Saturday, August 29, 2009

mercun





gambar dari blog sape tah tadi..
maaf tuan punya gambar di terbit tanpa izin..

kalau tak ada mercun mana nak meriah sambut raya... itulah yg kami nantikan bila ayah balik ..dari jauh kami tertinjau tinjau ada tak ayah belikan mercun.. biasa nya ayah akan belikan satu carton dan di bahagi antara kami adik beradik utk bermain.. bila nampak ayah balik dengan bag berisi mercun baru lah seronok utk beraya..

masa dulu kami kreatif juga dengan mercun ni.. tapi tak ada lah macam budak zaman sekarang mercun di jadikan bom sehingga putus jari jemari.. dulu mercun kami jadikan peluru pistol ciptaan sendiri.. habis la besi tangkai payung ke, kaki kerusi besi yg dah buruk ke atau apa saja besi yg boleh di jadikan laras pistol..dua batang mercun di masukkan secara bersilang dalam lubang besi.. satu sumbu mengadap ke depan dan satu lagi mengadap ke belakang.. bila di bakar satu meletup di muncung pistol dan satu lagi meletup 50 meter di hadapan..

apa lagi bila malam kami pun lawan perang perang.. malam hanya di terangi cahaya lampu buloh ciptaan sendiri.. dan susunan tempurong kelapa yg di bakar di jadikan unggun tempurung.... dalam cahaya samar memang amat sesuai utk "berperang".. tak ada pun yg putus jari, tak dengar pun masuk spital pasal mercum.. kami main cara berhemah.. ruginya budak2 zaman sekarang hehe..mercun pun dah di haramkan..selagi tak kena suruh masuk selagi tu kami terus bermain dalam kesamaran malam tu hehe...tapi bila bermain malam2 ini ada juga kisah nya...

kita tunggu kisah selanjut nya.....

12 comments:

INTAN said...

kisah raya abg zino x jauh beza gn saya le....masa arwah abah ada dulu..kami kecik2...arwah slalu belikan mercun...tingat kat mercun katak...

KAMATO said...

tu la yang peliknya dulu kita kecik2 handal main mercin dan meriam tapi tak ada yang putus jari

silversarina said...

Saya tak pernah main mercun, ,masa kecik berpuasa dalam kem askar tak de chan nak main mercun, bila abah pencen balik Manjoi,Ipoh, malam2 macam perang budak2 keliling main mercun sampai abah tak tahan dan terus naik angin , habis kena tengking budak2 tu tapi tahun berikutnya budak2 main lagi, yang heran tu tak de pulak yang cedera terkena mercun tu ... akhirnya kami mengalah dan kena biasakan diri dengan keadaan sekeliling tapi memang geram . Sampai sekarang saya tak suka bunyi mercun .

pB said...

baru nak beli

tapi penjual @ staff Pos tu dah kena tangkap ...


he he eh



tak der blogger yang jadi pengedar ker???

RahimSabah said...

Salam - Ni satu lai nostalgia lama , tapi dah lupo , sobab masa tu kocik lai. Pasal pistol mercun tu , tau lagi, klau buat skrg pun boleh lai rasi e. Buek polito buluh, unggun tempurung , mana nak dapek lai skrg ni , buluh pun dah tak do lai , tempurung lai lah tak do , org dah pakai santan segera .. he he he

lupekanje said...

best nih...citer dolu2....teruskan.

err...acik dulu men gak..ngan bebudak lelaki, ngan abang acik...tpi salu kener alau..sbb...acik fomfuan...kener maintain dgn kesopanan dan kesusilaan...
maka kener la acik pi kutip bebunga mawar...bunga payung, buat ler bunga rampai ntuk tabur kat pahlawn2 yg shahid di medan peperangan mercun tuh...
huhuhu....

Jard The Great said...

teringat lak kisah adik ku main meriam buluh.. sbb takde mercun mase tu..

die main tiup2.. terus meletup... ilang hening sebelah.. sbb terbakar.. ehehe..

zino said...

intan
budak2 sekarang dah tak dapat merasakan kemeriahan macam dolu2.. hehe

kamato
budak sekarang terlebih kreatif..hehe

silversarina
kalau dulu bila dengar bunyi mercun baru le tanda2 nak raya hehe

pB
berani ke main mercun ? tidu balai kang hehe

rahim
zaman tu semua bondo buek sendiri.. ingat tak kereta tin susu hehe

acik
dulu pun akak selalu bising bila kami main sebab dio yg kena sapu sampah mercun tu hehe

jard
meriam buloh carbide zino tak ada pengalaman sebab org tua tak bagi bahaya.. tapi ada yg degil2 tu main juga buat jauh2 kat dalam hutan.. hehe..

atehlaila said...

Dulu2 main mercun tak siapa nak marah..adik beradik lak ramai..jiran pun ramai..meriah satu kampung.kesian anak2 sekarang..tak dapat menikmati zaman mcm kita dulu

DrSam said...

memang betul tu. dulu masa zaman kanak-kanak mercun begitu sinonim sekali dengan bulan puasa. Bulan lain takde main mercun punya.

Sekarang nak cari bunga api pun susah.

Kcynodia said...

dah tak berani dah main mercun.
sebab, masa tahun 3 dulu, main mercun terbang. sekali, mercun tu terbang ke badan. nasib tak hangus banyak baju raya. berlubang sikit.

cuma pedih sikit kat badan. merah-merah. panas mercun yang hinggap...

sekarang,hanya jadi pemerhati yang penakut akan mercun sahaja...

zino said...

atehlaila
main mercun tambah erat kejiranan hehe

Drsam
betul tu zaman tu dah berlalu akibat kreativiti berlebihan budak2 zaman sekarang.. hehe

keynodia
mercun roket tu memang bahaya.. selalu budak2 di flat belakang rumah hala ke rumah kami rasa nak pegi tarik2 je telinga budak2 tu..