Monday, April 11, 2011

Down town...

Uptown atau Downtown satu jenama yang di kenali di kalangan penduduk kota.. salah satu Downtown yg di ketahui ramai terletak di padang letak kereta Veledrom, Bandar Tun Razak.. jangan tak tau mereka ni ada lawan web sendiri .. http://www.kldowntown.com/ juga di kenali sebagai bazaar larut malam...

qaisara dengan papa...

asal usul Uptown ni bermula di Damansara dengan menjalankan kegiatan jualan car boot sale secara haram.. dan menjual barangan lama termasuk pakaian ... apabila ia nya mendapat sambutan ramai ianya di legalize kan dan berpindah ke Wangsa Maju.. maka bermula lah era Uptown dan Downtown...

Hazwan dengan muka sedih yg di minta tak dapat hehe

terdapat sebuah lagi Downtown yang terkenal di Danau Kota, Setapak.. juga menjadi tumpuan warga kota untuk membeli belah dan bersiar2 di waktu malam.. oleh kerana sambutan yg menggalakkan dari warga kota sehingga tempat tersebut selalu menjadi masaalah kepada penduduk setempat kerana masaalah trafik jem..

pancaran lazer...

DownTown Bandar Tun Razak juga tidak kurang terkenal dari kalangan warga kota.... operasi perniagaan bermula jam 10.00 malam sehingga entah jam berapa.. setiap kali bila lalu di kawasan tu waktu tengah malam penuh sesak dengan kenderaan.. kadang kala dari Veledrom sehingga ke sekolah teknik orang terpaksa memakir kereta... tertanya tanya juga apa sebenar tarikan di DT ni..
kasut pun ada...

Hari sabtu lepas kebetulan Angah nak berjalan2 ke DT zino pun turun meninjau apa sebenar nya yg menjadi daya penarik kepada warga kota... nak kata barangan yg di jual murah .. zino peratikan harga nya sama yg di jual di tempat lain.. nak kata banyak pilihan tak juga rata rata kebanyakkan menjual benda yg sama.. pakaian kasut beg dan sebagainya... so apa yg sebenarnya menjadi daya tarikan...??

Sara nak ball

kebanyakkan peniaga adalah melayu tapi ada juga cina dan india.. sebilangan besar pengunjung ada lah Melayu, besar kecil tuan dan muda... malah kanak2 pun ramai yg di bawa sana oleh keluarga masing masing... kenapa tengah malam?? agaknya berjalan waktu malam ni sejuk sikit kot... selepas dinner di mana mana sesaja datang sini utk mencuci mata atau mengempiskan dompet...

apa nak cari ni...

Adakah yang berkunjung ke sini pelanggan yg sama atau setiap kali nya pelanggan yg berbeza.. kalau sama apa kah jadah nya mereka datang ke sini selalu.. kalau pelanggan berbeza.. dari mana kah mereka semua ni... agaknya beribu dah yg datang ke sini.. kalau di hitung dari bilangan kereta yg di pakir.. angka itu tidak mustahil....

buah2an tempatan...

tapi tidak di nafikan kegiatan perniagaan larut malam ini menjadi sumber pendapatan lumayan kepada yang rajin mencari rezeki... perniagaan makanan juga tidak melepas peluang utk meraih keuntungan berniaga di pinggir kawasan downtown ini.. dan ini telah menjadi satu budaya baru kepada sebahagian warga kota....
pelbagai jenis air minuman..

jawapan kepada persoalan kenapa ramai pengunjung ke bazaar larut malam ni masih belum terjawab.. tak tau la ada ke sebarang analisa dan kaji selidik telah di jalankan untuk mencari jawapan kepada persoalan ini... kunjunga kali pertama zino ke tempat tu berakhir dengan kepenatan , keletihan kerana meninjau dari satu lorong ke satu lorong cuba mencari apa
ke istimewaan tempat ini... itu pun banyak lorong yg kami tak sempat teroka....

pelbagai pilihan...

mungkin anda ada teori berkaitan kegiatan perniagaan tengah malam ni... menagapa tempat bagini menjadi tumpuan warga kota terutama sekali Melayu.. tak perasan pulak berapa % di kalangan pengunjung tu yg membeli belah.. atau datang sekadar untuk mundar mandir di kawasan tersebut...sesambil cuci mata.. hehe

dalam lori pun jadi...

walauapapun kepada yg berniaga , teruskan lah kerana itu yg di kehendaki warga kota... dan kepada pengunjung terus lah menyokong industri perniagaan seumpama ini.. dan kepada penduduk setempat rancanglah perjalanan anda supaya tidak terperangkap dalam kesesakan sekiranya terpaksa masuk ke kawasan sebegini... ok sila komen....

21 comments:

Neeza Shahril said...

macam2 tarikan... menarik.. sebab tu mat saleh suka jalan2 kat KL..

Qaisara sangat comel!! MasyaALlah!!

aNIe said...

Zino...anie ni...uptown ke downtown ke... memang malas nak redah...hehehe

zino said...

neeza..
betul tu setiap malam ada feasta hehe

zino said...

Anie
serupa la dengan zino.. orang luar ramai yg datang kami yg duduk dekat ni tak kisah pun heheh

Angah said...

soping kat tempat macam ni bes...sebab boleh tawar menawar, lepas tu malam cuaca tak panas..:D

MULAN said...

tak pernah ke downtown.. pi uptown ada sekali je..

Dee said...

org kl kan tak pernah tidur..tu aktiviti2 malam harilah tu..hehehe..sy pernah pergi sekali downtown tu..letih je..rimas..hahaha..

kak Erna said...

memang tak ponah kluar malam2..kecuali budak2 ni nak main bowling yo

zino said...

angah..
cuaca sejuk hati pun sejuk.. hehe

zino said...

MULAN
sama je kot hehe

zino said...

Dee
betul la org KL ni mana tau tidu hehe

zino said...

erna
ada kelas.... nanti boleh lawan boling org somban lawan org KL hehe

dangarumbia said...

Agaknya kerana cuaca yang lebih sejuk, orang ramai lebih suka jenjalan sambil cuci mata di sana. Kita pun kalau ada peluang nak juga survey barang-barang di DT tu... Di Hulu ni, belum pukul 10 dah tutup kedai. Boring betul. Pasar malam pun gitu. Kita baru nak panaskan kaki, mereka sibuk nak bungkus...

CikguZue said...

salam zino,
macam buat laporan statistik je...hehe...
saya mmg tak pernah sampai sana. ni kira pasar malam yang hingga larut malam punya la,ye?

zino said...

dangarumbia...
kat sini setiap malam sampai larut malam.. lagi malam lagi ramai org hehe

zino said...

cikgusue
nak cari kebenaran hehe

Zareda Norman said...

Zar suka urut kakinya..

zino said...

zar
ada juga nampak tapi tak menerai pulak hehe

ciK LyndaWawa igUana said...

wah pakcik..sejak ada kamera..bermain dengan kamere je dia ye..heheh

Yati said...

Kat Ipoh pun ada juga bazaar macam ni. Namanya, Gerbang Malam. tapi saya tak pernah pergi, sebab anak-anak tidor awal belaka.

SolePimp X said...

saya nie dah lari tajuk, just nak tanya mana saya nak dpt rak kasut besi masa diorang jual di Downtown ingin membelinya.