Sunday, January 2, 2011

selamat kembali ke sekolah...

gambar dari google..


part 1..

esok sekolah akan di buka utk sesi 2011, ada yg akan memulakan persekolahan masuk Tahun satu, ada yg akan masuk ke sekolah berasrama penuh dan tidak kurang juga yang akan melapur diri di kolej.. tapi tidak semua akan masuk esok la.. biasa nya kolej dan asrama penuh sekurang2 nya intake pada bulan Mei atau Jun...... tapi tak kisah le kemana anda atau anak anda bakal pergi, yang penting akan berlaku perubahan dalam rutin harian anda selepas ini.. bermula lah satu perjalanan yang jauh , satu perjuanagn menuju satu matlamat... KEJAYAAN...

masih kah anda ingat di mana anda bersekolah dulu... ?? saya dulu mula bersekolah di kampong, lebih kurang macam kat atas tu la rupa sekolah saya tapi sekolah sekerat papan.. , hanya ada tiga kelas, Darjah satu , dua dan Tiga.. masa tu tak panggil Tahun tapi darjah.. murid pun tak ramai, satu kelas rasanya tak sampai 2o orang.. sekolah terletak kira2 3 Km dari rumah, masa tu mana ada bas sekolah, nak ke sekolah kena lah berjalan kaki.. siapa yg ada basikal naik la basikal.. jalan raya memang ada cuma kereta tak banyak.. memang selamat pun berjalan hehe.. waktu balik kadang2 ikut jalan pintas melalui ladang getah, selain terlindung dari panas matahari boleh kutip buah getah sekali.. utk buat main...

nak tau berapa belanja sekolah masa tu?? 10 sen.. tapi ayah bagi bekal 20 sen.. makna nya saya masih boleh simpan 10 sen.. air 5 sen meehoon 5 sen.. kat kantin tu tak ada banyak pilihan.. kalau atok tu buat meehoon semua orang makan meehoon.. kalau atok tu buat nasi lemak semua pun makan nasi lemak.. tak ada pun yg banyak lemak hehe.. meehoon dah siap di bungkus.. air pun sama satu jenis je..

bersambung....

beg sekolah..buku dan gosok baju....

14 comments:

Zareda Norman said...

memang jauh beza sekolah dulu dan sekarang.. zar dulu sekolah jalan gurney...

Aida Ali said...

Nostalgia sungguh

~ yus ~ said...

Zaman saya dapat duit 30 sen dari emak. Nasi lemak harga 20 sen, air bawak sendiri. Masih boleh simpan 10 sen hari2...

Memang nostalgia.

cikceriacorner said...

salam uncle zino..
bestla..nanti cite lagi ye..:)saya suka dengar cite2 mcm ni..nenek, mak dan abah pon selalu cite mcm ni..nenek siap cite zaman jepon dulu..:)

MULAN said...

darjah 5 & 6 j ebaru bekal duit 20sen.. sebelum tu bawak bekal je..

ciK LyndaWawa igUana said...

oo...bapak..mintak duit buat belanje sekolah..huhu

ikan emas said...

tayang la gambar-gambar lama..
mesti gempak !

kak Erna said...

jalan kaki kesekolah..dokek bona sekolah tu..sekarang nampak e..dah ado 2 tingkat kan..
mano boleh lupo kenangan sekolah kitotu..

aNIe said...

Zino... dulu kita pun belanja 10 je... kongsi ngan kawan... dia 10sen.. anie 10sen... sorang beli air .. sorang beli mee goreng... makan sama2...

KAMATO said...

masa tu pakai kasut fong keong, ada juga yang pakai kasut getah putih dan ada yang kaki ayam he he.....

sya said...

Zino.. kak ani kata dia dpt 10 sen.. itu duit raya tu dia simpan... sbb mak tak bagi duit belanja, mak dulu hantar bekal kat depan pagar sekolah tiap kali waktu rehat

ze said...

salam zino & slmt thn baru...

sy dulu duduk ngan nenek di kg, ke sekolah berbasikal, bawak bekal nasi, sambal dan air kopi, tiap hari bekal yg sama, tak penah dpt duet jajan hehehe tp sy gembira, alhamdulillah berkat keperitan dulu sy tak mahu anak2 sy rasa apa yg sy alami dulu. kisah dulu tak pernah terpadam walau seinci dr ingatan sy... :)

zino ada fb? jika ada sudi add sy?

zino said...

zar..
kiranya org Kl la ya hehe

Aida
sangat hehe
'
yus
zaman yus nilai duit dah turun sikit la hehe

cikceria
tunggu sambungan nya..

mulan
saya tak merasa pulak bawa bekal hehe

wawa
10 sen cukup tak hehe

ikanemas
nak kena cari tu hehe

erna
banyak konangan sekolah tu.. hehe

anie
yg penting kerjasama .. hehe

kamato
ingat lagi kasut fong keong tu hehe

sya
saya tak merasa bekal ni..

ze..
cerita sambungan ada persamaan..ok nanti saya add..

mamawana said...

nostalgiz eh zaman sekolah tu...