Thursday, August 27, 2009

Tempah kasut raya...

salam utk semua..

pernah ke dengar tempah kasut? lebih lebih lagi kasut raya.. hehe, kalau tempah baju raya tu biasalah , atau mungkin para artis yg tersohor mungkin juga pernah menempah kasut utk satu satu acara.. .. tapi ini kisah tempah kasut raya..

Masa zino sekolah rendah dulu, ayah dan mak merantau di Port Dickson, ayah bertugas di kem Sunggala, Port Dickson.. dan kami adik beradik yg bersekolah tinggal di kampong bersama uwan..(nenek) dan hanya pada setiap kali cuti sekolah baru kami ke Port Dickson. Pada satu masa tu semasa musim cuti kami ke port dickson, Yg zino ingat masa tu dalam darjah tiga ,kalau zaman sekarang sebut tahun 3 .. ayah membawa kami masuk kem, ayah tak duduk quaters dalam kem, tapi menyewa di kg baru Si Rusa tak jauh dari kem Sunggala..dia kata nak tempah kasut raya utk kami.. heran juga la.. tempah kasut..???

Bila sampai ke satu kedai tu.. agaknya kedai tukang kasut askar la kot.. tokei tu minta zino berdiri di atas sekeping kertas dan dia pun melukis ikut garisan kaki, perkara yg sama di buat pada adik zino yg lagi dua org tu..tertanya tanya lah masa tu adakah kasut yg di hasilkan sama dengan kasut ayah yg keras dan berkilat kilat tu?? mesti bergaya nanti tu dengan kasut yg berkilau-kilau..hehe

Memang seronok bila mendapat kasut boot yg di tempah.. nak tau berapa lama zino pakai kasut tu.. tiga kali raya tak tukar kasut..!!! agaknya tahun pertama pakai kasut tu berdebus berdebus je lah kerana di buat agak besar sikit.. haha.. tapi tetap perasan bergaya haha.. kasut kulit yg memang tahan lasak..sekarang tak tau la ada ke lagi tukang kasut jenis macam tu ? bersedia menerima tempahan? apa kabar agaknya orang2 di Kg Baru Si Rusa, Sunggala..? Orang PD mungkin oleh tolong jengok kesana hehe

anda bagaimana? dah ready ke persiapan raya..?

14 comments:

INTAN said...

x pnh tempah kasut...sorang kwn tu pnh le...kaki dia xtra beso...xde saiz

Yunus Badawi said...

Saya pernah tempah capal aje dulu2 sebelum raya.

Rumah ayah zino yg di Sirusa tu dekat dgn tempat Hanis Roti Canai tu ke?

Dee said...

ingat tempah capal..boot pun ok..alah budak2..asal baru je excited..hehehe..

masviona said...

wah best tuh kasut raya siap bertempah² tuh...hiksss weols nih beli je kat kedai...:)

cikMilah said...

3 tahun tahannya.. berbaloi tu...

cikMilah said...

3 tahun tahannya.. berbaloi tu...

zino said...

intan
manka nya ada lagi la kedai yg boleh jahit kasut ni..

YB
tak perasan zino kat mana.. dah berzaman tak kesana.. masa tu kedai tu mungkin tak ujud lagi..

Dee
betul tu zaman tu mana tau nak pilih sangat .. apa yg baru je kira ok hehe

misviona
sekarang mudah .. tunjuk je. hehe

cikmilah
memang berbaloi hehe

hanimndroid said...

saya nye kasut raya taim kocik2 dl jenis selipar jer. mak punya la suh beli kasut bertutup, tp sy lak xnak. murah2 pun murah. dan boleh pasangkan dgn bj kurung@seluar. bawak g main pun boleh:)

Sasha said...

Kasut tempah?... Special tu... barulah betul2 ngan saiznya... kaki kita kan tak sama size kanan & kiri... kalau dalm custom made memang best!

berbaloi pakai kasut tu smpai 3thn!

Naim said...

entahlah....

raya pun macam hari biasa.

Baju raya pun, malam raya baru cari.

Kasut @ sandal tidak perlu...

MOKCIK AZWA said...

wah bestnya kalau bleh tempah kasut kan...zaman sekarang kalau ada pun tentu mahal agaknya kan...

Mak Su said...

adoi! hebatnya berkasut boot di hari raya..sekarang tak da dah?

Zareda Norman said...

Dulu ada sorang tukang kasut datang opis dan amik tempahan kasut. Jeksen nama dia.. macam macam design kasut bes bes dia buat.. la ni ntah mana si jeksen ni pi ntah

zino said...

hanim
selipar pun ok senang nak sarung nak buka hehe

sasha
bila tahun ketiga rasa frust je tak ada kasut baru hehe

naim
zino pun tak cari lagi ni baju raya hehe

azwa
agaknya lah..

maksu
entah.. tak ada dengar org bercerito..

zar
kena cari anak jeksen tu mana lah tau dia dah turunkan ilmu tu hehe