Wednesday, May 25, 2011

you decide....

masih ada kaitan dengan kisah kerja.....

dulu selalu jadi joke kat opis tu... bukan opis sekarang tapi opis lama ... dia orang kata kalau kita masuk jumpa bos dengan dua masaalah yg perlu di bincang dan dapatkan halatuju apa yg patut di buat.... bila keluar dari bilik dia bukan nya kita akan dapat penyelesaian dua masaalah tadi.. malah kita bakal mendapat beberapa masalah baru... hehe.. apa tak nya sape saja yg jumpa dia nak minta nasihat berakhir dengan satu lecture panjang sehingga kita sendiri keliru dengan masalah asal tetapi membawa masalah baru yg perlu di fikirkan sendiri.. hehe

ada kala nya kami perlu pendapat pakar utk mendapatkan pandangan pihak ketiga.. sepatut nya pakar yg bagi nasihat tetapi berakhir dengan bos yg bagi nasihat kepada pakar hehe... ada satu masa tu dia ingin bertanya soalan dalam satu seminar.... setelah panjang lebar bercakap.. akhirnya penceramah yg kena bertanya.... what is your question?? hehe

akibat nya jarang yg nak bertanya dengan dia... kami selalu bincang sesama sendiri.. berusaha selesaikan semua masalah sendiri.. ten brain is better then one ... sehingga program kemputer pun kami usaha dan rumuskan sendiri... kami memang telah di uji ke tahap maksimum.. pantas bertindak.. berdikari.. berani membuat keputusan.. berani menanggong risiko...berani berexperimen... bekerja dengan pantas... tidak membuang masa bertanggongjawab.. dan sebagainya...

pengalaman ini sangat berguna bila berada di kedudukkan sekarang.. apa saja masaalah akan di selesaikan dengan pantas.. tapi zino memang tidak suka membuang masa.. kerja sambil lewa monteng.. tidak bertanggong jawab dan sebagainya.. ada yg kena tegur ada yg kena marah.. malah ada juga yg mendapat pujian.. kalau saya dulu boleh buat tak ada alasan anda tidak boleh melakukan nya...


15 comments:

Zareda Norman said...

kerja itu ibadah kan.. kalau masa kerja boleh memonteng, boleh buat itu ini.. manalah datang berkatnya..

zino said...

zar
tepat sekali...

sayangsayangibu said...

bila dapat selesaikan kerja dengan sempurna , itu adalah satu kejayaan kan?

Angah said...

semoga menjadi bos kesayangan staf...

Neeza Shahril said...

pahit manis berada dibawah kita kena ingat bila duduk atas.. memahami rasa orang dibawah.. baru lah boleh berjaya menjadi boss.. tapi of course ada limit la kan.. anak buah memang tak boleh dilayan sebagai kawan 24 jam.. nanti mereka tak nak buat kerja pulak hehe..

lupekanje said...

yeah..malaysia boleh..

MULAN said...

betol tu abah...!!!

KAMATO said...

tahniah, semangat kerja seperti ini yg kita kehendaki

zino said...

sayang sayangibu..
betul tu..

zino said...

angah
mudah2an..

zino said...

neeza..
bak kata orang tu biar berpada2...

zino said...

acik..
semua boleh..

zino said...

MULAN
tq

zino said...

kamato
tq semuga kekal macam tu atau menjadi bertambah baik..

Sham said...

wow garang tu bos ni...saya tak pernah jadi bos lagi,tapi saya akan respek bos yang pandai takle staf dia...tegas itu perlu supaya staf tak pijak kepala...tp mesti jg hubungan dgn org bawah...baik bosss...;)