Sunday, January 16, 2011

kreativiti dalam berkarya....

Dah lama zino nak tulis pasal tajuk ni.. tapi terpaksa di simpan sehingga ke hari ini.. sama ada anda semua perasan atau tidak, sama ada anda kisah atau tidak sama ada ia memberi kesan atau sebalik nya atau sama ada anda pernah mengalami nya .....

zino banyak membaca penulisan rakan rakan blogger yang lain, berbagai2 tajuk, bermacam stail, beranika kisah , ada yg bercerita pengalaman sendiri, ada yg bercerita pencapaian sesaorang, kisah alam, kisah dunia kisah akhirat semua nya ada.. cerita pendek boleh di panjang kan cerita panjang boleh di pendekkan.. ada suspen , ada sedih, ada kelakar ada yg selamba je.. kalau masuk bab politik.. siap ada kutuk sana sini.. mengumpat sana sini.. (yg ni zino tak minat nak baca sangat).. ada yg menulis panjang lebar, ada yg tulis seciput je tapi tetap mempunyai pembaca yg ramai.. ada yg penuh warna warni, gambar2 dan sebagainya.. pendek kata kreativiti yg pelbagai utk menarik perhatian dan minat orang yg membaca nya...

tak salah berkarya.. tak salah menunjukkan bakat masing masing.. memang seronok membaca bila ada warna warni dalam penulisan...... unsur suspen menarik minat pembaca utk mengetahui penghujung cerita... tapi jangan lah kita menulis sehingga pembaca mempunyai kesimpulan yg perkara itu benar2 berlaku sedangkan cerita yg sebenar tidak sedemikian... sehingga rakan kita betul menganggap kita bermasaalah tetapi sebenar nya itu semua gimmik dalam cerita.. bila cerita kita tergantung di antara realiti dan fantasi.. pembaca akan tertanya tanya.. ada kah ini sebenarnya atau satu gimmik semata.. dan lebih teruk kita tidak membuat penjelasan bila di minta..

cara yg paling mudah zino tidak lagi masuk utk membaca cerita seumpama ini.. daripada zino tertanya2 dan tidak mendapat jawapan dari penulis...lebih baik tidak membaca nya langsung... tak tau la sama ada ini tindakan yg terbaik atau sebalik nya... setakat ni hanya dua blog yg pernah menyebabkan zino berkeadaan sedemikian..... tertanya2.. tapi jangan lah tanya zino ya siapa punya blog hehe...

24 comments:

kak Erna said...

ha..dia dah tulih..akhir e..jangan la tanyo..he he..sajo yo..pandai bagi suspen..kito baco sampai abih..
tak do jawapan..he he..

Mimie.Candy Cane said...

tu la abah..kdang2 geram bila baca entry yg buat sy tertanya2..

zino said...

erna
nak jaga hati penulis sebenar tak boleh la dedahkan.. kalau nak tau juga sms la hehe

mimie..
betul tu.. tapi bila kita tanya dia tak mau jelaskan lagi geram hehe

Kengkawan said...

ala...
baru baj tanya heheh

ciK LyndaWawa igUana said...

rajinnye pakcik mengulas..hehehe

Aida Ali said...

Cerita apa tu weh?

sYazY_dZaiMa said...

haha,mungkin saya kategori yg tulis pasal kisah peribadi n bergambar,hik2..tp seronok membaca kan..dan 1 yg sama pendapat ialah tak suka baca bab politik,hik2.. :P

NARDtheNERD said...

kena belajar dengan ramlee awang mursyid kottt....
hehe.

:))

zino said...

andak..
cerita lama lupa kan je hehe

zino said...

wawa
yg penting bukan blog wawa.. hehe

zino said...

Aida..
kisah dah lama kita lupakan je.. tapi bukan blog cikgu hehe

zino said...

syaz..
bab politik biar org politik je baca hehe

zino said...

NARD..
agak nya nak buat cerita ala ala mistri hehe

roserose said...

sekarang ni Zino,byk blog...byk gilerrrr..dan ada yg penuh ngan iklan2.berbanding dgn awal2 dulu tak ramai yg blog dlm thn 2002..

Bayangkanlah,sy pernah dilawati oleh pembaca blog sy dulu..dia membaca entry sy panjang lebar,dan mencari sy hanya utk ucapkan tahniah di atas kejayaan sy membina semangat dan hidup baru.

DrSam said...

kes gantung tak bertali ni memang haru...tak pasal-pasal kena berteka-teki. Haru.

zino said...

rose..
terima kasih sudi datang lagi... skrg ni blog memang dah banyak iklan.. kalau saya masuk terpaksa tunggu lama saya kensel .. cari blog lain hehe..

Drsam..
saya paling tak suka nak kena berteka teki ni.. masa tak banyak nak memikir hehe

MOKCIK AZWA said...

Zino,

Syabas...mokcik bersependapat dgn Zino.

Lagi satu mokcik tak pentingkan kuantiti, yg penting rakan2 bloggers yg ada itu semuanya berkualiti hehehe

betoi betoi betoi...kalau dok tunggu lama nak upload blog tu, mokcik pass pi blog rakan yg lain..jgn mareee haaa

Ada Dalina said...

a'a kan...x suka blog yg suka kutuk2 org, umpat sana umpat sini....nk berblog biarlah bersopan...

Dee said...

blog sy sgt straight forward..hehehe..

zino said...

azwa
banyak persamaan ni hehe

zino said...

ada dalina
kita masuk blog yg clean je hehe

zino said...

Dee
blog dee uncle suka baca..

HappyIrfa said...

betul tu..umpama buka pin tu tp tak bagi org masuk :-)sy pun ada jumpa blog camtu..lama2 dah malas nak jenguk lagi

Zareda Norman said...

bukan dalam blog aje tapi dalam fb juga.. berktreatif sampai pembaca mentafsir mesej yang bertentangan..