Saturday, August 29, 2009

kena sorok...

bila seronok bermain "perang" dengan kawan kawan tetiba gempar satu kampong.. mana tak gempar tetiba si A hilang. jenuh le kami mencari mana si A seluroh ceruk kampong di selongkar dalam kegelapan malam tu tapi masih tak jumpa.. ada yg bawa lampu picit.. ada yg bawa unggun api.. kain yg di ikat pada sebatang kayu di celup dengan minyak tanah sebelum di nyalakan ..di atas rumah, di bawah rumah, di kawasan semak berhampiran semua di cari...

nama si A di panggil berulang kali.. namum tiada jawapan... perkara bagini bukan sekali berlaku tapi dah galak kali.. kadang tu jumpa bukan nya jauh sangat .. di belakang pintu je.. tapi bukan tak jengok kat situ sebelum tu.. dah abis semua tempat di selongkar tapi kenapa tak nampak..??

orang tua tua dulu kata di sorok orang bunyian, mak kata ada satu zaman dulu kala, orang kampong boleh berkawan dengan orang bunyian ni, kalau nak kenduri kendara boleh pegi pinjam alat kelengkapan kenduri dengan orang bunyian, pinggan mangkuk ke, piuk belanga ke sudu garpu ke semua nya boleh di pinjam.. tapi syarat orang bunyian ni, kata mak kalau barangan tu pecah tak payah la nak ganti.. tapi orang kampong berbudi bahasa ni nak juga ganti.. masakan kita dah pecahkan barang orang kita tak mau ganti.. lama kelamaan orang bunyian ni dah tak mau pinjamkan barangan mereka .. bila di ganti. orang bunyian ni beranggapan orang kampong dah mampu beli sendiri tak payah le nak pinjam dengan dia orang lagi..

berbalik kepada cerita kena surok tadi, ada sorang kawan zino yang kena sorok.. masa tu kecik lagi..dia kata ada seorang orang tua yang jemput dia ikut balik ke rumah.. di jamu dengan juadah bermacam bagai.. katanya rumah orang tua tu besar macam mahligai..tinggi lagi.. agaknya bila orang ramai terpekik terlolong mencari dia, maka orang tua pun suruh lah budak tu balik sendiri.. tetiba budak tu berada di atas pokok ara yg tinggi.. apa lagi budak tu pulak terpekik terlolong minta tolong.. macam mana nak turun pokok tu besar , mana dia tau.. bertambah riuh la satu kampong.. akhirnya budak tu berjaya di bawa turun dengan bantuan pakcik bomba..

ada banyak kisah di sorok bunyian ni berlaku zaman zino dulu.. cuma zino tak pernah la kena sorok.. mak kata orang bunyian tu hanya suka budak yg bersih dari sebarang kecederaan.. makna nya kalau ada calar balar kat mana mana "selamat" la dari di ambil orang bunyian ni.. nasib baik ada calar kat kaki ni hehe..

zaman sekarang dah tak ada dengar cerita macam ni lagi....

bersambung....

13 comments:

silversarina said...

Ha ah ye, sekarang dah amat jarang dengar kanak2 kena sorok dengan bunian. Mungkin lautan bangunan bukan tempat bunian tinggal .

zino said...

orang bunian dah pindah dari kampong kot..

ikan emas said...

i) Dah lama tak dgr org sebut perkataan 'Jenuh' ni..

ii) Skrg bunian yg takut tgk bbudak skrg yg lebuh 'hantu"

zino said...

ikan emas
dia org yg takut kena surok hehe

nurazzah8 said...

ya, mmg dah lama tak dengar cerita macam ni..mana taknya...zaman dah moden...Agaknya orang bunian kata rumah orang sekarang dah canggih dan anak2 orang sekarang main PS3, internet, main perang-perang pun kat komputer aje...mana ada main perang-perang sorok-sorok mcm bebudak dulu... ...kot kot orang bunian pun tak terikut dek kerenah bebudak zaman sekarang... hehehe...

kayteeze said...

Dulu memang selalu dengar cerita begini. Mak marah kalau main sorok2 masa maghrib. Takut kena sorok dengan hantu, hi hi...

bEEdLE d' bARd said...

takutnyer..kalo x dipilangkan balik camne ek?

Pak Ngah: said...

:: salam... kata orang, orang bunian ni masih ada... keturunan jin... ada yang Islam dan ada yang bukan Islam... dan selalunya cerita yang menarik pasti boleh diperolehi daripada orang yang pernah mengalaminya... termasuk ada yang berumah tangga dan beranak pinak dengan kaum nii... wallahu'alam...

UnGu VioLet said...

suspen.. bersambung gitu..

Abang Long said...

Ada tak orang keturunan bunian disini yang jadi penulis blog ... boleh tolong ceritakan pengalaman ...

Pok Li said...

Zaman sekarang orang surok barang.

Zareda Norman said...

zino
bebudak sekarang hantu yg takut dorang, sabor ajelah

PerantauSepi1306 said...

ado.. tapi bukan budak.. brg2... ado gak dua tiga kali konpem igt kat tempat tu, cari sekali dua tak jumpa.. kali ketiga, baca ayat kursi dan selawat atas nabi.. alhamdulillah terbuka tabir dan jumpa benda yang dicari....