Tuesday, December 25, 2012

langkah bendol..

Assalamualaikum...

kalau rumah kampong ada lah bendul ni.. rumah moden zaman ni mana ada bendul2 kan.. kadang tu tiang pun tak nampak dah.. tapi apa makna langkah bendul tu? pandai orang dulu dulu membuat satu perumpamaan atau peribahasa.. apabila adik di pinang atau berkahwin terlebih dahulu dari kakak maka berlaku langkag bendul, pihak lelaki perlu menyediakan hadiah kepada si kakak juga, biasanya sebentuk cincin dan sepersalinan , hadiah ini juga bergantung kepada persetujuan perundingan kedua belah pihak..

Istilah ni terpakai utk perempuan saja, kalau lelaki tak ada langkah bendul nya.. ada juga keluarga yg tidak membenarkan berlaku langkah bendul dalam keluarga mereka , selagi kakak tak kawin adik tak boleh kawin, pada pendapat saya perkara ni tak berapa betul, jodoh pertemuan ajal maut semua tu kan kerja Allah.. 


 si adik 

si kakak..


12 comments:

Azian Elias said...

yang seronoknya tu kakak lah..dpt memacam...cincin baju..

izan mama mia said...

saya pun langkah bendul...tapi kami tak guna adt tuu...

azi said...

Jodoh kan ketentuan Allah..dah rezeki adik kawin dulukan...yang bertuah tentunya si kakak..dapat cincin free..he..he..

mamawana said...

langkah bendul sekadar pemberian utk sikakak... ramai kakak yg dah taknak hadiah bendul2 nih sebab moghah... kalu hadiah mahai rembat jugak heeeee......

Tihara said...

saya langkah tingkap..hehe..
saya dan kakak kawen dulu baru abang sulung kawen..urusan jodoh Allah tentukan :)

zino said...

Azian
rezeki kakak hehe

zino said...

izan
ada tempat yg guna ada yg tidak..

zino said...

azi

itu lah nama nya rezeki kan hehe

zino said...

mamawana
bukan si kakak yg tetap kan.. kaedah nya memang dia akan dapat ambik je lah kan hehe

zino said...

Tihara
kalau yg di atas tu abang tak kira langkah bendul dah hehe

Si Matatajam said...

Tahnia pada Si Adik..dah jadi tunangan org yek...Si kakak pun menumpang tuah tu..syukur..

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

cantiknye adik =) untunglah kakak nya=)