Friday, September 25, 2009

raya ke dua..

Kebiasaan nya selepas sembahyang Raya kami anak beranak akan terus ke rumah mak zino.. lepas tu mula lah menziarah sebuah rumah ke sebuah rumah sedara mara sebelah mak.. keliling kampong tu kiranya sedara mak belaka lah hehe..jarak antara rumah mak dengan rumah MIL dalam 1/2 jam perjalanan je.. so memang tak kisah pun nak balik kemana beraya hehe.. tapi tahun ni berlaku perubahan..

Hari raya pertama kami masih di KL.. sembahyang raya di surau belakang rumah je.. lepas sembahyang kami bersiapa utk ke tanah perkuburan di shah alam.. lepas tu beraya di shah alam dulu.. petang baru balik kampong.. bila sampai rumah mak zino dah jam 6.00 petang.. hasrat nak berziarah terbantut.. apa lagi selepas makan .. mata pun kuyu.. hehe..

esoknya kami beraya dulu ke rumah sedara sebelah mem, memang setiap tahun pun hari raya kedua... memula laksa, lepas tu mee bandung, lepas tu mee kari pulak.. aduhai perut.... bila dah kenyang baru ke rumah mak semula , beraya di rumah2 yg tertangguh semalam.. ramai yg bertanya kenapa lambat.. kenapa raya kedua baru sampai hehe.. abis tu nak buat macam mana rutin ni akan kekal la nampaknya..

tak kisah lah raya berapa kan janji sampai ke rumah sedara mara setiap kali raya.. adik asyik mengira duit.. tetiba melambung tinggi.. mana datang tah.. rupa2nya salah kira hehe.. tapi tadi semua duit tu dah selamat masukkan dalam bank.. tak ada lah lagi sekejap simpan sekejap keluarkan utk di kira lagi dan lagi hehe..

minggu depan baru start kerja.. sementara tu duduk je kat rumah ni... agaknya siapa nak buat rumah terbuka ni ya hehe

17 comments:

cHeRyNa PiReS said...

sha nak wat close house la cik zino. dah seminggu dapat ayat nieh je:

"kitowang dtg umah ko jelah...ko masak sedap."

ye2 je...padahal masing2 malas nak masak!

* org asek dtg rumah...baru arinieh rasa nak jalan raya...uhuhuhuhu...cik zino takde open house ke?

Yunus Badawi said...

Untung kalau kawin org dekat ni. Sekali balik boleh cover dua2 belah pihak.

Cepat masukkan duit budak2 dlm bank?

zino said...

tengok mood mem la jawab nya hehe kalau dia rajin ada lah.. hehe

zino said...

YB
dah masukkan pun hehe

xiiinam said...

Selamat meneruskan raya zino...

Pak Ngah: said...

:: salam... selamat bercuti dan terus beraya sakan... walaupun kerja bertimbun dah menunggu di opis...

aNIe said...

Zino...betul kata zino...biar pun lambat tapi yang penting semangat menziarahi sanak saudara tetap ada...

Menu yang disediakan sedap2 ye...

azlanlin said...

Salam dan selamat hari raya. Walaupun program menziarahi agak 'tergenjut' dari asalnya, ia tetap terlaksana jua. Hubungan yang rapat, terus dieratkan. Alahmdulillah..

Apa-apa pun, lepas raya...khususnya minggu depan, sebeban kerja udah menunggu..kan?

cikMilah said...

resam raya mmg gitu kan...ziarah, makan, kenyang, letih..salam aidulfitri utk Zino an family

yginsaf4 said...

samerlarr kiter abang zino tewww ~ minggu depan baru start kerja.. ehehe

silversarina said...

ooo dekat je kampung zino dan mem, senanglah ziarah sedara-mara kedua belah pihak walaupun jadual beza dari biasa .

zino said...

cklah
masih mood raya ni..

pakngah
memang dah bertimbun tu hehe

anie
betul tu..

azlanlin
betul

cikmilah
selamat hari raya

en.me
sementara tu jom kita raya lagi hehe

silversarina
tak perlu undi bila musim raya hehe

Abang Long said...

Salam Lebaran.

SELAMAT HARI RAYA.

Jangan lupa malam ini ... di Blog Abang Long :)

DrSam said...

Salam Hari Lebaran. Maaf zahir batin.

Balik hari pertama syawal jalan pun tak jam agaknya ye. Janji balik berjumpa orang tua. Kemeriahan tetap dirasa.

zino said...

abang long
ada kenduri ke? hehe

Drsam
itu yg penting...

Zareda Norman said...

banyak duit raya dik yer... saving jer.. sikit sikit lama lama jadi bukit

Mak Su said...

aik? kat kampong kito tak sampai pungg