Wednesday, January 14, 2009

apa tajuk sesuai ni..

Hazwan baru saja melelapkan mata.. aku masih duduk di sebelah dia.. tadi aku bacakan dia buku karangan sahabat aku abdul latip talip tu.. seperti tajuk kat sebelah tu.. baru episod pertama.. dah beberapa malam tak sempat nak bacakan.. hazwan dah terlelap sebelum sempat sampai ke rumah.. penat sangat sekolah tu.. best nya bila boleh onlihe bila bila masa dan di mana mana.. tak perlu wire.. tak perlu cable... itu lah teknologi...hehe..

bila cerita teknologi ni teringat kisah di zaman lampau... zaman mula mula TV di perkenalkan.. tahun 60 an kot.. bila dapat berita keujudan TV tu.. macam tak percaya la.. mana boleh gambar keluar dari dalam peti tu.. masa tu kat kampong masih tak ada elektrik.. masing2 guno pelito yo.. dalam kampong tu ada sorang je yg beli TV.. rumah tok udo.... kiro e orang berado jugak la.. kat rumah dia ada generator..yg besar cukup untuk membekal elektrik kepada sebuah rumah agam dua tingkat di atas bukit.. dan ada seorang yg gagah perkasa yg tugas nya menghidupkan generator tu setiap hari..

maka berdoyon2 lah orang kampong datang utk menonton TV.. besar kecik tuo mudo.. kalau cerito P.Ramlee tu memang penuh sesak hehe.. dan setiap penonton di kenakan bayaran 10 sen.. maklum la.. tak kan nak tengok free yo kan.. tapi kami dan suku sakat yg lain free la.. pasal keluargo tok udo ni kiro sedaro la jugak hehe.. sekarang tok udo dah tak ada .. anak anak pun dah tak duduk rumah tu.. rumah banglo ala ala senibina inggeris tu terbiar usang.. menunggu masa utk roboh..

bagitu juga apabila talipon bimbit mula di perkenalkan... pertama kali aku tengok talipon ni..sekitar akhir 70'an.. masa tu saiz talipon agak besar.. baterinya lagi le besar.. harga nya pulak.. bertambah la besar.. hanya tokei2 je yg sanggup beli.. dan sape yg ada talipon tu kira ada status la.. bila masa berubah teknologi terus berkembang.. sehingga sekarang dah ada talipon bimbit berTV .. makna nya tengok TV guna talipon je..

ok lah.. hazwan pun dah lena... aku pulak dah mula ngantuk... tajuk tak letak lagi tu.. pasal tu merapu je posting kali ni.. agaknya apa tajuk yg sesuai posting zino kali ni..? tajuk yg zino pekenan nanti ada hadiah hehe..

25 comments:

su said...

"Dulu & Kini"

leh diterima x? hehe...

aNIe said...

Zino...tadi saya tgk satu iklan tu..tak ingat apa nama iklannya...orang kampung duduk tgk tv dihalaman rumah...siap bentang tikar lagik...makan kari ayam...ahah...iklan kari kot...

Teringat zaman dulu...masa kecik2...tgk TV rumah orang siap bentang tikar dan makan kuaci ramai2...seronok

aNIe said...

Hmmm..lupa plak...tajuk...tak tau le nak bagi aper eh? Entam sajalah...hehehehe

tintaHati said...

'Dulu lain sekarang dah lain'. Boleh gitew?

tintaHati said...

Pssst: blh lebih dr satu jawapan tak? kalo dpt tv best gak nie...hehehe...

zino said...

su..
jawapan di rekodkan hehe

anie
tengok ramai2 ni juga menambah kemesraan jiran tetangga hehe

tintahati
letak le berapa suka.. cuma hadiah satu je kalau dapat la..

Kak Elle said...

kalau saya di beri peluang tajuk yg sesuai agak nya"kenangan"....

manje said...

salam zino

em kalo manje la... kite letak tajuk... 'cerita dolu2'... hehe

whitetulip said...

mm..'sekadar secangkir kopi', bley??haha..%$$#@&^!*&&!!!

Masy said...

kopi janda. ahahahah taklah gurau je.

tp sy ingat gak henpon besau tu. mmg org bduit je yg leh ade henpon time tu ye. hehe

AZWA said...

nostalgia sungguh kenangan menonton tv hitam putih beramai2 ittewww...rumah azwa dulu2 pun jadik tumpuan kerana arwah ayah dulu org pertama la kononnya yg beli tv hitam puith kat kampung azwa...itupun tv 14 inci ajer hahahha....psg tv guna bateri kereta...memang nostalgia yg sukar dilupakan.

Zareda Norman said...

tajuk
'cerita lama lama'

yang zar ingat, masa zar kekecik kat rumah daha da tv itam putih tu..

anak anak la ni memang beruntung.. siap tv nipis lagi

^ez^ said...

tajuk pon leh jd peraduan ek.hehehe...ape ek.urmm...'zaman dulu...' okay tak?? hehehe..

CuTeMiUt78 said...

emmm... tu semua kenangan kan.. oh ada hadiah utk tajuk terpilih ya.. nak cuba ler.. "Kecanggihan teknologi dulu dan sekarang.."

CuTeMiUt78 said...

emmm.. tak pun " teknologi dulu... dan teknologi terkini"

CuTeMiUt78 said...

ataupun.. " Sekadar kenangan.."

CuTeMiUt78 said...

uish... byk plak idea nak beri ni..tu je la dulu buat masa ni..

DeeN said...

Dulu2kan, saya ingat kat dlm tivi tu ade org. Tp yg pelik, camner ek diorang leh masuk lam tu? Pelikkan.

Tajuk - "Sebuah kisah klasik utk masa depan". Hehehe sesuwai dak. keskeskes

Mak Su said...

a. memoirku
b. memoir retro
c. eden tiba2 teringat
d. kisah dulu-dulu
e. terkenang semasa lalu
f. banglo nan usang

:D

zino said...

kak elle
agaknya menang ke tak hehe

manje
ok gak kot hehe

whitetulip..
mm kita tengok la nanti..

masy
tentu laris kopi tu hehe

azwa..
ada caj tak hehe

zar
anak zaman moden..

ez
macam2 jenis peraduan ada sekarang ni..

zino said...

cutemiut
banyak nya idea hehe

deen
tak pegi tinjau kat belakang dia ke..

maksu
lagi banyak idea..

wewit said...

Den nak cadangkan kito senaraikan istilah klasik ni supayo tak pupuih..dan nolong yang jaoh dari kampong ni menghibur diri bilo baco istilah tu...Den mulokan dengan:

Baeh/locut = membaling sesuatu
Teleban = jatuh dan terhantuk dengan kuatnya

lopeh ni warih yang ado ni..tambahlah..den mintak ongah buku kan buek kamus untuk anak-anak kito

zino said...

wewit
bagus idea ni...bia anak cucu tau kalau tak bilo balik kampong tecongang2 donga org tuo cakap hehe..

nonggok= duduk

cendawanintim said...

tajuk dia..entam sajelah!!

eiz said...

salam..
klu ltak tjuk "cerita 1 malam" leh x..