Monday, December 14, 2009

balik kampong...

pagi tadi kami balik kampong .. ada majlis kenduri di rumah kakak sepupu.. anak dia yg ke 9 kawin... entah bukan zino yg kira terdengar ada yg bertanya.. hehe zino dah lost count berapa anak buah zino dari famili ni.. hehe 11 kot hehe.. hajat hati pun memang nak balik awal.. biasa la bila kita lambat sampai ada lah yg menegur hehe..

pepagi dah menghantar fizah ke tempat belajar kereta tu.. hari ni dia ada lecture pasal driving.. syarat wajib sebelum boleh ambil L.. tadi fizah kata satu hari yg memboringkan.. hehe lepas urusan fizah selesai baru kami sarapan.. mem pulak teringin nasi lemak di kg baru.. layan je lah.. lepas tu baru boleh balik kampong.. dah pukul berapa tu... bila sampai ke kampong , dah nak makan pangkal... makan pangkal ni di khaskan utk semua yg bertugas dan semua sanak sedara di kampong sebelum tetamu datang.. biasa nya jam 11.00 dah mula ..

memang lah kena tegur hehe sampai sampai je terus makan pangkal menolong nya tak!! hehe nak buek cam mano , kito ado anak yg perlu di uruskan bukan sengajo pun hehe.. alasan ni boleh terima la kot.. kalau tak tak habis la orang kampong menyebut nanti.. nak buek cam mano kan..masak memasak masih lagi bergotong royong.. masih ada yg pandai masak di kampong tu.. masakan pun sodap.. ada yg zino tengok berselera betul makan.. bertambah tambah.. tak apo lah selagi ada selera utk menikmati makanan tu silakan makan lah sepuas2nya..

biasa nya selepas makan anak anak muda akan membantu menguruskan majlis, ada yg bertugas membasuh, ada yg bertugas membuat air, ada yg mengemas pinggan cawan di dewan makan.. bukan dewan tapi kemah makan.. ada yg menguruskan lauk pauk utk di tambah dalam bekas yg telah di sediakan.. teringat zaman kami dulu.. semua bekerjasama menguruskan majlis.. tadi pun zino turun membantu di mana patut.. kena balas balik la sebab datang lambat kan. hehe.. tapi lebih kepada supervisor kepada anak muda.. bila suruh alang bantu.. dia terus menghilangkan diri.. kekok betul dia nak membantu.. anak orang bandar lah kata kan hehe..

cuma hidangan di sediakan secara bufe.. tidak lagi di hidang macam dulu.. kalau dulu lauk pauk di sediakan dalam piring dan di susun di atas meja, ikut susunan empat orang satu tempat.. lepas tu nasi di sediakan dalam bekas.. lauk pulak boleh tambah.. kaedah ni memerlukan ramai petugas, sama ada melayan tetamu, membasuh dan menyediakan lauk pauk.. serta utk mengangkat pinggan piring yg telah di guna dan di ganti dengan yg baru.. suasana dulu cukup meriah.. tak ingat last sekali dulua majlis siapa agaknya sebelum beralih menggunakan kaedah orang bandar ni hehe.. di separuh tempat khidmat keterer telah pun di gunakan..

satu perkara yg tak tak ujud lagi di kampong ni.. acara menanam.. bukan tanam padi tuan tuan.. hehe tapi kaedah nya bila sedara buat kenduri kawin sedara lain akan bawa beras, gula, telur, kelapa, atau apa saja lah yg boleh membantu sedara dia.. tapi semua yg di bagi tu akan di catitkan.. bila masa sedara yg memberi tadi kenduri maka barangan yg sama akan di bawa pulak..sebagai ganti.. ok paham tak kaedah menanam ni tuan tuan.. ? so bila nak kenduri masa berkampong tu tuan rumah akan beritau keperluan dan kekurangan .yg dia mahu.. . maka sedara yg lain tu membantu melihat kepada rekod barangan yg telah di tanam dulu untuk di balas kembali .. atau dia yg bercadang nak menanam.. semangat gotong royong ni yg telah lenyap sekarang...

pernah tak perkara ni di lakukan di tempat anda??

13 comments:

SoFie NuR said...

bestnye kenduri kendara ni...
mesti meriah kan..

pasni sakan la fizah tu merayap ehh..hihi..

zino said...

sofie nur
kenduri kat kampong memang meriah di tambah lagi dapat berkumpul sanak sedara semua .. sesaje nak jumpa ramai2 macam tu memang susah..

Dee said...

kt kg MIL sy pelik gak..org perempuan basuh pinggan mangkuk..kalo kt bandar ni..budak2 lelaki muda..

kg MIL masih lg berhidang..n masih lg ada menanam ni..walau penat..tp seronok..

Masy said...

menanam pesen gitu plak eh.. penah dgr tp klu kitorang kat melaka ape ye dipanggilnye.. kumpul waris klu x silap. lupe sudah

KAMATO said...

menanam tu lebih kurang macam tanam saham la agaknya kot...tapi kalau kita tak buat kenduri agak yang kita tanam tu takkan berbuah la ye......

UnGu VioLet said...

wah... seronkla yer.. mar suka sgt attend majlis kawen.. suka tgk pengantin..

tulipurple said...

mmg seronok kalo dpt suasana kenduri mcm dulu2..teringat zaman kecik2 dulu.tp,skrang seme ikut peredaran zaman dan kesesuaian.yg dpt dikekalkan lg baguskan.

zino said...

Dee
bagus tu masih di kekallan tradisi tu..

Masy..
kumpul waris tu lain la.. apa lah anak abah ni hehe

kamato
lebih kurang la.. boleh buat kenduri biasa je lepas tu minta dia orang tanggung semua (balasan) boleh apa hehe

ungu voilet
uncle nak tunggu mar yg naik pelamin hehe

tulipurple
sekarang ni dah banyak berubah.. kalau dulu kemah pun buat sendiri.. masuk hutan tebang buluh bagai hehe

Zareda Norman said...

blom ada can pi kenduri kawin lagi.. this weekend dah start jemputan sana sini

cikMilah said...

acara menanam masih lagi subur di Kedah..tapi ada juga yang tanam tak tumbuh.. hehehe

Mak Su said...

yo lah, dah lamo tak nengok orang nanam

zino said...

zar..
tak dapat jemputan dari kuala pilah ke? hehe

cikmilah
tak taruk baja kot hehe

maksu
tetiba ilang macam tu je.. hehe

PerantauSepi1306 said...

bestnye lauk kenduri masak gotong royong camtu kan... hehehe kat kelate ada lagi lah bro.. mmg tiap2kali kenduri leh jadik kedai runcit rumah tu... gula, beras, susu tin.. ;D