Wednesday, August 5, 2009

Bos besar Bos kecik..

Kat mana mana organisasi mesti ada bos besar ada bos kecik .. dan ada juga bos paling besar dan bos paling kecik.. dalam organisasi tempat zino kerja ni semua tu ada dari yang paling besar sehingga yang paling kecik.. yg paling besar ada cerita yg paling kecik pun ada cerita ...nak cerita semua tu tiga hari tiga malam tak akan habis...

nak cerita sikit pasal bos kecik.. kat dept zino ni ada satu bos besar dan dua bos kecik. hehe.. tapi bos kecik tu pun sebenarnya dah besar pun bukan lagi kecik macam budak sekolah tadika hehe.. dua watak bos kecik ni berbeza , berbeza dari segi penampilan, gaya kepimpinan, budibahasa, tutor kata, keperibadian dan sebagainya.. tapi yg menarik nya itulah kombinasi yang paling sesuai di tempat kami ni..

dalam satu jawatankuasa tindakan displin jabatan baru2 ni, bos besar jadi neutral la makna nya tak pihak mana mana , tak garang, tak berat ke kiri atau ke kanan, ambil jalan tengah... tapi dua bos kecik ni bawa dua peranan yg berbeza.. sorang penuh dengan nasihat, lemah lembut, saikologi, dakwah dan sebagainya.. dan sorang lagi bos kecik ni tegas, direct, ikut peraturan 100% ,garang, kasar, tiada maaf bagi mu dan sebagainya...denda denda denda sehingga yg di panggil mengadap kecut perut , menangis dan macam macam lagi... (entah2 berlakon je kot hehe)

so timbul la cerita cerita di luar sana, masing masing takut nak mengadu dengan bos kecil yg sorang ni, takut kena marah, takut kena tegur , takut itu takut ini.. hehe.. patut ke ada watak tu dalam organisasi anda? hehe

18 comments:

Sasha said...

Yg garang tu org tak hormat kat dia pun sebenarnya... cuma malas nak layan atau ada yg takut... tak produktif mcm tu...

yg lemah lembut & penuh hemah tu lg org hormat & disukai... org tak pijak bos yg mcm ni... tegas dlm kelembutan adalah yg terbaik...

zino said...

sasha
jadi bos ni tak boleh garang la ya hehe

MOKCIK AZWA said...

Sebenarnya terpulang pada sikap pekerja2 jugak. Ada pekerja yang tak makan saman, kena la ada bos yang garang. Bos pun kalau kita kerja ikut arahan, takkan dia nak marah tak tentu pasal kan..

MOKCIK AZWA said...

p/s ada tag untuk zino

HappyIrfa said...

rasanya semua opis ada bos kecik dan bos besar.bos besar saya baru je di'pinjam'kan ke Telekom.dan kini bos kecik masuk bilik bos besar..

so far bos2 saya semua ok..senang kira

ikan emas said...

Sebenarnya bukan mudah nk jd Bos besar ke bos kecik ke...byk kes bos kecik lg sian seb kena atas bawah !! politik pejabat !!!

p/s ; setuju gan shasha..

tentangseseorang said...

kalau takde org pijak kepala.

♥miss zaza♥ said...

ikot peraturan 100% tu bagus. tapi xpayh la garang2 n kasar2.

Dee said...

sometimes u have to go by the book, sometimes u don't have to..so, biar tegas tapi masih boleh mendengar..rasanya bos begitu lebih mudah didekati..especially kalo bos yg memahami masalah anak buah..

INTAN said...

bos sederhana besar sy sgt kecik..lebih kecik fizikalnya dr sy...heheh

Neeza Shahril said...

bagus gak sebenarnya sebab kalau tidak ada yang pijak kepala..
dulu neeza dapat bos garang.. tak suka sangat.. bila neeza berenti kerja, neeza rasa thankful to her.. dia ajar neeza erti berdikari.. dan belajar kerja cara susah..

Zareda Norman said...

kat opis zar pun ada boss besar, boss sederhana besar, boss separuh besar dan boss kecik.

Tapi zar jugak boss yang paling sempoi, caring, vogue, lemah lembut, gemalai dan sopan gitu.. hehahhahahah

Masy said...

bos tak pyh laa garang2 sgt melainkan anak buah eh kuwang ajau. klu bos yg tegas xpe. tegas dan teguh. hebaaaatttt

tp kene sporting gak ah hehe

zino said...

mokcik azwa..
kalau tak jawab boleh ke? hehe

happyifra
bos baik senang la kerja..

ikan mas
kalau semua berjalan lancar senang kerja bos tapi ada nak kena sergah baru bergerak macam mana tu?

ady
betul tu

zaza
payah juga tu hehe

Dee
susah jadi boa ni kan hehe

intan
tapi bos tetap bos kan hehe

neeza
terpulang bagaimana menerima nya..

zar
agaknya semua anak buah puji zar hehe

masy
elok sangat di amalkan tu hehe

cikMilah said...

garang ke, lembut ke, masih ada cara menawan bos ni.. paling susah.. boss yang rasis!

Umi Ain said...

salam... sama laa kat opis kita pun ada masalah camni... Senior Manager ni sorang lelaki sorang lagik pompuan.. sampaikan kitaorang panggil SM Salim ngan Siti Norhaliza..kekadang boleh naik darah ngan diaorng berdua nie sebab memasing memang dok aje kat opis sambil bukak fesbuk.. sedih betul. pastu dia cakap sume orang tak wat keje... adooiii laa...

Pak Ngah: said...

:: salam... kepelbagaian sikap dan sifat itulah yang selalunya menceriakan organisasi... kalau dah semuanya sama... sama sikap dan sifatnya... tak enjoy le...

PerantauSepi1306 said...

pendapat den.. bos boleh tegas tapi jangan lah sampai memperbudakkan anak buah.. seme yang keje tu seme bukan budak-budak tapi udah beso pun... lagi pun hati manusia ni lagi dimarahi lagi dipaksa makin kuat ia melawan.. jadik kena guna apporach yang sesuai barulah dikatakan bos yang EQ tinggi ;D