Saturday, July 25, 2009

H1N1....bila akan berakhir nya...?

Nampak gaya nya masaalah penyakit H1N1 tidak akan reda dalam masa terdekat ni.. semakin ramai suspek dan positif di jangkiti penyakit berbahaya ni.. penawar nya masih gigih di cari.. kalau pesakit di kesan di sesabuah sekolah maka sekolah itu akan di tutup selama satu minggu dan semua murid akan di quarantin dalam tempuh yg sama juga.. maka akan melibatkan 30 ke 40 orang murid.. dan kalau penyakit di kesan di sebuah kolej maka kolej itu pula akan di tutup ini akan melibatkan beribu2 orang..sekarang penyakit tersebut telar menular hampir keseluruh pelusuk dunia.. masih ada ke mana mana negara yg bebas H1N1 ni..? entah

kemungkinan sudah sampai masa kerajaan di seluruh dunia memikirkan untuk quarentin di lakukan serentak di seluruh dunia.. cuti di istiharkan di seluruh dunia utk tempuh satu minggu, larangan perjalanan dikuatkuasakan dalam tempuh yang sama, perjalanan dalam negara juga di had kan kepada yg benar benar perlu sahaja.. bermakna usaha bersama mencegah merebaknya penyakit ini.. amacam ada ke yg berani cadang benda ni di PBB hehe..

zino nak ke Shah Alam ambik barang alang, UiTM telah mencepatkan cuti semester dan kampus Shah alam di tutup seminggu..

14 comments:

Kak Elle said...

zino H1N1 akan kekal seketika tapi tak berbahaya mcm SARS...ada kemungkinan kita2 pun ada virus ini dgn kita skg...cuma complication pada penyakit yg byk penyakit lain dan juga pada warga tua....paling mustahak yelah kebersihan diri sendiri.

^ez^ said...

sekolah sains kuala selangor pun ditutup seminggu gara2 dua org pelajarnya disyaki virus tu..

mmg susah nak banteras virus yang senang merebak mcm ni..

harap2 kita semua dijauhkan la ye..aminn

♥miss zaza♥ said...

huhuhu
tak tahu nak hepi ke nak marah
baru aja bukak sem dh cuti balek
kalau tahu cmtu i wud stay longer in uk.
huuu ;(

INTAN said...

H1N1 akan terus ada utk suatu tempoh....tp ikut taklimat dokter yg sy g ari tu ttg menda ni....beri penekanan pd denggi dg malaria...yg tu lebih serius dan kronik

misz_A said...

saya pun terasa bahangnyer...budak2 cuti next week..

ZARA 札拉 said...

aduh..semoga cepatlah benda2 nih jauh2 hilang~

silversarina said...

Tulah, anak sedara saya pun balik cuti dari UiTM Shah Alam, rasa gerun pulak sebab H1N1 ni macam takkan habis je.

~~Noly said...

melular dgn cepat kn..sgt bahaya..kat mn2 dh xselamat..huhu..takut2

DaliaLiyana said...

perasan tak IPTA kan...Uitm je byk tutup..nape ek??

ntah la macam2 penyakit skang ni..adakah ini BALASAN/BALA dr Allah sbb byk sgt kemungkaran berlaku di atas bumi ini???

renung2 kan dan selamat beramal..

Neeza Shahril said...

kalau 1 dunia cuti seminggu.. semua kena duduk rumah lah.. tido je lah masing2.. tv pun takde sebab diorang takleh pergi stesen tv nak buat rancangan..
pas tu semua orang kena masak sendiri, takde makan luar sebab kedai semua tutup. sape yang kehabisan bekalan, kena lah tangkap ikan kat kolam ataupun longkang kat sebelah rumah heheheee...

zino said...

kak elle
betul tu

^ez^
makin lama makin bertambah..

zaza
cuti sem akan datang boleh pergi lagi..hehe

intan
banyak sangat penyakit tak tau nak teckle yg mana satu hehe

missA
nak buat cam mana berkorban je lah..

zara
itulah harapan semua.. hehe

silversarina
penawar masih belum di temui.. itulah kebesaran Allah sebagaimana canggih pun teknologi masih banyak yg masih belum di ketahui manusia..

noly
memang menakutkan..

dalialiyana
betul juga tu..

neeza
sebelum cuti masing di beri can sediakan stok seminggu..

kat longkang belakang rumah tu ada ikan ke? hehe

Yunus Badawi said...

Aku rasa takde sapa nak dengar saranan ni. Kalau dengar pun tak akan ikut kerana impak terhadap ekonomi terlalu besar. PBB pun bukanlah org hiraukan sgt sebelum ni.

Denggi yg dah beratus2 org mati di negara ini pun mesti diperangi habis2an.

Jard The Great said...

teringin nk gi shah alam.. mkn abc fradoo... huhuhu..

Ada Ayrissa said...

jgn poi kat tempat org ramai sgt la skang nih..
huhu..
sbb byk jangkitan tempatan dah..
:S