Thursday, October 6, 2011

moyang

ayah kata inilah gambar Moyang zino... dia minta zino buat beberapa salinan utk di agih agihkan kepada adik beradik... kerana ini lah satu2 nya gambar moyang yg masih tersimpan... di zaman nya , menurut cerita mak, Moyang zino ni adalah seorang bangsawan... di hormati dan di segani oleh penduduk di kawasan rembau ni.. sehingga hari ini pun keluarga kami di kampong di kenali di hormati..... kami sentiasa berusaha menjaga nama baik keluarga ini... inshaAllah.. rumah di atas ni lah tempat tinggal nya.. dan di bina di zaman dia.. makna nya rumah tu dah berusia beratus tahun...

Moyang juga merupakan "orang kaya Dato shah bandar" yang sangat berpengaruh di pada masa itu ... menjadi tempat orang kampong menggantung harap dan meminta pertolongan... kata nya d rumah tu sentiasa penuh dengan orang kampong yg datang untuk berurusan dengan dia... mengikut cerita uwan, rumah tu selalu je kenduri besar memberi makan penduduk yg datang bertandang silih berganti ......

tapi semua tu sudah menjadi satu lipatan sejarah untuk di kenang oleh jenerasi sekarang dan berikutnya...

ps... terima kasih epada cik Milah yg baru menjadi followers..

6 comments:

HappyIrfa said...

:-)
mesti zaman kecik2..bro jd hero kampung

azi said...

salam..
Patutlah rumah pusaka tu cantik sangat...(ikhlas saya cakap)...wpun dah berusia lebih seratus tahun......:)
Teringin saya nak ada rumah macam tu...

Acik Erna said...

mano pulak ayah dapek gambar tu..elok tul lamo e tu.

zino said...

ifra...
masa kecik2 cuba tanya erna tu siapa hero hehe

zino said...

azi
kalau ada tanah boleh buat kot rumah kampong yg cantik2..

zino said...

Erna
ayah dapat dari sedara di tampin...