Tuesday, April 6, 2010

si hazwan..

yg ni sebentar tadi

yg ni semalam..
buat apa tu?

bila dia dah mula batuk batuk itu tanda tanda asthma akan menyerang ... dua malam berturut turut buat nubelizer.. bila dah di serang ubat tak bagitu mujarap lagi..kalau siang boleh ke klinik belakang rumah je.. tapi bila dah tengah malam kena lah ke hospital pusrawi..

kenapa tak ke HUKM ? kan dekat..

bukan tak pernah ke sana saya dah beberapa kali ke sana tapi cara dia handle lebih baik saya tak datang lagi ke sana... sepatut nya bila kes asthma perlu di segerakan.. bertindak segera.. tapi ada ke patut dia minta saya tunggu giliran macam pesakit luar.. ok lah itu sejarah .. saya pun serik bawa adik kesana lagi..

selalu ke dia kena?

tak juga.. biasa nya kalau ada tanda tanda dia nak batuk atau selsema, cepat cepat bagi ubat dan monitor keadaan dia.. dan batuk tu tak ada le berpindah ke asthma.. tapi ada masa nya dapat juga.. nak tegah dia jangan minum ais dan sebagai nya amat sukar, kalau tak dapat di rumah dia beli eskrim di sekolah.. apa yg perlu di lakukan sentiasa mengawal selagi boleh..perkara2 yg alah bagi dia perlu di elakkan..

boleh ke dia tidur?

bila serangan berlaku biasa nya sukar utk bernafas dan baring pun jadi tidak selesa.. maka tidur pun tak lena.. terutama waktu malam dan awal pagi.. bila dia tak tidur , abah pun sama tak boleh tidur.. minta gosok belakang la, tepuk la dan macam2 lagi..

bagaimana dia sekarang..?

inshaAllah telah beransur baik.. tapi kena terus monitor keadaan nya, perlu lagi utk buat nubelizer nanti , ubat pun ada di bekalkan.. esok masih tak benarkan dia ke sekolah.. kalau keadaan mengizinkan Rabu inshaAllah boleh kot kesekolah.. kesian juga kelas dia tingkat 3.. penat juga nak panjat tangga tu..sekarang ni dia sedang tidur.. harap lena sampai ke pagi..


14 comments:

ciK LyndaWawa said...

ala... kesiannye dia...sabar ye..penyakit ni macam2..

Acik Erna said...

nampaknya abah dah jawab semua soalan yang sepatutnya ditanya...harap adik cepat baik dan bolih kesekolah semula..yang dirumah ni pun tak sekolah ni..demam jugak...

aNIe said...

Semoga adik cepat sembuh...sekarang ni yg kat umah pun asyik batuk2 je...

Pak Ngah: said...

:: salam... asthma ni bila menjengah... memang teruk... tapi lain orang lain alahannya... selalunya begitu, walaupun kekadangnya ada persamaan...

Yunus Badawi said...

Kesiannya Hazwan. Semoga dia cepat sembuh. Bolehlah lawan bowling dgn Hazwan yg di sini hehehe

Budak2 ni mmg susah nak kawal terutama bab minuman sejuk dan aiskrim. Haikal anak saya pun baru kena selsema. Doktor tak kasi minum ais dan makan aiskrim. Tapi semalam masa ke Giant sempat dia pergi beli aiskrim huhuhu

Sha said...

salam:)
sama dgn anak saya, lagi ditegah lagi byk ais diambil.

hampir setahun setengah tak ambil nubelizer....

semoga Hazwan cpt sembuh

~ez~ said...

alahai..kesiannya kat adik..

semoga adik cepat sembuh

Mimie.Candy Cane said...

sebgai penghidap athma,saya boleh rasa ape yang hazwan rasa..

semoga cepat sembuh..

Kopi Suam said...

banyak2 bersabar la uncle..saya pun antara pesakit athma yang agak kronik jugak saya sgt le faham apa yang hazwan rasakan.....

tapi kalau HUKM treat athma patient mcm patient biasa mmg tak patut..selalunya kes athma memang direct refer as emergency case.

Zareda Norman said...

zino

kesian adik asik kena neub aje.. cubalah bagi makan madu lebah asli. Ika dulu pun berulang alik ke PUSRAWI kena neub.. sekarang ibu dia plak sesak nafas dengan kerenah dia..

Mak Su said...

oohh, take care... moga2 lambat laun athmanya hilang... amiinnn

ATIQAH TAHAR said...

Haip!!HUKM?terasa ni.. ahaha xdalah. kadang2 staff sndiri dilayan lmbat mcm tu... pergi klinik lg cepat ;)

Anonymous said...

Anak Tie dulu macam tu laa... Tapi sejak Tie beli yang portable tu, tiap kali batuk atau selsema, Tie suruh dia sedut... Tak larat nak ke klinik tengah-tengah malam.

Satu lagi, kena pantang makan, makanan ringan, jelly, benda masam.. asap dan habuk. Bau chemical macam cat, minyak, minyak wangi pun bahaya.. kesian gak. Budak-budak asthma ni memang allergic, jadi kena selalu pantau. Kita ni pun dah macam nak semput tengok penyakit dia ni...

zino said...

terima kasih atas nasihat semua...