak suruh makan rumput kek bolakang tu. Duo minggu lai yang kek dopan tu pun dah panjang balik.

zino said...

azwa
ada alasan kono balik selalu hehe..

zino said...

mulan
betul tu jangan sampai jiran sebelah complain hehe

zino said...

ibundo
elok bona cadangan tu bilo dah gomok semboleh kan hehe