Thursday, May 10, 2012

bila di tinggal lama..

Salam utk semua...

saya kena lah mengaku dah agak lama tak balik kampong mem ni... sebenar nya setiap bulan pun balik.. tapi terus ke rumah mak zino je dan jarang dapat meninjau rumah yg dah lama kosong ni... bukan la di tinggal terus.. sebenar nya sebelum ni kami ada upah orang utk membersih dan menjaga kawasan laman rumah ni supaya sentiasa kemas.. rumput di sabit dan sampah sarap di bakar.. 

Agaknya bila tinggal tanpa penghuni.. rumput terlalu cepat panjang.. dah racun beberapa kali masih cepat tumbuh balik dan cepat panjang.. orang yg di upah pun ada masa nya datang ada kala nya tinggal lama tak di jengok2... banyak duit di belanja tapi wal hasil balik asal... so apa nak buat..?

rasanya kami perlu selalu balik dan urus rumah ni... kalau habuk kat atas tu tak boleh nak cerita lah.. naik tersumbat hidung di buat nya.. sekejap je berkemas peluh keluar mencurah2.. macam berjogging sepuloh round di Titiwangsa tu.. kami dah buat keputusan utk balik kampong mengemas setiap kali ada kesempatan.. sekurang2 nya sebulan sekali.. cuma saya cakap dengan mem kalau nak mengemas ke nak mesin rumput ke kena lah balik awal.. sesudah subuh tu terus balik.. tak ada lah panas sangat nak bekerja kat bawah tu.. mesin rumput tangan tu memang dah beli.. dah mahir guna pun... cuma kesempatan tu yg terhad... 

Semoga plan ni menjadi lah .... cuma  kekadang tu masa tidak membolehkan kami balik selalu.. ada sesiapa nak merasa kerja kampong jom la joint sekali.. sambil beriadah kita mengemas.. hehe..

terima kasih kepada El hunaif dan pempuan sombong kerana sudi jadi follower..

 sedih tengok keadaan laman rumah ni..

 pokok bunga yg dah bertahun hidup boleh mati..

sepatutnya keadaan macam ni..

26 comments:

ciK LyndaWawa said...

selamatbalik kampong pakcik....

zino said...

wawa..
tak nak datang bantu pakcik ke ? hehe

atty's said...

cantik rumah kg tu..kalo dibiarkan je sayang.

kasihibu said...

kering pokok yang menghijau tu, memang peluh2 tapi seronok membersih kan halaman rumah kan?

Cikja said...

Abah zino Cantik rumah tue..sayangnya bila pokok tue mati...

azi said...

En. Zino...
Cantiknya....Saya cukup suka rumah kampung macam tu...Rumah ibu En. Zino pun saya suka...

Saya dan Cik Abang saya memang sukakan rumah kayu tapi nak buat sekarang ni...rasanya tak mampu...jadi kitaorang ambik sikit-sikit aje "konsep" tu seperti syiling, pintu dan alang ..:)

-cinta soFiaSafiya- said...

abngzino...awat buh pic nih....
buat nida rinduuu nak balik kampung arwah mama di pahang nun....sob..sob..sob.........

btw selamat pulang ke kampung ya....

Kengkawan said...

elok tu, dari berjogging kat Titiwangsa, baikla exercise sambil kemas rumah.. hheheh

MOKCIK AZWA said...

cantik rumah nie..kalau asben azwa memang berkenan sangat rumah kayu macam ni..

elok juga balik sekali sekala menjenguk rumah ni kan, boleh jugak keluar peluh hehehe

aNIe said...

Cantik rumah kampung wtuw...sejuk je mata memandang

Kalau selalu balikww... sihat tubuh badan... tak perlu berdiet...sentiasa slim je...hehehe

Angah said...

cantik rumah ni, elok lah balik selalu dan pelihara dia..

Irfa said...

rumah kalau ditinggal lama cepat sgt nampak buruk..tp rumah tu cantik..sayang kalau tak dijaga

MulutPayau said...

cantiknya rumah tu....sayang kalau dibiarkan tak berjaga...mmng kena selalu balik tu...boleh jugak keluarkan peluh sambil mngemas rumah...

zino said...

Atty
itu la memang sayang kalau terus terbiar...

zino said...

kasihibu..
nak membersihkan laman kat depan tu pun dah berpeluh hehe

zino said...

cikya
itu la.. nak buat cam mana 5 bulan tak ada sorang pun jengok..

zino said...

azi
ambil aura rumah kampong ya..

zino said...

sofia..
ada masa jengok la kampong tu nanti ya..

zino said...

andak
betul tu boleh la joint sama ya hehe

zino said...

azwa
dah plan nak balik selalu..

zino said...

anie
betul juga tu..

zino said...

angah
terima kasih..

zino said...

irfa
thanks you..

zino said...

MP
betul tu..

ciK LyndaWawa said...

hehhe..bawak saya jalan2 pakcik...

zino said...

wawa
datang sini pakcik bawa balik kg boleh stay sana berapa lama wawa nak hehe