Saturday, January 8, 2011

kehidupan di kampong.....

bila bercerita kisah zaman sekolah di kampong, saya teringat kehidupan orang kampong yg menyara keluarga dengan menoreh getah.. harga getah masa tu tak le se mahal sekarang ni.. tapi cukup utk menyara dan membesarkan anak anak ... Ayah dulu pun menoreh sementara mendapat kerja di Port Dickson.. sebelum tu ayah di RAF singapura, bila singapura terpisah dengan Malaysia, ayah balik kampong , bila dah duduk kampong buat la kerja orang kampong, zino memang tak ada pengalaman menoreh tetapi selalu lah bantu ayah.. bila ayah dapat offer askar melayu di Port Dickson, tugas menoreh tu di upah kepada orang kampong yg tak ada ladang...
ladang dengan rumah agak jauh juga la.. kalau zino kecik2 dulu nak perli ke ladang tu kenalah jalan kaki merentas sawah padi , menyeberang sungai dengan titi sebatang sebelum meredah hutan utk sampai ke ladang ayah.. zino masa tu belum sekolah lagi..kot.. nyamuk bukan main banyak sekejap sekejap berdesing kat telinga... kalau tanah basah pacat pun banyak.. seronok tengok cara ayah menoreh.. perlu ada skill, zino ada juga lah mencuba tapi ayah kata lukakan pokok tu je. tertoreh terlalu dalam kot hehe.. dan pisau tu kena di tajamkan setiap hari.. biasa nya ayah akan asah pisau tu waktu malam sebelum tidu...

tapi dulu kami suka kutip buah getah ni... apa lagi utk buat main la.. seronok kena kan kawan, sendiri pun selalu kena kawan2 yg buat.. nak tau apa dia buat, ambil buah getah tu gosok kan lat simen ke.. lepas tu letakkan kat tangan ke kaki ke.. kat mana mana bahagian badan.. jangan kat muka sudah.. terjerit di buat nya panasssss !!! kalau tak caya cuba terai.. hehe lagi lama kita gesekkan kat simen tu lagi panas jadi nya...

zaman tu selepas menoreh susu getah tu di bawa balik, utk di proses jadi getah keping, memula susu getah di tapis dan di masukkan ke dalam bekas khas, lepas tu di tuang sedikit cuka dan di kacau rata rata.. sehingga cuka sebati dengan susu getah tu.. cuka berperanan utk mempercepatkan proses pembekuan getah.. lepas beku kepingan getah yg tebal tu di penyek penyek kan utk menjadi lebih nipis supaya mudah di mesin .. memula mesin licin, zino la yg tukang putar mesin tu.. mesin licin tu laju je.. bila last di mesin pulak guna mesin yg macam kat atas tu utk menghasilkan "bunga" kat kepingan getah tu... mesin yg ni berpeluh di buat nya.. sangat ketat dan berat utk di putar...

bersambung......

11 comments:

cikceriacorner said...

salam uncle zino..
getah skrg mahal harganya..kat kg saya org berebut2 nak toreh getah..heheh..
dulu..penah tlg nenek gak..seronok..:)

zino said...

cik ceria..
zino tak pandai nak menoreh tak sempat nak belajar dulu hehe

wahida said...

teringin sgt nak tgk org toreh getah secara live..

kak Erna said...

sekarang ni pun..ayah motong lagi kan..alhamdulillah..sihat lagi dio nak poi motong..

Zareda Norman said...

zar lahir dan besar di bandar.. lain pula cabarannya... apapun suka kehiduoan kampung tapi untuk menetap di kg kena fikir 1000 kali... cik hubbypun tak mahu berpisah jauh dengan anak dara dia ...

ciK LyndaWawa igUana said...

dulu kecik2 saya suka main biji getah....=]

ikan emas said...

betoi ke ada yg cerita buah getah tu boleh dimakan ?

Mimie.Candy Cane said...

alamak rindu nak main laga buah getah...

Mimie.Candy Cane said...

lagi satu,bau getah skerap adalah paling indah dalam dunia...

*membesar dengan hasil getah

zino said...

wahida..
boleh ikut kami balik kampong dan pegi ke ladang pepagi hehe

erna
itu la.. dah beritau ayah tak payah lah motong tapi dia nak kerja juga..

zar
kalau zino ada pilihan nak duduk kampong balik hehe

wawa
seronok kan.. hehe

ikan emas
yg tu zino tak tau pulak hehe

mimie
bau yg original...

David Tan said...

HI , mesin getah licin ini ada lagi ?
saya nak beli mesin ini dengan harga tinggi . kalau ada contact saya
David 012-5831314
Wechat / whatsapp : 012-5831314