Sunday, June 27, 2010

doreyan..

gambar hiasan..
bukan doreyan yg zino makan semalam hehe

nak cari doreyan jenis ni..

atau yg ni..

Dua tiga hari ni sibuk cerita pasal doreyan, kalau kami nak doreyan beli je sebiji dua di tepi jalan tu.. tapi beli beli macam tu kira nasib juga la.. ada kala nya dapat yg baik. dan sekali dua terkena juga yg tak baik.. keras la berulat la.. kadang tu sakit hati juga bila beli .. peniaga doreyan ni bukan main manis mulut masa menjual.. cakap tak beralas langsung.. buah baik la.. baru gugur la gerenti sedap la.. dan banyak la ayat yg dia org ni guna.. tapi akhirnya tertipu bulat2 kita di buat nya.. sumbat kulit doreyan kat mulut baru tau hehe

Sebelum ni ada la sekali kawan ajak makan doreyan di satu gerai tu.. gerai jual doreyan tepi jalan jugak.. tapi dia jual doreyan yg kau kau je doreyan biasa ni tak main la.. masa tu memang enak sungguh makan doreyan.. cuma sanggup la bayar herga yg agak mahal.. tapi bila makan memang berbaloi baloi hehe..

so semalam zino balik kampong, mem ada hal di LC, singgah la rumah satu sedara tu.. terus di jamu kami dengan doreyan.. lepas sebiji dia buka.. yg ni sedap.. bila buka lagi sebiji yg ni lagi sedap.. maka kami ni.. makan la dengan sopan nya.. lepas seulas se ulas.. sampai kami suruh berhenti kopek doreyan tu.. alhamdulilah bertambah murah la rezeki taun rumah ni.. bila nak balik di paksa saya bawa 4 biji doreyan tu.. harum semerbak kereta zino jadi nya.. hehe kemudian singgah pulak ke rumah kakak mem, sekali lagi doreyan jadi hidangan alahai.. amacm aman naka makan ni perut dah hongeh.. nak ambil hati tuan rumah kami bedal juga lah beberapa ulas.. nak makan banyak memang dah tak larat.. perut dah kecik agaknya.. hehe

ingta nak kena cari juga doreyan yg enak dulu tu.. nanti lah tanya dengan kawan zino tu hehe

12 comments:

kak Erna said...

memang musim sekarang ni..balik kampong semalam pun..alang bagi doreyan..se tak makan sikit pun..bawak balik lagi..sampai penoh bonet.poning kepalo bau doreyan..

zino said...

erna..
itu la den maleh nak bawa balik tapi sedara esah minta ambik juga sumbat je lah..

chekgu BaniHassim said...

tunggu sket lagi musimnye..
baru boleh makan puas2...

lupekanje said...

ada satu jenis derian yang acik suka...tpi dah lupa...
puas nak ingatkan...kalau tk silap, Derian Nasi Berendam...lebey kurang la.. isinya lemak manis...tebal..
tapi payah nak dpt yg bebetul cantik sbb pokoknya tinggi, kalu jatuh, jarang yg tk pecah..
isk...lama tk rasa nih...heheh

Pak Ngah: said...

:: salam.. dah rezeki le tu..

:: kami di Kuching ni.. musimnya dah berlalu..

Zareda Norman said...

durian kawin sekarang memang superb superb.. 101, udang merah, 124.. memang klass deroyannya tapi memnag mahal sikitlah.. tak pe berbaloi..

Zar pun baru lepas makan deroyan kat balik pulau.. sampai seeh jugaklah.. hehhe

MOKCIK AZWA said...

Mokcik gelak tak hengat baca statement ' sumbat kulit doreyan kat mulut baru tau' ...hahahha

memang patut kena sumbat kulit doreyan pun kalau berbohong hehehe

selalunya doreyan yang molek2 akan disapu oleh peminat2 doreyan walaupun harga mahal..asalkan puas hati makan.

KAMATO said...

salam, senang je nak cari durian elok, cari yg harga paling mahal, comfirm isinya cantik he he....

en_me said...

enaknyerrr.. ehehe

pB said...

harap harap masa pB buleh makan duriyan , duriyan ada lagiiiii

Mak Su said...

uiyooo, ese tak boleh dah makan deroyan, tak leh masuk dah

Ada Dalina said...

aaahhh..x tahan lg tgk durian nih...sedapnyaaaaaaaaaaaa
cptlaaaaaaah abis pntang..
hehehhe...