Sunday, February 13, 2011

bekomeh..

rumah mem kek LC memang selalu di landa banjir.. kedudukan nya berada di kawasan lembah dan landai dan sungai nya juga macam ular di palu...menjadi kan nya mudah di limpahai air setiap kali hujan lebat di hulu..kalau kita ingat subjek geografi mungkin boleh membayangkan bagaimana keadaan ini berlaku....dan tak perlu tunggu musim tengkujuh.. bila berlaku hujan lebat beberapa jam di hulu sungai..di Rembau dan kawasan sekitar nya.. beberapa jam kemudian air sungai LC akan melimpah dan kawasan depan rumah tu akan menjadi mangsa banjir.. kadang kala dalam kadang kala cetek.. tapi banjir tetap banjir... setahun entah berapa kali ....teringat dulu beberapa kali zino terpaksa bangun di tengah malam masa di kampong bila terdengar bunyi deruan air.. bangun utk menyelamatkan kereta yg di letak di bawah rumah.. kalau lewat harus berenang kereta tu..

keadaan banjir bertambah teruk bila pembangunan di buat di atas tapak bekas sawah terbiar berhampiran pekan tu.. tanah terbiar tu telah di majukan sebagai tapak perumahan dan kedai2 perniagaan.. maka tiada lagi kawasan takungan banjir bila air sungai melimpah.. maka melimpah lah air tu ke kawasan perumahan sekitar kawasan tu.. ada juga usaha kerajaan meninggi kan jambatan sedia ada konon nya jambatan yg rendah menjadi punca limpahan air, usaha mendalamkan sungai juga giat di lakukan tapi segala usaha itu tidak dapat mengatasi kuasaNya.. banjir tetap juga berlaku...penduduk kawasan tu pasrah... dan ada juga yg dah berpindah ke tempat lain..

sekarang rumah mem ni kosong tiada yg menghuni.. kalau di jadikan homestay ok tak agaknya.. hehe sesekali kami balik mengemas... bila berlaku banjir kami akan mendapat maklum dari sedara yg tinggal di kampong.. dan bila keadaan reda kami balik mengemas... apa lagi yg dapat kami lakukan...

cerita seterusnya gambar di bawah ada kisah nya tersendiri....


lantai dapur tengah di selaputi lumpur...

terapung2g agaknya mesin basuh ni.....

tunggang langgang...

kat dapur paras ni je...
tapi kalau berdiri kat bawah tu bluuppp

pelik macam mana boleh tong gas ni kembalikkan diri nya sendiri..
tak mungkin tak mungkin!!!

sampai kek sini lah banjir tu..
<>
<>
<>
<>
<>

setelah beberapa jammmmmmm

tangga pun dah nampak ok..
walaupun kesan tepi tu masih ada..

baru lah nampak cerah...kaler sebenar..

perlu di lupuskan...

pinggan mangkuk kena lah duduk
atas kabinet bukan dalam kabinet..

alahai sian nya sampai melecet tangan
tolong mengemeh hehe

25 comments:

aNIe said...

Alahai...tangan saperlah yang melecet tu...

Bila banjir selalunya banyak barang2 yang musnah...sayang kan?

zino said...

sape lagi anak dara tu le hehe

Mimie.Candy Cane said...

kalau dah tong ges terbalik macam tu,teruk jugak banjirnye eh..byk ke rugi abah?

Mak Su said...

huih.... bokojo koreh tu, dahsat kan tawun ni, mcm tompek yg tak beso banjir pun jadik bah dah

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Berat tugas anda, namun hidup tidak selalunya bahagia. Kadang diuji Allah dengan sedikit kesusahan.

zino said...

mak su
tempek tu selalu tenggolam hehe

zino said...

abd razak..
bagitu lah nampak nya..

Kengkawan said...

seksanya ye..

Zareda Norman said...

penatnya berkemas tu..

tak si tuan tangan tu lepas ni pi buat medicure, abah zino sponsor ek

zino said...

zar..
dia dah sebut dah hehe

zino said...

andak
lain kali datang bantu ya hehe

jedi said...

tinggi air banjir naik....


tapi bila bersama ngemas gini rasa seronok walaupun penat...

DrSam said...

harga sebuah pembangunan. Memang kita dijangkakan akan akibatnya, namun bila berlaku agak memilukan (dan memenatkan...lotih den...)

sahromnasrudin said...

mesti ada makhluk ghaib yang tolong terbalikkan gas tue kan..sungguh ajaib kerana kedudukannya elok je...Allah Maha Besar...

Ada Dalina said...

mai aiiiii.....jenuhhhhh nak ngemeh tu uncle...mesti ponek gilo kan? huhuhu

Dee said...

uncle..robohkan dan buat rumah tiang seribu..ceh..suruh robohkan mcm seposen je rega nak renovate eh..hihihi..

cikceriacorner said...

salam uncle..

selamat berkemas..tp kalo buat gotong royong jadi ringan kan..heheh

zino said...

jedi..
betul tu..

zino said...

Drsam
nak buek cam mano.. kono juga komehkan hehe

zino said...

shahrom..
masih menjadi tanda tanya hehe

zino said...

dalina..
memang ponek.. tapi kena juga buat.. hehe

zino said...

Dee
rumah kampong bagitu lah gaya nya.. hehe

zino said...

cikceria
nak joint gotong royong ke lain kali boleh kami pelawa sekali hehe

MULAN said...

time sesudah banjir ni lah yg perit sikit kan.. apa2 pon ada hikmah dari yg Maha Esa..

zino said...

mulan
setuju..