Monday, July 6, 2009

ada sesuatu......

sejak berpindah ke Putrajaya angah belum lagi duduk ke sana... lepas angkat barang dulu dia terus duduk kat rumah kami.. sebab seminggu lepas tu nak hantar kakngah balik ke ketereh.. so dia bercuti hampir sebulan menunggu hari kakngah bersalin.. lepas bersalin kakngah tinggal di sana dan angah balik utk memulakan tugas di tempat baru .. selang beberapa hari terbang pula ...

so baru ahad lepas dia nak mula duduk di rumah baru tu.. petang tu dia talipon.. ada "sesuatu "kat rumah tu... baby asik menangis bila masuk ke rumah dan dia dengan kakngah terasa "sesuatu" tu , rumah tu ada 4 bilik.. di salah satu bilik tu dan di bilik air terasa keras.. setiap kali masuk ke bilik tu meremang bulu tengkok.. baik kakngah baik angah.. baby lelebih la meragam..

malam itu juga angah balik ke rumah kami.. aku nasihat duduk dulu di BTR sehingga sesuatu di lakukan supaya "sesuatu" itu meninggalkan rumah .. dan jangan bawa baby kesana dulu.. macam macam nasihat telah aku dapat apa yg patut di lakukan.. apa pendapat anda dengan makluk halus ni?

32 comments:

DeeN said...

Salam uncle,

Err.. rumah tu sebelum ni dah ada penghuni ke blom? Apakata buat bacaan Yassin beramai2. Sebab dulu waktu saya dok kat asrama memang 'sesuatu' tuh 'kuat menyerang'penghuni2nya. Tp bila parents ramai2 baca Yassin, Alhamdulillah 'diorang' lari.

Lagipun makheluk tuh merempat, takde tempat tinggal. Dah rumah xde penghuni, dia pon tompang sekaki ler. Huhuk!

zino said...

Deen
itu salah satu yg akan kami lakukan.. inshaAllah..

pB said...

eee serammmm


buat sembahyang hajat , boleh kan

cikgu_math said...

makhluk jenis tu memang ada...
kat sekoalah CM maca-macam cerita!
Rasanya kalau kat rumah ada bomoh yang boleh lepaskan..
heee...baca cerita zino ni dah meremang bulu tengkuk!

SoFie NuR said...

seram jugak tu...

Zareda Norman said...

zino

buat kenduri dan baca Yssin. Biasalah tempat baru dan rumah ditinggalkan mesti ada penghuni lain.

ZARA 札拉 said...

Salam Uncle..

er..makhluk ini ada di mana2 sebenarnya..

tulipurple said...

ustaz ada pesan..umah tak berpenghuni lebih 40hari mmg jadi port 'diorg'.kdg2 saje menumpang...tak pun tumpang lalu.ayatul quran sebaik2 ikhtiar.dulu ada gak kes,tuan umah pandai2 wat pendinding umah senirik,yg 'di dlm' tak di suruh keluar dulu...lg mengamuk ler dia terkurung..huhu..

Mr PenyuBiru said...

rumah batu kan? memang lah keras.hehe..
biasanya kes cenggini kena rujuk orang masjid aa. YB bleh kut. cuba ko tanya dia.hehe..

KAMATO said...

kat percint berapa tu, elok jugak panggil orang baca yasin, kalau boleh terus sembahyang hajat sekali, bagitau la bila, kalau free insyaallah boleh join

Elok gak bagitau MBSalleh, dia tu pengulu putrajaya, mungkin gak dia boleh tolong halau

Button Planet said...

Zino,

Ini yang saya (dan kawan2) selalu buat bila ada yang nak masuk/pindah rumah baru (atas nasihat Ustz dan juga anak murid Ust. Harun Din) iaitu, selain baca Yassin seperti amalan biasa ramai orang buat, ialah baca surah Al-Baqarah. Memang lama lah sikit (sbb surah tu surah yang paling panjang dlm Al-Quran), tapi buat beramai-ramai , selalu kami bahagi 2 atau 3 group, jadi taklah sorang baca banyak.

Selepas itu baca Yassin dan ayat kursi. Amalkan membaca ayat Kursi selalu.

harap dpt membantu.

Azzah8
www.nurazzah8.blogspot.com

zino said...

pB
inshaAllah.. akan di usahakan

cikgu math
ada juga bertanya bijak pandai..

sofie nur
kalau lemah semangat lagi le seram jadi nya..

zar
inshaAllah nanti minta angah uruskan..

zara
betul

tulipurple
kena usaha sehingga "dia" keluar

penyubiru
ada rumah yg lembut ke? hehe

kamato
inshaallah... teringat juga dengan tokei putrajaya tu.. nanti zino cari dia.. mana tau dia ada cara..

zino said...

button planet
terima kasih atas tips yg di beri.. inshaallah..

kayteeze said...

Tie percaya setiap rumah ada penghuni tersembunyi, samada baik (jin islam)ataupun jahat(jin kafir).

Biasa orang buat sembahyang hajat dan meriahkan rumah dengan bacaan alquran sebelum berpindah masuk.

Tapi kalau dah buat semuanya, maknanya dia agak degil. Nampaknya dah ramai yang beri nasihat yang berguna. Harap2 Zino dapat selesaikan masalah tu.

~~Noly said...

salam pacik..
mkhluk halus nih ade je kat mn2 kan..
errr..rumah tuh dh lama org xduduk ker?takut plak rasanye..pggil tok bomoh la halau ape2 yg ade..

Masy said...

kat area tu mesti ade masjid. ajaklah org2 masjid datang baca yasin, alang2 bole kenal2 dgn org situ hehe

jgn biarkan umah anda diselubungi.. MISTERI.......

cikMilah said...

Semuga berjaya memujuk sesuatu itu keluar dari umah Angah

cikMilah said...

Semuga berjaya memujuk sesuatu itu keluar dari umah Angah

~mrs azmi~ said...

rumah dah lame kosong kan jadinye 'sesuatu' tu pon tumpangla kot. lagipon rasenye bende ni kat mane2 pon ade cume die nak mengusik ke tak je

ade baiknye buat majlis bace yasin sket kot moga2 dia tak mengganggu kalaupon dia nak terus tumpang kat umah tu.

noorlara said...

hakak pernah alami pengalaman yg sama masa memula pindah dari kl masuk kuarters kat ipoh ni, anak kecil akak menangis melolong sebaik saja masuk umah agam tu, lepas baca yassin dan quran setipa hari baru ilang, tupun anak-anak selalu terserempak dengan mereka (mungkin jin). lelama daj jadi ahli keluarga we all tak kisahpun akalu dia nak buat bising jgn rosak atau menyerupa dengan rupa yg menakutkan dahle.... mereka makhluk Allah Taala gaks. Semangat nak kena kuat

sya said...

Rumah baru apa lagik kalau dah lama kosong memang ada mende lain yg menghuni tak kira yg baik ke yg jahat.

Dulu masa pindah rumah, bapak Sya suruh kami hantar garam, gula dan beras serta 2-3 helai baju anak2 dulu ke rumah tu letak dlm seminggu pastu baru pindah.

yginsaf4 said...

dh panggil bomoh blom.. tp jangan panggil 'seekers' erk.. salamm abg zino tewww

neezareef said...

dlm byk2 blik ade 1 blk kdg berpenunggu..ye ke gitu

MULAN said...

adus, terkenang pulak rumah kami yg 2 tahun tidak berpenghuni itu..

Mak Su said...

ingatkan amende yang keras.... ;), konkrit memang ler keras.

apo kato kalu dibacokan surah al-baqarah di setiap bilik setiap malam, sampailah timbul perasaan lega semula.

baca sampai dari abis, baca dari alham ler. jangan ler amik part ayat kursi jer.

bagus tu, utk pindah ke umah baru, cer terai test.

maklang said...

biasalah kalau rumah baru ni...'tuan' nya tak mau tinggalkan rumah nya..

seminggu dua ni asyik dengar cerita seram aje...

atty's said...

dah pergi ke lom sesuatu ituh.

PerantauSepi1306 said...

hmmm selalunya masuk rumah baru.. mulakan dengan bismillah, berilah salam sekuat mungkin... azan di tengah rumah.. dan akhir sekali buatlah solat hajat dan bacaan yassin untuk menjaga keselamatan rumah dari makhluk yang nampak dan tak nampak.. insyallah ok la tu...

HappyIrfa said...

RUMAH BARU MMG CAMTU..SAYA DULU PUN ADA RASA 'SESUATU'..BACA YASIN,OK.MUJURLAH 'SESUATU' TU TAK BUAT SESUATU PD KAMI.TUMPANG DUDUK JAP JE KOT

Dee said...

rumah kita duduk pun kalo 3 ari dh ditinggalkan pun ada 'sesuatu' duduk..inikan pulak rumah dh lama xde org..buatlah sesuatu..sian kt baby..

zino said...

kayteeze
inshaAllah..

noly
ada banyak option..

cikmilah
harap "dia" suka rela keluar ke tempat lain..

masy
juga option yg akan di beri pertimbangan

mrs azmi
terima kasih atas tips yg di beri..

noorlara
boleh jadi kawan bagus tu hehe

sya
petua orang dolu dolu..

en.me
sedang berusaha.. hehe

neeza
yg dah di kenal pasti ada satu bilik..

mulan
cuba cek tengok hehe

maksu
inshaAllah akan di usahakan

maklang
kat TV pun ada cerita seram hehe

atty
betum di pastikan lagi..

perantausepi
thanks u..

happy ifra
agaknya lah.. biar le "sesuatu" tu beredar tak perlu dibuat sesuatu..

Dee
baby kena duduk BTR dulu..

Mak Su said...

alamak! sosek-barek pulak!