Wednesday, September 30, 2009

gegaran..

Masa tu zino dalam perjalanan ke opis mem, sepanjang jalan sesak.. memula ingat nak ikut jalan Ipoh sebelum masuk ke Jalan Tun Razak... tapi bila tengok trafik tak bergerak.. terus lencong ke Jalan Pahang menuju bulatan Jalan Pahang.. jarang dah ikut sini pasal selalu sangkut di bulatan tu..

Dan hari ni memang agak lebih sikit jem dari biasa.. bila melepasi bulatan Pahang, keadaan semakin terus.. perjalanan tersangkut sangkut.. tetiba zino terasa kereta bergegar.. macam berada di atas jambatan dan lori sedang lalu di sebelah... "apa hal pulak ni?" macam mana boleh bergoyang... tak kan pasal bas yang baru lalu tadi...pelik....

bila sampai di opis mem, zino park dan terus melelapkan mata sementara mem turun, bila mem turun dia terus bertanya, "rasa gegar tak?" ada gempa di sumatra... oooo pasal tu ke kereta bergegar tadi?... tak lama lepas tu kawan zino talipon.. banyak bangunan bergegar dan terima aduan dari bomba, polis minta datang .. banyak bangunan telah dikosongkan.. minta di periksa bangunan selamat atau pun sebalik nya..

bila dengar berita jam 8 tadi konfirm berlaku gempa di Sumatra... nampak gaya malaysia bukan lagi kawasan bebas gempa... walaupun gempa berlaku di Sumatra nun gegaran nya tetap dapat di rasakan.. agaknya bagaimana mereka yg berada di kawasan gempa.. bagaimana panik mereka agaknya..

apa pengalaman anda hari ni??

25 comments:

su said...

mengucap siap2 kalo kite betul2 brada di kwsn gempa! aduhaiii...

xiiinam said...

ckLah sedang siap juadah berbuka taedi...memang terasa kesan gegaran...ingatkan sebab ckLah rasa nak pitam..letih sangat..

Kak Elle said...

saya masa tu berada di rumah kawan yg tinggal di tingkat 25 kami sedang berbual bila tiba2 semua nya bergoyang lampu ceiling yg nampak terok sekali,rasa mabuk sekejap lalu kami semua turun dan tunggu di bawah.

RahimSabah said...

Salam - Alhamdulillah di cni x da rasa gegerannya. Masa taufan/ribut melanda Filipina , sebahagian pantai KK turut juga merasa tempiasnya. Di Sabah skrg masalah jerebu yg tebal , di Tawau telah di letak pada tahap bahaya.
Inilah bencana alam akhir zaman .. jadi ... sendiri mahu ingatlah ..

RahimSabah said...

Salam - Alhamdulillah di cni x da rasa gegerannya. Masa taufan/ribut melanda Filipina , sebahagian pantai KK turut juga merasa tempiasnya. Di Sabah skrg masalah jerebu yg tebal , di Tawau telah di letak pada tahap bahaya.
Inilah bencana alam akhir zaman .. jadi ... sendiri mahu ingatlah ..

intan.dayana said...

hurm.kat kuantan x rase gegar pOn.uhuk.uhuk.

pB said...

tak dak rasa apa apa pun

bEEdLE d' bARd said...

sy xde plak rasa gegar2..tp bila tgok berita terkejut la gak..

Yunus Badawi said...

Sekolah anak saya murid2 dan guru diarahkan meninggalkan bangunan sekolah dan dibenarkan pulang awal.

Dee said...

sy gi berurut..kemain syok lg zino..x terasa apa pun..tp kalo ikut timing tu sy dlm putra lrt kt bwh tunnel..gegaran lrt lebih kuat dr gempa bumi tu..xleh nk bezakan..

~mrs azmi~ said...

saye tak terasa.. sebab dalam kete. igtkan mmg gegar kete je.. hikhik!

Ummi365 said...

ummi tak rasa, dalam kete onthe way balik, tapi anak2 kat rumah kata, padlock bergerak bunyi macam orang ketuk grill.. diorang pun pening and panic.. air toilet bowl pun berkocak katanya.

Sasha said...

tanda2 dah ada... tp manusia masih terlena dibuai mimpi termasuklah diriku ini.... huhu...

Zareda Norman said...

kami atas motor masa gempa tu.. tak tahu apa apa pun

CuTeMiUt78 said...

yup..betul, sama la kita pun merasainya.. semalam... rasa cam pening2 gitu.. rupanya bergegar

RahimSabah said...

Salam - Angka korban akibat gempa di S'tera , Indon terus meningkat. Lap. terkini semasa ni 467 org dan di jangkakan angka ini akn trus meningat lagi. Marilah sma2 kita berdoa kepada ALLAH awj agar mesibah ini di jauhkan dari kita semua , AMIN

cHeRyNa PiReS said...

tgh tgk berita sambil online dan reply posting nieh. tgh tgk kes kat sekolah dan budak2 menangis...adoooiii...tak sanggup! kenapa sha sorang je tak rasa gegaran semalam?

zino said...

bila menonton TV melihat kerosakan yang berlaku dan tangisan mereka yg terlibat dalam kejadian tu.. sungguh terharu..

Pak Ngah: said...

:: kami di Borneo tak terasa gegarannya... jauh barangkali...

RahimSabah said...

Salam semua - angka korban akibat gempa di indon semakin meningkat dan di jangkakan angka itu akan terus meningkat.

" Ya ALLAH hanya Engkau Yg Maha Mengetahui ats apa jua kejadian ini. Kau jauhilah segala bencana ini dari kami Ya ALLAH " - Amin

MOKCIK AZWA said...

Mokcik masa tu tengah sibuk pasang langsir kat rumah baru. Tak rasa apa pun. Tup2 kawan yang masih kat opis call.."ada rasa gegar tak tadi?"

Bila dengar berita baru tahu ropenya ada gempa/tsunami berlaku.

Semoga kita semua ambil iktibar dari kejadian ini untuk memperbaiki diri.

noorlara said...

dunia sudah semakin tua... kalau DIA berkehendak padang pasir atau salji boleh datang ke Malaysia

Kengkawan said...

x sedar, sedar2 tgk tv malam baru dpt berita..

NBK466 said...

Lawak gaks ari tuh masa 2nd day. Rasa cam kerusi kat opis berbuai2 ingatkan den mamai. tetiba opis riuh..betul ler kena kesan gegaran..he..he..he..

chekgu BaniHassim said...

saya pun rase jgak nih...
kite yg rase ekor2 da cuak, dorg yg alami tu mcm manela rasenye agaknye...

syukur sbb kite masih selamat...