Saturday, September 5, 2009

bazaar ramadan


Petang tadi kali pertama kami ke bazaar ramadan di tepi tasik taman permaisuri .. terletak di kawasan tempat letak kereta di tepi jalan .. setiap bazaar ramadan akan menjadi tumpuan ramai, pengunjung yang datang akan meletak kenderaan tanpa mengira tempat.. asal dan je mereka letak.. sape nak marah ya tak? ... maka terjadi lah kesesakan yang sepatutnya boleh di elak sekiranya masing masing bertolak ansur dan bertimbang rasa terhadap mengunjung lain..

itu kesesakan jalan raya, bila kami masuk ke kawasan bazaar, berlaku juga kesesakan.. kami ni kesesakan di sebabkan ratusan manusia yg datang utk membeli juadah.. bermacam ragam dapat di lihat.. akhirnya masing masing penuh jari menjinjing bungkusan juadah yg di beli.. juadah yg di jual pun bermacam ragam.. sungguh mencabar nafsu... semua nampak sedap hehe semua rasa macam nak rasa.. nak rasa je sikit hehe.. tapi akhirnya kalau tidak berjaya di kawal akan terbeli berlebihan dan akhirnya membazir...

Bulan ramadan memberi peluang kepada peniaga utk mendapat sedikit rezeki yang belih dari biasa.. sama ada mereka ni dari kalangan peniaga makanan sedia ada atau hanya berniaga setahun sekali utk mendapat duit raya .. terpulang lah kalau masing masing rajin dan kreatif.. tentu akan mendapat laba.....

16 comments:

Nong said...

Dah setengah bulan puasa ni, sekali pun tak pernah pergi pasar ramadan ni. Tak sanggup nak menempuh kesesakan manusia... he he...

zino said...

nong
elok juga tu... tak payah le pergi.. takut kena tolak markah nanti hehe

Kak Elle said...

saya tak pergi pun pada bazaar ramadhan kali ni - selalu nya di block bersebelahan ada tapi tahun ni tidak di luluskan olih kerajaan sebab takut merebak nya H1N1 jadi yg paling dekat yelah di masjid tu pun tak banyak gerai.

xiiinam said...

Bazar Ramadhan Teluk Intan hanya dipisahkan dengan sebaris pagar dari sekolah ckLah. Seawal jam 12.30 sudah mula hiruk pikuk dan terbit pelbagai aura yang menggoda deria kami di kelas.......

Tapi setakat ini masih belum jerlus ke situ.....masih bersemangat menyediakan juadah iftar sendiri, meski cuma seadanya...

Tie said...

Setakat ni, Tie belum lagi ke bazaar ramadhan.. bukan apa, tak sanggup hidu bau2 lauk pauk terutama yang jenis bakar2 tu... takut pitam, ekekeke.....

ZARA 札拉 said...

heeh~

kali ni zara bleum pergi lagi~

cikMilah said...

saya pun masih pegang rekod tak pi pasar ramadhan..susah nak cari parking dan sesak.. dalam menyesak 30-45 minit tu smpat den masak 2-3 lauk dan nasi...

Yunus Badawi said...

Selalu jugak org pergi ke param ni park sesuka hati kerana malas nak jalan jauh sikit. Mereka rasa sekejap aje tapi walaupun sekejap menyebabkan jam yg teruk. Inilah org yg mementingkan diri saja.

Zareda Norman said...

2 hari kat jengka, param kat sana menag super.. semua kuih bes bes dan murah..

param kat Kl ni.. kena hati hati lah..

Dee said...

bila dikira2..bulan ramadhan ni lah plg byk duit abis..huhuhu...

Mak Su said...

4, 5 tahun lepas rajin gaks ke sinun, beli nasi ayam lauk ayam rempah... tapi tak larat, sesak ya amat... berlengas

SoFie NuR said...

sejak bulan puasa ni baru sekali je pegi bazar ramadhan...tak banyak choice sangat kat kemaman ni...

Sindora Collection said...

dah terai ke akuk melur kat bazaar situ...mmg sedap..selalu bos kat rumah yg selalu beli kat sana..

RahimSabah said...

Salam - Kami di cni poi yo jongok kek psr rmdhan , tapi tak lalu nak boli mknan org cni, x taulah apo sobab , tapi x solero , mem & ank2 pun x ingin. Klau boli sama sama rkn dr smjung yo yg menjual d ctu.

SELAMAT BERPUASO DAN SLMT HARI RAYO
MAAF ZAHIR & BATIN.
[ awal bona ko ucpan ni, x polah kan ]

Masy said...

slalu pegi bazar yg x ramai org. senang sket, cepat balik. hehehhe

PerantauSepi1306 said...

nak pi PARAM.. seblum pegi dah reka nak beli apa... paih tu zassss dan zasss dan balik... kalo tak memang terbabas lerrr ;D