Tuesday, December 1, 2009

dah hampir hujung tahun...

Rasanya baru je kita masuk tahun baru.... kini dah masuk penghujung tahun ..nampak gaya nya tak lama lagi blog ni pun akan melangkah pula ke tahun 2010.. Malaysia nak jadi negara maju hanya tinggal 10 tahun je.. tercapai ke nanti? dapat ke pengiktirafan..? siapa yg akan menilai ? apakah ciri ciri negara maju yg di idam idamkan? ada ke anugerah yang akan di berikan... bila dah jadi negara maju , then what?

kalau dalam melaksanakan satu2 projek kita akan sediakan satu jadual perlaksanaan dan menilai pencapaian satu masa ke semasa.. setiap bulan akan di adakan mesyuarat kemajuan projek.. menganalisa kemajuan.. isu isu berbangkit.. halangan halangan yang perlu di selesaikan serta mile stone utk tempuh tertentu.. tapi dalam mencapai matlamat negara maju ada ke benda2 ni di buat? apa kah kita masih dalam track utk mencapai matlamat tersebut..? siapa yg buat monitoring? siapa yg semak checklist?

sepuloh tahun ada lah satu tempuh masa yg agak singkat.. walaupun singkat entah sempat entah tidak utk menyaksikan saat itu nanti.. walau apa pun cabaran di hadapan terlalu besar.. sekurang2 nya untuk jenerasi akan datang.. untuk membeli sebuah rumah umpama nya cukup menyiksakan.. harga yg melampau .. qualiti yg menurun saiz yg kecil dan untuk mendapat satu landed properties merupakan satu impian.. kecuali kepada mereka yg cukup kaya..

akhirnya kita akan berasa terpinggir di negara sendiri.. hanya layak utk membeli sebuah flat atau apartment yg sederhana.. dan segala galanya sederhana.. segala bentuk tanah menjadi milik orang lain.. cuba fikirkan dua atau tiga jenerasi akan datang... kalau pun negara mencapai taraf negara maju.. bagaimana nanti rakyat nya?? rakyat banyak.. bukan segelintir yg mempunyai segala kemewahan yg boleh beli apa saja.. marilah sama sama kita fikir kan....

saya fikir tajuk ni tak berapa kena kan hehe

22 comments:

Erna said...

salam..

tak yah fikir tajuk tak kono..memang tak kono pun..he he. tapi takpolah..apo yang dtuliskan tun pun dah lamo se piki kan..macam mano la anak2 kito nanti...

Zareda Norman said...

nak jadi negara maju ekonomi kena kukuh dulu, tak mudah berbolak dengan mana mana anasir kewangan .. stabil dari segi soasial dan politik...

tulipurple said...

Satu isu yg xbley dipandang ringan....harap2 ungkapan 'yg kaya menjadi bertambah kaya,yg miskin bertambah miskin dan tertindas' takkan berterusan.kalu segalanya berpaksikn keimanan n nilai2 murni,pasti semenye seimbang.

MOKCIK AZWA said...

Katanya Malaysia Boleh...itu yang harga boleh naik tinggi setinggi2nya sampai orang2 negara sendiri tak mampu nak membeli. Tak perlu gi jauh, lihat orang bangsa kita sendiri...letak harga tanah tinggi2...org bangsa sendiri tak termampu, dibeli oleh bangsa lain...akhirnya bangsa sendiri cuma mampu jadi penyewa sajork..

ntah la komen ni kono tak dgn topik nie hehehe

LORD ZARA 札拉 said...

salam~
tajuk tak kisah uncle~
yg penting isi dalam, layan~

MULAN said...

perkara yg asas tidak kukuh.. tidak dicobek dari akar umbi.. (kena ke tak komen saya ni..??)
bagaimana utk mencapai segalanya..

xiiinam said...

Teringat pengetua lama kami yang sangat 'bercita-cita tinggi!'
Visi sekolah kami yang direkanya adalah "Menjadi sekolah bertaraf dunia menjelang 2010" semasa dia lagi 2 tahun nak pencen.


Ha..ha..ha..2010 3o hari lagi...


Datang pengetua yang baru...ditukarnya menjadi "Menjadi sekolah cemerlang 2010"

Ha..ha...ha..dan telah tercapai tak sampai setahun dia jadi pengetua..


Gitulah liku alam...ehehehe

Mak Su said...

kadar inflasi tinggi banget

Dee said...

agak serius isi n3 kali ni..tulah..dee pun hya mampu memiliki sebuah apartment murah je..bilalah nk dpt beli banglo sebijik ni..

pB said...

maju , maju jugak

jangan tergadai maruah sudah ler ...

cikMilah said...

Matlmat mana yang hendak dicapai kalau politik negara tidak stabil. Yang di bina runtuh, yang di rancang terbantut, yang sedia ada pun tunggu menteri turun baru nak di perbetulkan.
Eh.. am I too negative? Hakikatnya begitulah...perkara asas ialah jatidiri.. kemas jatidiri, kemaslah ekonomi...

RahimSabah said...

Salam - Capai ke x capai status negara maju itu persoalan dunia. Bagaimana kita, adakah kita hanya melihat negara maju tetapi Umat Islam menjadi umat yang mundur. Dek kerana asyik mengejar status negara maju , kita lupa yang diri kita semakin mundur - Mundur Imam , mundur akidah hingga ada yg tergelincir .. Masyaallah. Fikir fikirkan lah ..

RahimSabah said...

Di dalam menghitung waktu , ianya sememangnya laju dan akan terus laju tampa memperdulikan kita. Saya dlm diam tak diam dah 6 tahun di Sabah. Rasanya baru semalam sebak nak meninggalkan sm'jung unt ke Sabah .. skrg ni dok asyik menunggu bila surat pindah nak keluar .. he he.
Dah x sabar nak balik.. ado sapo sapo buleh tolong ...

Masy said...

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

panjang tak keluhan anak yg sorg ni heheh

xiiinam said...

Nanti tajuk blog ni pun kena tukarlah ya!

Zyma Saad said...

Hujung tahun dah dekat. Kiamat lagi la semakin dekat,kannzzzzz.

;)

Yunus Badawi said...

Bukankah Selangor telah menjadi negeri maju tak lama dulu. Jadi pada tahun 2020 Msia mcm Selangor lah kot hehehe

Tapi apa erti kemajuan kalau org kita masih hidup susah di negeri sendiri. Bangsa kita terlalu bertolak ansur sehingga mereka ditolak beransur2 ke tepi huhuhu

UnGu VioLet said...

kejap jer masa berlalu kan.. tup tup, tak lama lg nak melangkah thn 2010 pulak..

aNIe said...

Masa kini berlalu...tapi anak2 bangsa kita ada yang masih ditakuk lama...

cHeRyNa PiReS said...

tak yah fikir tajuk tak kono..memang tak kono pun..he he. tapi takpolah..apo yang dtuliskan tun pun dah lamo se piki kan..macam mano la anak2 kito nanti...

hehehe...tergelak sha bace posting cik na...hehehehe...

komen cik lah pon best.

cita2 mmg penting. tp keluar air liur saja tak mampu merealisasikan cita2 kan?

zino said...

erna
teruslah berfikir..

zar
itu harapan semua..

tulipurple
benas sekali..

azwa
memang tepat tapi yg kat atas tu macam tak nampak..

zara
boleh le layan hehe

mulan
tajuk pun tak pasti maka komen apa pun pasti hehe..

cklah
pengetua yg bijak hehe

maksu
yg susah terus susah..kan..

Dee
boleh cari di kampong bukan di bandar..

pB
betul tu..

cikmilah
banyak perkara yg perlu di perbetulkan dulu..

rahim
esok sebak pulak nak tinggalkan sabah hehe

masy
keluhan ada makna tu hehe

zyma
benar..

YB
iya tak iya juga.. hehe

ungu voilet
segalanya berlaku dengan pantas..

anie
itu yg di kuatirkan..

she
di harap org kat tas sana pun terfikir benda yg sama..

PerantauSepi1306 said...

an interesting topic to review.. maju.. with crooks, pirates, robbers and pemakan rasuah as 'the people' how maju can we be.. and we are not talking high rising buildings... how many super highways, jets, tanks, submarines and such here... hmmm something need to be done and i hope i am contributing even how little it is to make this country a better place to live in for us, the rakyat..