Thursday, January 8, 2009

Abu Ubaidah Al-Jarrah



Sebelum ni zino pernah ceritakan bagaimana zino terjumpa buku buku novel sejarah islam ni.. di karang oleh seorang penulis yang zino kenali dan hormati.. paklatip
berasal dari Jelebu sana tu.. kami pun dah sampai rumah pak latip hehe..

ada tiga judul novel yg zino beli.. baru saja selesai membaca novel yg pertama.. setiap malam di baca satu episod.. semasa melayan adik tidur.. bila nak tidur adik paksa abah baca buku abu ubaidah.. kalau tak baca adik tak mau tidur.. seronok membaca buku ini.. tak sabar nak menghabiskan semua episod.. tapi dah janji dengan adik.. satu malam satu episod saja.. kadang kala dia dah lelap sebelum episod tu tamat..

harga buku berpatutan.. cara paklatip menceritakan semula sejarah juga menarik.. dan memang sesuai utk bacaan semua peringkat.. kepada yg zaman sekolah dulu tak minat sejarah akan terasa berminat utk membaca nya dan tidak membosankan.. terutama kepada peringkat sekolah dan remaja.. adik bagitu teruja nak tau kisah selanjut nya setiap kali behenti membaca di satu2 episod.. malam ni akan mula baca sejarah yg lain pulak..

19 comments:

aNIe said...

Zino...saya ada baca ttg buku ini di blog Nurazzah...dia pun kata buku ni bagus...

Ari tu ada pergi ke kedai buku...cuma sampai kat sana...tak ingat pulak judulnya...

Mesti pergi cari jugak ni...

zino said...

ada banyak tajuk.. cuba masuk blog paklatip tu..

cendawanintim said...

owhhhhhhhh, nanti terjah blog paklatip tu...

zino said...

terjah jangan tak terjah...

en_me said...

blog abang zino pun tidak membosankan - sesuai tok semua lapisan umur.. gittewww kannns

Masy said...

jarang ade buku2 yg betul2 boleh menarik minat bebudak especially btemakan sejarah Islam. kire tererlah paklatif! abah angkat pun mesti terer membaca smpi adik teruja2 jadinya hehehehe

zino said...

en.me
10 markah utk en.me

masy..
baca denga penuh semangat hehe

muadzlife said...

wah..harus nnt nak cari kat kedai buku nih..

tq.

Mak Su said...

wah! teruja jugak!

zino said...

muadzlife
cari jangan tak cari...

zino said...

mak su
kena lah...cari ..

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

dulu masa form 6, suka sangat ngan sejarah islam, sekarang ni cam bercinta pun ader nak baca buku, surat khabar pun jarang ngadap

zino said...

crazy beautiful
sekarang baca blog je hehe

silversarina said...

salam,

saya ada juga baca buku pak latip , memang penuh kisah sejarah pahlawan Islam.

tintaHati said...

Paklatip memang seorang penulis yang bagus. Karya2nya baik bangat..

zino said...

silversarina..
tepat

tintahati
ada juga baca ya.. bagus la.. kita sokong paklatip hehe

ABDUL LATIP said...

Assalamualaikum semoga Zino dan keluarga sihat sejahtera. Amin.

Terima kasih kerana membeli novel Sejarah Islam. Dan terima kasih dengan ulasan dari seorang Jurutera.

Bagus juga dibacakan kisah pahlawan Islam kepada anak-anak sebelum tidur. Saya teringat masa kecil dulu nenek saya selalu bercerita sebelum saya tidur.

Semoga si manja anak Zino itu mendapat semangat seperti pahlawan Islam yang berjaya hidupnya di dunia dan akhirat.

Saya teringat semasa mempromosikan novel itu semasa Pesta Buku Antara Bangsa di Kuala Lumpur. Ada seorang ayah bertanya, jika anak saya membaca novel ini saya bimbang dia jadi pengganas. Saya kata pahlawan Islam bukan pengganas. Mereka berjuang membela agama. Mereka tidak bunuh wanita, orang tua dan kanak-kanak macam Yahudi.

Untuk makluman Zino, ada yang menjadikan novel sejarah pahlawan Islam sebagai modul program Motivasi mereka untuk menanamkan semangat cintakan agama dan bangsa kepada pesertanya.

Semoga sama-sama mendapat manfaatnya.

zino said...

paklatip..

zino baru habias baca buku Abu Ubaidah tu.. serba sedikit zino mendapat maklumat bagaimana semangat pejuangan umat islam masa itu , mereka berjuang hanya dengan dua matlamat menang atau mati shahid.. Abu Ubaidah yg asal nya seorang ahli perniagaan penjadi panglima perang yg di geruni..

semuga lebih ramai yang akan membaca novel novel sejarah ini dan mendapat maklumat tepat berkaitan perjuangan umat islam masa dulu.. tanpa pengorbanan mereka kita tidak mungkin berada dalam keadaan kita masa kini..

Aina Dayana said...

wah, jumpa lagi seorang peminat buku-buku sejarah Islam :) saya baru baca 4 buah novel sejarah karya pak latip ni. cumanya buku Salahudin telah hilang dari simpanan. tak taulah ke mana perginya. huwaaa...xpe2, cover baru cantik betul. hehe..insya Allah nak p cari ganti.

abu ubaidah dalam senarai utk dibeli ;) bagusnya bacakan cerita sebelum tidur. jarang ada ibu bapa yang mampu buat seperti ini. bagus..boleh kembangkan minat dan minda anak :)