Friday, May 28, 2010

apa nak cerita....??

memang betul bila ada rungutan.. Fb telah memporakperandakan segala gala nya.. apa tidak nya pengaruh Fb mempengarugi segala gala nya.. sehingga mood utk ber blog merudum ke tahap yg agak rendah.. sehingga perkara lain menjadi no 2 , 3 ,4 ... FB jadi no 1 .... sebulum k mana mana FB dulu, balik je dari mana mana FB juga.. sebelum tidur pun masih sempat jengok FB..

kepada yg belum ada FB fikir kan lah , kalau boleh bertahan tanpa Fb lebih baik anda jangan ke sana sekali dah berkecimpung anda pasti melekat.. hehe.. so bagaimana kita nak seimbangkan perkara ni?? siapa yg dah berjaya keluar dari cengkaman FB ni?? sila share kaedah yang anda gunakan.. mana tau boleh mengubat penyakit yg telah menjadi ketagih kebanyakkan orang , tua dan muda lelaki dan perempuan, orang politik dan kebanyakkan, orang kampong dan pekan.. orang di rumah banglo dan juga setinggan.. semua ada akaun FB.. semua melekat dalam FB..

ada yg berlumba lumba menebar network, punya rakan beribu2.. ada yg mencari peluang berniaga.. ada yg agaknya mencari cari aklau ada yg sesuai di jadikan teman, ada yg terhad kepada rakan taulan yg telah di kenali .. Fb berjaya mendekatkan orang yg berjauhan, merapatkan ikatan siratulrahim.. di luar tak bertegur sapa.. dalam FB rancak berbicara.. hehe lebih mudah mendapat kawan melalui dari FB.. dengan sesiapa saja kita boleh tegur dan minta di add sebagai kawan, kalau kita rasa ok lulus, kalau sebalik nya sorry.. tak ada yg kecik hati tidak ada yg akan marah..

bagi zino.. network yg di bentuk hanya kepada yg benar nak berkawan, kalau nak berniaga bukan di sini tempat nya, kalau nak berpolitik juga bukan di sini tempat nya, kalau nak buat promosi itu ini juga bukan di sini tempat nya.. kalau dia ikhlas nak berkawan akan di sambut dengan ke ikhlasan juga.. sebab tu senarai kawan tak bertambah mendadak seperti orang lain.. ada yg di luluskan ada yg di rejek dan ada juga yg di delete selepas di luluskan..

cuma masaalah nya macam mana nak mengatasi masalah ketagih dengan FB ni? hehe




9 comments:

ikan emas said...

apa kaedahnya ?

fikirlaa apa matlamat utama nak ber fb ?

kalau nak dapat kawan..chat tu yg jdi giler meraban tak tentu hala ...tak kira dah suami isteri ke ,sekolah lagi...asyik la jawapnya..kena lak tgh asyik masyuk..

xiiinam said...

Saya pernah buat entri, mengapa saya berfb... http://xiiinam751.blogspot.com/2010/04/jadi-kenapa-kau-ber-facebook-cklah.html

...pisau di dapur itu akan menjadi baik kalau digunakan dengan baik...
...tapi kalau disalahguna, mandatori gantung sampai mati pun boleh jadi akibatnya...

Pok Li said...

saya hanya menjengok di rumah. Itu pun kalau ada lapang. Di tempat kerja sori le. Boleh saja berfb. Tapi kena ada displin le. Mungkin sekali sehari dan tidak lebih daripda 10 min.

Yunus Badawi said...

Betul tu. Saya tengah baca n3 zino ni tiba2 kawan panggil kat facebook kata skrg dah ada friendcam video chat. Pergi sana kejap sblm sambung baca n3 zino hehehe

anymz said...

sey skang ni sdg cuba mengurangkan,dulu waktu pg di isi dgn dhuha dsbnya.setelah di tegur suami saya letak limit time.jadi slowly saya selang seli dgn bloging,sekali sekala je fb.itu pun thru hp.ketagih kan..hehe

aNIe said...

Zino...tak tau nak cakap apa...sebab kita pun tak dapat nak lari dari cengkaman FB...huhuhu...

Cuma masih boleh lah melepaskan diri untuk melakukan kerja2 harian...

kak Erna said...

rasanya orang lain o.k lagi..yang tulis N3 ni la yang paling terok ketagihnya..kata anak2 buah tu..hai.pak ngah..ni sempat lagi..kat kenduri ke..pi shopping ke..kat spital ke...dan dimana mana saja..ha ha..bukan se kato tau..anak2 buah kau cakap...

Zareda Norman said...

zino

zar pun addicted fb. Tapi bukan nak melencong atau merepek meraban cuma suka suka sembang kosong dgn kengkawan.cik hubby pernah bg idea suruh on internet kat BB zar.. emem cukuplah dengan lappy aje.. karang 24/7 hidupku dgn fb aje.. baru padan muke cik hubby.. hahhaha

zino said...

ikan emas..
betul tu kalau dah mengaban tak kenal siang malam hehe

cklah..
makna nya sendiri kena kawal apa yg di kehendaki dari Fb tu kan

pok li
satu langkah bijak..

YB..
ada ke zino pun tak tau tu hehe

anymz
elok sangat la kalau boleh di kawal hehe

anie
rasa nya ramai yg telah di cengkam ni.. terpulang kepada kita utk berusaha keluar dari cengkaman hehe..

erna..
iyo ko.. tu le pasal ..

zar..
lebih baik jangan.. cukup le dengan yg ada tu.. hehe