Monday, August 15, 2011

dam dam dum bunyi mercun...


mercun papan

sekarang ni kata nya tak boleh main mercun... mercun telah di haramkan.... kalau main tu kira satu kesalahan... boleh kena tangkap tidu dalam lokap... kata nya la.. tapi belum start puasa lagi mercun dah berdendam dentum... malah setiap malam riuh sana sini budak2 main mercun.. betul ke budak? yang main... yg geram tu masa sembahyang tarawih pun meletup sana meletup sini dengan bunyi yg sesekali mengejutkan.. bukan main kuat ...

sebelum di haramkan dulu hampir setiap hari ada cerita cedera kerana mercun.. putus jari la, cedera sana cedera sini... akibat mercun buatan sendiri.. orang tuo kato, pandai tak bertompek.. dan menyusahkan mak bapa... asalnya mercun tu tak bahaya tapi bila dah pandai sangat mercun dah jadi bom... tapi sejak di haram kan ni kurang la cerita sedih tu di paparkan di dada akhbar2..

teringat zaman kanak kanak dulu main mercun sudah satu kemestian.. .. biasa nya ayah akan beli satu carton mercun papan yg macam dalam gambar tu.. tapi saiz yg kecik sikit la.. dan di bahagi2kan sesama adik beradik... sorang 10 papan kot... dah habis minta lagi hehe.. untuk lebih meriah kami buat pistol guna batang paip, atau kaki kerusi besi tu ke atau batang payung yg dah tak guna tu... tapi batang payung ni tak berapa kuat kena ikat dengan tali atau getah kuat2.. dua mercun akan di masukkan secara bersilang kedalam lubang pistul tu.. kira2 peluru la tu.. satu sumbu keluar dan satu lagi ke dalam... bila di bakar mercun pertama akan meletup di muncung pistol dan satu lagi meletup 10 -20 kaki di hadapan... apa lagi kami pun main la perang perang hehe... tapi tak ada siapa yg cedera pun.. hanya terkejut je bila kena tembak oleh kawan2.. hehe...

anda ada pengalaman main mercun?? cerita la...

21 comments:

zino said...

baru cerita pasal mercun dalam surat kabar dah ada berita yg cedera... kesian..

Pok Li said...

ingatkah lagi mercun lidi

♥ manje ♥ said...

ayah kita dodulu belikan bunga api yang batang besi tu... cantik kot kuar api dia... tapi adik lelaki suka main cucuk... tahun lepas tu, ayah dah tak beli lagi... huhu ~

cikceriacorner said...

salam uncle..

masa sy kecik2 dulu..sy xmain mercun tp tgk org main mercun..

tp xde cedera2..siap..main meriam buluh..heheh..

siap sepupu2 main lawan2 mercun ngan jiran sebelah umah...seronok..

tp la ni..byk plak yg main mercun cedera..xde skill kot..heheh

Angah said...

angah suka mercun katak...best tgk dia melompat-lompat

azi said...

Salam..
Saya tak ada cerita kenangan pasal mercun..tapi bunga api yang besi tu..masa tu umur saya dalam 9 tahun,adik sepupu saya cucukkan pada dahi, berparut sampai sekarang...memang nampak jelas..:(

Kengkawan said...

takde.
kita x suka bunyi mercun.
bingit hahhaha

MOKCIK AZWA said...

Betul la Zino..zaman dolu2 tak dengar pulak orang putus tangan, putus jari sebab main mercun..cuma sekarang jer time raya jer ada2 jer cerita camni.. Dorang ni tak serik2 agaknya..

Kami dulu2 tak main mercun, main bunga api jer.. dan memang tak bagi anak2 main mercun sampai sekarang..takott

MULAN said...

tapi rindu main mercun/bunga api zaman dulu2... takde pon putus bahagian badan...

DrSam said...

memang betul tu zino, ketika orang berterawih lah mercum meletup berdentum-dentam. Sampai ada pakcik yang melatah terkejut sebab letupan kuat dan hampir sangat dengan surau. Tekaan saya, jaring pihak berkuasa yang berwajib tiap-tiap tahun bocor...

wallahuaklam

zino said...

Pok Li
mercun lidi boleh pegang sampai meletup..

zino said...

manje
tu le bila tak ikut peraturan dah tak boleh main lagi hehe

zino said...

cikceria
budak2 sekarang main ikut perasaan .. suka modified yg dah sedia ada..

zino said...

Angah
tak bahaya ke dia melompat dalam kain ke hehe

zino said...

Azi
oo ye ke kenangan sepanjang zaman tu hehe

zino said...

Andak..
kalau abang2 tu main andak buat apa tutup telinga je lah? hehe

zino said...

azwa
budak2 sekarang terlebih pandai dan berani mengambil risiko yg tak perlu..

zino said...

MULAN
betul tu .. tah apa yg tak kena dengan jenerasi sekarang..

zino said...

Drsam
tak tau di mana silap nya.....

azieazah said...

Main mercun buluh yang guna kabaid tu memang best!


Ramadhan: Nuzul Quran “bacalah...”

zino said...

Aziezah
pernah main ke dulu... ganas tu..hehe