Saturday, December 12, 2009

menganta pengantin

pepagi tadi dapat mesej dari kakak sepupu di kampong.. kalau nak ikut nganta pengantin berkumpul kek ghumah jam soboleh bertolak ke Linggi.. dokek ghumah acik kot hehe.. wah lamo e tak ikut rombongan poe nganta mengantin ni.. tapi tak boleh nak ikut juga .. mem kojo pulak ari ni.. pepagi tadi dah poe anta dio kojo.. nak buak cam mano suami mithali kono lah berkorban kan hehe

teringat zaman dolu dolu poe nganta pengantin ni.. kalau tuan tuan nak tau kalau kek kampong den poe nganta pengantin ni ada lah satu acara yg memang di sukai ghamai.. hehe ado maso e keluargo pengantin terpakso tompah bas utk sanak sedaro ikut samo .. memang mengojotkan bakal besan hehe.. yg ado moto naik la moto yg ado kereto bawa kereto , penuh tu sedaro maro numpang.. dan kalau mak pengantin ado lobih sikit dio pi tombah bas lae.. mak aiii meriah.. meriah hehe

tak kisah la tompek atau ghumah pengantin tu jauh ko dokek , memang berduyun duyun la poe tu.. bukan nak poe makan sangat ..sajo goma nak memeriahkan majlis.. dan nak nyakat bakal pengantin tu hehe kadang tu ponoh sosak ghumah pengantin pempuan.. rombongan yg datang lagi ghamai dari tetamu tuan rumah.. biaso e tuan ghumah atau bakal besan tu dah di beri tau berapo ghamai rombongan nak datang.. pandai pandai la dio bajet hehe..

bilo dah ghamai ghamai tu macam macam hal la kan.. kadang kadang tu akad nikah di buek malam bersanding e esok e tu.. makno e duo kali lah rombongan tu datang lopeh akad nikah balik le dulu esok datang lagi.. dan akad nikah buek malam malam ni pun banyak gak cerito e.. bakal pengantin lelaki tak dapek melafaskan " aku terimo nikah e... ... sampai berpuloh kali ujo tak menjadi jugak hehe.. kesian tengok berpeloh poloh.. kadang tu sampai kol 2 pagi pun tak solosai lae.. hehe maklum la dah la bukan main ghamai yg menengok .. kolu lidah pengantin tu nak nyobot e.. ada jugo yg kato ado org buek kan sampai dio tak boleh jawab.. ontah la den tak tau la hal tu betul ko tak yg den tau budak tu panik.. ghamai kawan kawan asyik dok kacau kek bawah tu.. mano dia nak dapek nyobot betol hehe

alahai teringat zaman den kawin dulu.. kono pikul lae hehe.. ok lah dah la tu maleh nak cerito hehe

8 comments:

cikMilah said...

adeiiieyyyyy.. baca 2 kali baru paham.. hahahaha..
kono pikul tu.. naik kerusi julang tu ka atau pikul atas bahu...hiksss

zino said...

naik kerusi .. macam sultan zaman dodulu hehe

Erna said...

along pun dah bagi tau awal2 tapi tak dapek la..esok yo lah..memang sah la kek gumah acik tu..linggi..entah2 sedaro acik..he he..

intan.dayana said...

tym2 cuti mcm ni lah byk gile kenduri kawen.best wOo tgk Org kawen2 ni.huks!

Yunus Badawi said...

seronoklah zino dapat naik kerusi mcm sultan zaman dulu2. Tapi ada rasa segan tak?

zino said...

intan dayana..
turn intan bila pulak..

YB
asyik kena usik dengan sedara mara..hehe

DeeN said...

Meriah yer kenduri kat sana. Hehehe ...

Zareda Norman said...

tak dapek nganta pengantin, terlopeh ler makan nasi minyak.. :)