Saturday, October 24, 2009

Sawah padi..




e

bila melihat sawah yang luas terbentang
teringat zaman kecik2 dulu di kampong..
masa tu kami mewah dengan padi..
di depan rumah mak ada sebuah kepok
di dalam kepok penuh dengan padi..
boleh bertahan sehingga bertahun tahun..
kalau tikus jatuh dalam kepok boleh mati kekenyangan..

masa tu ada mesin padi
setiap minggu datang ke kampong
menukar padi menjadi beras..
sebelum mesin padi perlu di jemur sehingga kering...
menjaga padi yg di jemur satu tugas berat..
mengejar ayam itik yg cuba mencuri makan..hehe

itu dulu... zaman dah berubah..
di kampong sawah padi dah jadi kebun sayur..
atau yg lebih teruk terbiar bagitu saja..

gambar gambar di atas tu bukan zaman dulu..
tapi zaman sekarang.. berlaku sebentar tadi..
di sg besar ...

18 comments:

SoFie NuR said...

dah lama tak tengok sawah...

Mr PenyuBiru said...

bergambar ngan pokok betik tak tahan tu.hihi..

zino said...

sofie
kalau balik rembau memang dah tak ada sawah dah hehe

penyubiru
geram tengok buah betik lebat dan rendah hehe..

Tie said...

Rumah Tie di kampung memang asalnya tapak sawah.. Sekarang tak de masalah nak tengok sawah di belakang rumah tu. Cuma bila malam, serangga agak banyak.. tak boleh nak lepak kat luar.

Yunus Badawi said...

Mula2 tengok gambar tu dah syak mesti kawasan Sg Besar atau Sekinchan sbb Rembau sawah dia tak mcm tu. Rupanya betul.

zino pergi tempat sapa kat sana?

zino said...

tie
kampong kami tinggal kenangan je..

YB
rumah kakak kat sg besar.. dia kawin dengan orang sana..

aNIe said...

Zino...banyaknya pokok papaya...dpt pucuk dia buat ulam sedap tu...

cHeRyNa PiReS said...

hahaha...jalan masuk umah wan usu sha pon dah terbiar je skang nieh. so, adakah kita cakap pasal kampung yang sama ye?

tp skang sbb ramai org nak tanam macam2, sawah belah ayah tuh ateh sha buat tanam benda lain.

susah nak jaga sawah nieh kan? sha sempat tgk masa kampung tuh ada sawah dulu. mmg best!

* suka wat gulai betik...nyummm...!

Pok Li said...

Suka main serunai batang padi

silversarina said...

Lamanya tak menikmati keindahan sawah bendang .

sI tEDI said...

sawah? kamu di mana ye??

lama aku tak bau padi dan beras segar.. :)

tulipurple said...

membuakant sy juga teringat kecik2 dolu2 suka main mesin padi dan mesin getah atok di kg....syahdunye.

zino said...

anie
kena pegi sg besar minta tu hehe

sha
ada pengalaman ke masuk ke sawah tu hehe

pokli
nostalgia tu hehe

silversarina
kat ganu ada sawah tak? tak perasan pulak..

sl tedi
itu kat sg besar..

tulipurple
mesin getah budak zaman ni sure tak kenal dah hehe

Zyma Saad said...

Cantik pemandangan ni...
Ai like it...

:)


http://zymasaad.blogspot.com/

zino said...

zyma saad
salam kenal selamat datang ke blog zino..

cantik tak jemu mata memandang..

Anna said...

Patutlah mcm kenal je pemandangan tu..rupanya di kg kita jugak...
saya pun berasal dari sana..btw kg parit berapa tu?..i kat parit 10

Anna_M

PerantauSepi1306 said...

sawah bondang... korbau banyak... air perigi.. sojukkk sokali.... hmm memang best je zaman dulu2 kan..

Zareda Norman said...

musim membajak ek.. tak dapat tengok saujana padi menguning