Sunday, August 7, 2011

berbuka di kampong.....


ini lah rumah mak zino... sama dengan gambar kat atas tu tapi zino ambik dari sudut yg berbeza... rasa nya nak tukar gambar ni nanti mengganti tema kat atas tu... di laman ni lah kami bermain masa kecik dulu... masa tu ada pokok manggis besar dua batang, ada pokok kelapa beberapa batang... tapi semua tu telah di tebang bila ketinggian nya boleh membahayakan rumah pusaka tu..


sebenar nya ini lah saat kemeriahan yg di nanti nanti kan bila dapat berkumpul bersama ayah bonda di kampong... along pun joint bersama dua cicit mak dan ayah.. Arifah tu merupakan cicit sulong mak dan ayah...masing masing dah mengadap juadah utk berbuka.. cuma menunggu azan di masjid berhampiran..


tapi Arifah buat selamba je.. masa orang lain makan dia buat don no je sikit pun tak minat nak makan sama... penat la onyang pujuk suruh dia makan .. dia buat tak tau je.. susah betul cucu atok sorang ni.. hehe


ini lah feberet lauk yg di idam2kan... ayam masak lomak cili api... tapi bila cucu cicit ada bersama tak ada lah mak masak pedas.. ala kadar je tapi memang sangat sedap.. zino peratikan semua orang pun bertambah nasi hehe.. kebetulan adik zino yg duduk somban tu pun balik sama dengan keluarga utk menambah kemeriahan.. dan piring lauk tu berlegar dari sorang ke sorang.. hehe



dan ini juga feberet zino... sejak zino kecik sampai ke besar ni..sampai ke tua... mak tak lupa buat kelepong kegemaran zino... sampai adik sebut ni abah punya kegemaran abah makan la....memang abah yg makan banyak pun... hehe..

sebelum balik mak tanya kak long... bila lagi nak balik berbuka kat kampong....

12 comments:

azi said...

Salam..
saya suka sangat dengan rumah pusaka tu...cantikkk.kalau malam , tambah2 dekat nak raya ni, mesti bertambah cantik bila dipasang pelitakan.....:)

p/s berbuka ramai2 memang seronok...tak sedar nasi seperiuk dah habiskan..h..he..

zino said...

azi..
sangat seronok bila berkumpul ramai2... dapat juga teman mak dan ayah.. kesian mereka berdua je kat kampong..

Acik Erna said...

bilo sebut berbuko ramai2 kek kampung ni...teringat rumah kek baruh tu dulu selalu meriah bilo tibo maso tu..mak ngan ayah..mesti datang join samo..tapi nak buek camano kan..maso tu dah berlalu..tinggal konangan yo.

sayangsayangibu said...

memang meriah bila dapat berkumpul ramai ramai macam tu, apa yang mak masak itulah yang paling sedap sangat
tak sabar rasanya sya nak balik hujung minggu depan berbuka bersama keluarga.

rumah di sepanjang jalan dari bahau ke s,ban memang cantik cantik, sayang juga kalau sya tengok ada rumah yang tak berpenghuni tu

zino said...

erna
kenangan mengusik jiwo...

zino said...

sayangibu...
seronok bila dah ramai....

Kengkawan said...

kita pun suka kelepong tu. buah melaka kan?

ciK LyndaWawa igUana said...

wah..bestnye g kampung..

mMoOnN aAlLeEaA said...

cantik rumah tu....suka lea nengok.dekat mana ni?

CS @ Mama AA's said...

seronoknya dpt buka ramai2. ujung mggu ni saya akan blk umah bonda berbuka. tp 2 lagi kekanda xpat blk sbb tggal jauh... huhuhuu sedih... :(

Motheroffivekids said...

Dari kecik smpi besar anak pun dah 5, kalau hari raya mesti singgah beraya di rumah pusaka ni. Tahun ni tak tahu dapat ke tak.

Zareda Norman said...

berbuka dengan mak dan ayah ni.. sedapnya hidangan tu sangat berbeza daripada bebruka kat hotel 5 bintang pun