Thursday, August 25, 2011

jom balik kampong...

Satu lagi acara yg mesti di lakukan menjelang musim perayaan ialah balik kampong.... tak kisah la sama ada kampong tu jauh atau pun dekat acara balik kampong merupakan perkara yg mesti kepada yg berasal dari kampong... ada yg balik ke selatan ada yg ke utara.. dan ramai juga yg bakal balik ke pantai timur... sama ada balik menggunakan pengangkutan awam, atau balik dengan kenderaan sendiri... kereta zino dah ready kat atas tu hehe..

teringat kisah zaman masa belajar dan mula mula kerja di KL ni dulu... bila nak balik kampong pudu raya tu ada lah pot paling meriah sekali... zaman tu tak banyak bas express ni kalau ada pun mungkin utk distinasi jauh je.. yg dekat tu naik la bas berhenti henti tu... kat puduraya ni macam perkara berlaku.... nak naik bas berebut sape cepat dia dapat siapa kuat dia melompat..ada yg ikut tingkap.. ada yg buka pintu kecemasan... beg naik dulu tuan dia terkial2 berebut2.. tolak sana tolak sini... ada yg hilang dompet, ada yg hilang beg.. ada yg hilang anak... macam macam.....

selain bas keretapi juga jadi pilihan.. masa tu memang ramai yg naik keretapi.. walaupun perjalanan tak berapa jauh.. itu le pilihan yg ada.... dan yg murah.. masa tu ok lagi mudah nak dapat bas dari stesyen keretapi ke kampong... dua kali bertukar bas utk sampai ke kampong... tapi sekarang ni bas yg masuk kampong tu dah tak ujud .. dah lama tak ujud.. mati dengan sendirinya bila kekurangan penumpang.. masing masing dah mampu beli kenderaan sendiri, sama ada motor atau pun kereta, kenderaan awam tidak ada permintaan..

so bagaimana anda?? apa pengalaman paling manis bila balik kampong?? dengan kesempatan ini juga kami ingin mengucapkan selamat hari raya aidil fitri dan selamat balik kampong... berhati2 di jalan raya dan semuga selamat sepanjang masa.....amin...

7 comments:

Kengkawan said...

pengalaman manis?
hari2 balik kg... dah tak tau apa rasanya balik kampung heheh

azi said...

Salam Zino..
Pengalaman saya masa keja kat KL dulu..nak balik keutara masa raya beli tiket bas kena beratur punyalah panjang...pastu kena tipu dengan "ulat"..satu tempat duduk..2 penumpang...adoi!!!..kenangan2...he..he..

MulutPayau said...

penglaman pahit..(masa krja KL)
.bas yg disewa khas utk balik kg tak muncul2...bas lain datang dan kena bayar 2 kali ganda..raya punya pasal..

p/s..Selamat Hari Raya utk Zino skluarga dan selamat pulang ke kg..

ciK LyndaWawa igUana said...

selamat hari raye pakcik.pe saye punye baju raye tak sampai2 lagi ni..pakcik pos tak?hehe

Dee said...

kenangan manis naik keretapi dari KL ke Parit Buntar..abah sumbat kami melalui tingkap dulu..kami cop tempat..nak smpi kg berjam2..tp best..bwk bekal kopi panas, mihun, nasi lemak..dah mcm berkelah dlm keretapi..hehehe..

MULAN said...

SALAM RAYA AIDIL FITRI..
MOGA SEMUA DIBERKATI..
MINTAK MAAF SE-IKHLAS HATI..
ENJOY LA SEMUA BERAYA NANTI..

Angah said...

zino, selamat hari raya, mohon maaf zahir batin. semoga bergumbira bersama keluarga terchenta...