Monday, April 4, 2011

tersebut lah kisahhhhhhh

tiba tiba entah apa yg tak kena... di anak terus merajuk membawa diri di tebing sana... si ibu meminta ayah segera mendapat di anak yg manja .. memujuk supaya kembali duduk semeja.. si ayah memula buat tak kisah saja biar le dia melayan perasaan yg gundah gulana.. kalau di pujuk semasa hati membara.. maka mengada ngadanya akan terlebih lah juga... si ibu bangun cuba membawa anak kembali bersama.. tapi si anak terus berkeras buat tak kisah pula.. si ibu meninggalkan anak sendirian di tebing sungai di sana....

setelah lama memerhati baru lah si ayah bangun mendapatkan nya...maka datang lah si ayah memujuk nya bertanya kan apa yang tak kena dan dengan buat buat cerita supaya di anak kembali ceria... tapi dia cuma bermuram durja sedikit pun tidak menoleh apa lagi berkata kata.. kata si ayah hanya memerhati saja.. melihat si anak yg masih kuat merajuk nya....

semakin di ayah cuba mendekati nya semakin tunduk lah dia.. hampir kepala sampai ke lutut pula gaya nya.. si ayah tersenyum melihat gelagat anak yg manja.. dah biasa dengan kerenah dan sikap dia yg mengada ngada.. maka ayah mengajak si anak melihat keindahan alam semesta.. pemandangan indah ada keliling cuma... si anak menjeling tanda dia akan pulih pada bila bila.. jangan di sebut apa yg dia tak suka itu menjadi kunci rahsia..

maka si ayah beredar meniti jambatan yg di sedia, merenung jauh keindahan alam ciptaan Nya.. air sungai bagai melambai kepada pengunjung yang tiba.. malang nya air nya pekat bukan untuk mandi manda.. agaknya ada kah ikan berenang di dalam nya... atau sang buaya saja yg menjadi penghuni tetap nya... dari jauh kelihatan di anak datang mendapatkan ayah nya.. tanda merajuknya akan berakhir di situ juga.... tektik si ayah menjadi buat kesekian kali nya.. apa tak nya hanya ayah yg selalu berjaya mengambil hati nya....

maka kembali lah dia dengan wajah yang ceria.. tersenyum tersengeh ala ala manco kata nya... anak abah yg kuat merajuk telah kembali riang gembira.. segala yg di dendami tadi hilang bagitu saja entqah kemana.... sepatah pun tak di ungkit bila ayah melayan dia se adanya.. anak abah lah kata kan... tak boleh nak kata apa....layan je agar dia kembali ke asalnya.....

setelah kembali normal maka baru lah boleh di ajak ke meja.. cendol madu beserta aiskrim telah lama tersedia.. melihat nya saja tekak seolah olah meronta ronta.. cendol yg enak mau saja di hirup dengan segera.. tapi memandangkan orang ramai memerhati gelagat dua beranak yang baru tiba.. kesopanan dan kesusilaan masih tetap dapat di pelihara... susu demi sudu.. tekak di basahi nya... tak toleh kiri tak toleh kanan.. terus saja menikmatinya... haus dan dahaga terasa terubat juga... panas membara kembali sejuk di buat nya...

maka bagitu lah berakhirnya cerita.... cendol pun habis hati pun suka.. tak ada lagi rajuk tak ada lagi duka nestapa.. tersenyum riang untuk meneruskan perjalanan ke ibukota.....


the end......


22 comments:

aNIe said...

Heheheh...hanya abah aje yang paham kerenah anak abah... Samalah... anie kalau si kecik tu merajuk ... tak koser ler nak memujuk.. biar dia baik sendiri

en_me said...

saperlar x sayang anakk kanns.. ehehe

kak Erna said...

alahai anak abah..merajuk kek kodai cendol rupo e..
ikut boto porangai abah yang kuek merajuk tu..

MOKCIK AZWA said...

hahahha...memang la tak koser nak mujuk anak yang merajuk kan. Tambah pulak anak lelaki tu huhuhu... ntah apalah yang dirajuk oleh sibujang tu yer..

Tak aper la yang penting lepas pekena cendol teruss okay boleh senyum dah hahaha

cikceriacorner said...

hehhehe..merajuk tanda sayang...merajuk nak minta dipujuk..hehhehe

uncle..saya pon nak merajukla..sebab makan cendol xpanggil..heheheh

Angah said...

wahhh..abah zino kita ni, macam penglipurlara lah...

Sham said...

ceh senangnye kena beli...dengan secawan cendol sahaja...he heee..apa2 pun tak elok merajuk lama2...rezeki jgn ditolak,musuh jgn dicari...

noorlara said...

Bertuah punye anak, best punye ayah...sedap punye cencol...beli tang mana?

ciK LyndaWawa igUana said...

nak cendol jugak pakcik!hehehe

lupekanje said...

majuk nak makan cendol rupa2nya...

zino said...

anie
kalau pasal lain..malas nak pujuk..

zino said...

en.me
kann hehe

zino said...

erna
abah e mano lak kuek merajuk.. hehe

zino said...

azwa..
merajuk pasal lapar hehe

zino said...

cikceria..
lain kali blanjer ya.. hehe

zino said...

angah
nak memujuk punya pasal hehe

zino said...

sham..
kena tau tektik tu hehe

zino said...

noorlara
kek ghembau tepi sungai tu hehe

zino said...

wawa..
berapa mangkok? hehe

zino said...

acik
lebih kurang la hehe

Zareda Norman said...

ambui manjanya anak bujang kecik tu ek

zino said...

zar
nak buat cam mana.. hehe