Saturday, November 28, 2009

jadi juga....



pada perancangan awal memang dah set tak nak balik kampong.. konon nya nak bagi ruang kepada fizah utk belajar.. masa balik kampong sebelum tu pun dah beri tau mak tak balik.. mak kata ok je.. tapi entah macam mana berlaku perubahan plan di saat akhir akhir... semua nya gara gara nak makan rendang ayam mak yg enak tu hehe..

mem pakat dengan kakak utk beritau uwan di kampong kami akan balik raya... zino ok je maka nya selepas sembahyang raya di surau belakang rumah kami bertolak balik.. ingatkan perjalanan lancar.. tapi dari Nilai ke Seremban jem... di tambah pulak dengan hujan lebat di hiway..tu.. tapi alhamdullilah kami selamat sampai ke kampong.. dalam perjalanan tu adik zino talipon rupanya mereka ada beberapa minit di belakang kami sedang mengharungi jem yg sama hehe..

se sampai di kampong.. kelihatan ayah telah pun dalam perjalanan ke masjid utk sembahyang jumaat.. dah jam 12.30 rupanya.. aku terus menuju dapur.. mak sedang makan.. aku pun terus tarik kerusi untuk joint sama tapi utk menikmati lemang dengan rendang ayam yg di idam2kan tu hehe.. satu dua tiga... empat.. opps cukup dulu masa utk ke masjid balik nanti sambung makan hehe..

selepas sembahyang jumaat di masjid berhampiran .. majlis makan makan pun bermula.. ayam rendang kampong mak menjadi pilihan ramai.. memang berselera nampak nya semua makan.. lepas tu makan lemang lagi.... aduhhh tak tahan perut aku... hehe mengah kekenyangan.. selepas berehat di serambi rumah.. sorang adik aku nak pergi bercuti di A Famosa.. sorang lagi nak balik awal sebab ada urusan.. dan aku ambil kesempatan nak berehat dulu.. sempat juga tidur sebentar.. tapi tak boleh lama juga.. fizah kata dah beberapa jam dia tak usik buku.. sebelum balik terima jemputan dari ipar di shah alam... makna nya balik ni terus ke sana..

perjalanan balik ke KL di sambut dengan hujan yg amat lebat.. dari kampong aku ikut jalan lama.. sampai di Taman Tungku Jaafar sebahagian jalan di tengelami air.. pada mulanya tak berani nak harungi nya maklum la aku guna kereta along.. nampak macam dalam je.. ikut berhenti dulu kat tepi tu..sehingga sebiji demi sebiji kereta meredah banjir tu.. bila agak confident baru lah aku meredah nya sama hehe..

hujan lebat sehingga lah hampir sampai ke shah alam.. jamuan lagi ......tapi aku dah tak larat nak makan.. masih lagi kekenyangan.. bila sampai semula ke BTR dah pun masuk magrib... sekian aktiviti raya kami seharian.. nasib la kampong dekat boleh decide bila bila masa pun nak balik..

bagaimana anda??


22 comments:

cHeRyNa PiReS said...

memang ujan semalam. banjir lak tuh. dahlah sha tinggal sorang semalam. lambat sume orang balik.

nasib baik uwan sha kirim rendang, ketupat, lomang, lompap, gulai, kuah kacang, pisang pon dia kirim!!!

hehehehe...dah hepi dah...sakit mata pon takpee...ehehe...

* taman tuanku jaafar...salah eja tuh. kena tanya orang dok somban nieh:p

zino said...

sha
salah eja ke hehe mana lah den tau.. den tak duduk somban hehe

lupekanje said...

kita merancang..TUhan tentukan.
acikpun rancang tk balik sbb emak dah dtg ptjay nak raya kat sini je..
tpi lepas dia pasan ubat dia tetinggal..dia kata nak balik pulak. Sempatkan jugak solat raya kat masjid putra, pehtu gi beraya kat putraheight umah kakak acik, pehtu baru balik kg..lepas Shahmah solat Jumaat..
konon nk ikut jln dlm..sbb dgr berita jalan jem.. so, shahmah drv ikut terus jalan Labu tembus ke sbn..ujan baru turun masa tu...
acik merungut sbb jalan tu jauh dan lompat2...
tpi smua tu ada hikmah kan..heheh .
ALhamdulillah...beraya kat pancor jaya jap..pehtu balik Linggi...err...ikut jalan TTJ jugak.lancar je... tadek banjir lagi kot masa tu.

err...sori..cam nulis entry kat blog sndiri plak..hehe..

tulipurple said...

Sy n hubby pun selalu berangan bestnye kalu kg kek bolah nogori or melaka,bley main redah jer kn kalu nk blk...dokek yo.

Pak Ngah: said...

:: salam... macamana PakNgah nak redah Laut China Selatan... Borneo ke Darul Ridzuan tu... jambatan takde... kesian...

silversarina said...

meriah raya zino, rendang mak tu yang memang tiada bandingan kan... kini hanya tinggal kenangan buat kami .

fizun said...

acik
kalau ikut hiway memang jem teruk..

tulippurple..
mudah kalau kampong dah dokek ni tiap minggu pun boleh balik jumpo omak hehe

pakngah
tunggu RM ke 15 ke kalau malaysia banyak rezeki boleh buat jambatan hehe

rina
gondang omak tak ada bandingan nya..

zino said...

alamak macam mana akaun hafizah pulak tu hehe

en_me said...

meriahnyerr raya abg zino tewww.. ehehe

DeeN said...

Oh, banjir jugak. Tp belah utara neh takdak la hujan time raya tuh. Selamat hari raya Aidil Adha, uncle dan keluarga!

Pak Ngah: said...

:: salam... teringat kisah anak2 PakNgah ketika mereka di zaman anak2 kecil... bila banjir je... soalan mereka ialah... " paip bocor ke?... org kat atas lupa tutup paip ke... sebab tu jadi hujan lebat...!!"

Zyma Saad said...

Kelas gituuuuu....

Banjir tuuuu.....hati2. kang ada yg tenggolam dlm banjir tuuu.

;)

Salam Aidil Adha. Maaf Zahir dan Batin.

RahimSabah said...

Salam - Hari Raya Aidil Adha bagi sei d cni x bogorak komano pun. Pgi jam 6.00am dah poi mjid, sbyag kul 6.45am. Lopeh sbyag , kul 8.00am mula wek kurban. Thn ni 5 ekor.Pg tu buek 2 ekr , jam 11 am siap , kul 12 th dah msk wktu jumt. Rehat jap , kul 2 pm sbg lek kban , lai 3 okr , jam 5 pm baru solosai. Inilah aktvt kami di cni bilo rayo aji. Slmt Ari Ryo Aji.

Zareda Norman said...

kami dapat beraya di kedua dua tempat, Perak dan Kamunting.. Alhamdullillah.. berkorban masa tenaga dan wang ringgit demi menggembirakan hati orang tua

Masy said...

terus lapar bila cite pasal lemang ni huuhuhuhuhuhu

DrSam said...

Alhamdulillah. Sempat juga rasa masakan mak. Itu yang penting.

blackpurple @ jowopinter said...

bawak famili jalan-jalan rumah sedara. hehehe!

aNIe said...

Masakan omak memang tak boleh nak ditandingi keenakannya...disebabkan rondang ayam kampung tulah segala perancangan ditukar...hehehe

arsaili said...

salam eid..wahhh rendang ayam kampung..mesti pedas ek msakan negori ehehe

zino said...

en.me
meriah hehe

Deen
kat sini hujan sepanjang hari..

pakngah
orang kat atas bagi rezeki hehe

zyma
pasal tu tunggu kereto lain ikut dulu hehe

rahim
selamat hari gayo..

zar
demi keluarga..

masy
ada jual lagi lomang tu hehe

Drsam
betul tu..

BP..
bagus hehe

anie
topat sekali hehe

arsaili
demi cucu yg balik tak berapa pedas uwan dia buat hehe

noorlara said...

sesekali beraya dalam banjir seronok jugak kan zino hahahaha
cuaca dunia dah tak karuan tupun manusia masih kelalaian

cikMilah said...

sedap ny alemang dgn rendang ayammm...cikMIlah kempunan sbb abang lang toke lemmang keluarga kami beraya di Sarawak... huhuhu