Thursday, January 6, 2011

kisah sekolah part 3

gambar dari google..

mari kita sambung kisah sekolah dolu dolu.... sekolah kat kampong tu hanya ada tiga kelas je... makna nya bila masuk darjah 4 kena lah pindah ke sekolah lain... sekolah rendah yg ni sampai ke darjah 6.. bila dah jauh tu tak larat lagi la nak jalan kaki... ada ke yg jalan kaki ? entah.. so macam mana nak ke sekolah?? apa lagi kena lah naik basikal...tapi darjah 4 zino mana ada basikal.. dan tak di benarkan pun naik sendiri kalau ada basikal pun.. so kena lah menumpang dengan abang sedara.. naik duduk kat palang besi tengah tu... aduhh naik kebas bontot hehe... kat belakang tu nak letak beg sekolah....

rasanya darjah 6 baru bawa basikal sediri.. itu pun selepas berhempas pulas belajar naik basikal sendiri hehe.. mana ada basikal kecik masa tu guna lah basikal besar tu kayuh kat celah tu hehe.. masa memula belajar tu segala benda di langgar dan jatuh entah berapa kali... budak kampong biasa la.. kalau tak calar balar bukan budak kampong la kan.. hehe... bila di sekolah baru ni ramai le kenalan baru.. ramai lagi yg bijak pandai.. yg nakal yg cun melecun dan sebagainya.. kelas campur le.. dah besar la sikit kan... masa kami darjah 4 , mak tak ada di kampong.. mak ikut ayah bekerja di Port Dickson... ayah bertugas di Sunggala kem sana tu.. so kami adik beradik duduk dengan uwan, (nenek) hanya bila cuti sekolah baru pergi ke Port Dickson.. seperti yg telah di cerita belum ni darjah 4 lagi kami dah belajar berdikari.. kalau basuh baju tu kakak zino la.. tapi bab nak gosok baju zino kena lah bantu kakak, bakar arang, sediakan seterika, ambil daun pisang dan sebagainya...


petang petang ikut uwan ke kebun, cabut batang ubi utk mendapatkan ubikayu nya... kami adik beradik selalu berlawan, sape yg dapat cabutkan batang ubi tu hehe.. tak boleh cangkul nanti ubi dia luka dan rosak.. pasal tu kena cabut... tapi tak susah mana pun... ubi rebus cicah sambal ikan bilis tumbuk sangat mengiurkan.. lama dah tak kena...oops kenapa cerita ubi rebus pergi dia ni.. tadi nak cerita sekolah hehe.... tapi ini lah sebahagian kehidupan kami dulu di kampong....zaman sekolah rendah.... nanti kita beralih ke sekolah menengah rendah pulak.. juga di sekolah lain....

11 comments:

aNIe said...

Zino... pengalaman bersekolah dan hidup dikampung dengan pucuk ubi itu mahal pengalamanya... budak2 sekarang tak rasa...

Dulu ada basikal berpalang yang carrier belakangnya besar gedabak sebab atok buat letak tong angkut getah...

Kitorang kalau nak naik basikal palang tu kena sengetkan badan masuk kat celah palang tu... sebab kalau naik kat palang kaki tak sampai...

sya said...

wah kak anie aku baru nak citer.. citer kita sama aje .. ha ha ha belajau naik basikal kaki bawah palang sbb pendek nau tak leh naik basikal dewasa.

Zino.. baru citer ngan anak2 ubi kayu kalau letak dalam unggun api aduhai minum kopi O panas.. hishhhh mengancam

su said...

manisnya kenangan dedolu...huhu...

~tice su~

~ yus ~ said...

Belakang rumah saya skrg pun banyak pokok ubi kayu. Tapi tak boleh nak ambil pucuk atau buahnya, di pagar....orang punya daa..hehe

Zareda Norman said...

kenangan sekolah dulu dulu memang hebat, yg mendidik kita jiwa kental tapi bebudak sekarang manja sangat.. kadang2 salah mak ayah juga terllau manjakan dan terlalu nak anak senang sampai anak anak malas nak berdikarai

sahromnasrudin said...

seronoknya...aku tak merasa coz duk uma taman kos rendah..untunmg siapa yg rasa suasana tue kan

zino said...

Anie
Memang banyak pengalaman

Sya
Naik basikal kat celah palang tu yg sangat pengalaman budak sekarang tak merasa sebab skrg ada basikal utk budak

Su
Sangat manis

Zar
Mak bapa skrg kononnya tak nak anak susah macam mereka dulu

Yus
Minta la sikit hehe

Shahrom
Terlepas satu pengalaman

kak Erna said...

basikal..he he..se ponah kono sorak dek budak2yang naik bas..sorakkan..basikal tuo basikal tuo..sampai merajuk tak nak basikal..sanggup jalan kaki..sudah e..arwah bapak..bolikan basikal lain..

Dee said...

pengalaman membesar di kg mmg seronokkan uncle..

cikceriacorner said...

salam uncle zino..
seronok saya membacanya..pengalaman yang sangat berharga..:)

zino said...

erna
naik basikal bosa tu memang nostalgia.. lebih2 lae nak kayuh sampai sekolah hehe

Dee
banyak kenangana di kampong yg tak di lalui budak2 sekarang..

Cikceria..
ada banyak lagi pengalaman di kampong dulu..