Tuesday, April 27, 2010

mengikat janji

rombongan pihak lelaki memenuhi setiap ruang..

ini lah tanda nya.. setuju ke tak?

perundingan berjalan dengan cukup mesra dan bersahaja..

apabila sudah ada kesepakatan dan keserasian peraturan pun di buat untuk mengikat satu perjanjian, peraturan awal biasanya telah pun di buat kedua belah pihak secara tidak formal dan apabila ada kata putus dan masing masing telah bersedia dengan komitmen seterusnya..maka tugas keluarga kedua belah pihak utk datang berunding dan mengesahkan ikatan yg ingin di meterai

Adat istiadat di jaga dan di pelihara sepanjang majlis perundingan dan permuafakatan.. hajat dan hasrat kehadiran rombongan pihak lelaki di perjelaskan satu persatu dengan penuh sopan dan budibahasa.. kehadiran rombongan di sambut mesra dan suasana perundingan dan perbincangan berjalan dalam suasana cukup meriah dengan sesekali berjenaka secara spontan seolah kedua dua belah pihak sudah kenal lama.. akhirnya persetujuan di capai.. dua bentuk cincin sebagai tanda berpindah tangan dan di sarung di jari..

perjanjian ini tidak memerlukan tanda tangan, perjanjian ini memerlukan kontrak bertulis, perjanjian ini tidak perlu melantik peguam.. tapi perjanjian ini tetap ujud dan perlu di hormati.. perlu di tepati, perlu di pegang dalam apa keadaan sekalipun.... jika berlaku ingkar di mana mana pihak perjanjian ini juga telah menetapkan kaedah penyelesaian dan di persetujui bersama.. dan sebaik baik nya ikatan ini jangan di biar terlalu lama.. terlalu banyak cabaran di luar sana.. perjanjian ini perlu dimuktamad kan dalam tempuh tertentu..

berapa lama tempuh yg sesuai ya??

12 comments:

xiiinam said...

...saya dulu 3 bulan saja. He he.


Moga jodoh berpanjangan.

cHeRyNa PiReS said...

sha tak pernah bertunang. tp kalau nak jugak, 3 bulan jelah. takpon..tak payah tunang:P

zino said...

cklah
itu yg sebaiknya..

sha
nanti janji sekejap je.. jangan lama2..

ciK LyndaWawa igUana said...

saya..tak tau lagi..
tak mo tunangla..
mo kawen terus..hehehe

AuntieYan said...

Salam En.Zino,

Masa saya 'mengikat janji' dulu yang dibawa hanya sebentuk cincin emas belah rotan.Tak de apa-apa hantaran iringan pun.bILA Majlis kenduri kawin dibuat barulah ada hantaran iringan.Barang yang diberi, macam biasalah, kain sepasang, telekong, h/bag, kasut, sebentuk cincin berlian, buah-buahan...dll.

Isyyy...kalau saya muda semula, harus saya nak benda yang hebat2...contoh....lap-top, h/p, errr..kete ke....;-)....tak pun kondo...bole????...(hemmm, jadi andartulah gamaknya saya)

MOKCIK AZWA said...

Mokcik dulu mengikat janji 5 bulan sajork...siap ada hantaran sebab kehendak arwah ayah masa tu...maklum ler anak dia yang pertama sekali nak memasuki alam rumahtangga hehehe...

Aleeya said...

sy dulu 6 bulan...6 bulan okeh kottt hehe

sya said...

Kalau sume dah cukup syarat.. 1 - 6 bulan aje

zino said...

wawa.
tunang dan kawin hari yg sama pun ok gak..

auntie yan..
minta backdated punya lah dengan hanben hehe

azwa..
sesuai tu.. hehe

aleeya
sesuai tu..

sya
nanti letak syarat tu bila sesape masuk meminang anak dara tu hehe

Yunus Badawi said...

6 bulan sesuai kot. Sempat pihak lelaki nak kumpul duit hehehe

zino said...

6 bulan cukup ke nak kumpul ribu ribu hehe

Zareda Norman said...

zar dulu tunang 2 tahun... cik hubby nun jauh disana

zaman sekarang eloklah tunang tak lama sebab baru tunang macam dah suami isteri .. melekap aje.. berdua, kita sebagai org tua tengok pun risau