Wednesday, January 28, 2009

rumah usang itu..




Di zaman kegemilangan nya dulu rumah ini di diami oleh pembesar negeri.. mengikut sejarah.. jalan masuk ke kawasan ni asalnya terletak di tepi sawah dan rumah ini berada berhampiran jalan masuk.... tetapi apabila kerajaan membina jalan raya baru.. ianya di bina jauh dari laluan asal..sehingga rumah ini terletak jauh kebelakang.. lama kelamaan jalan asal tidak lagi di lalui orang ramai.. maka tinggal rumah di tepi sawah.. bersendirian.. pembesar negeri membina banglo do atas bukit mengadap jalan .. (rumah yg pernah zino cerita kan..) lalu rumah ini di benarkan utk di duduki oleh pembesar daerah.. bersama sanak sedara yg ada.... dan apabila sedara yg terahir meninggal dunia rumah ini perlu di serah kembali kepada anak cucu pembesar negeri..

Malang nya tiada siapa yg berhajat nak mendudukki rumah ini.. seperti juga rumah besar di atas bukit tiada siapa juga yg berhajat utk menguruskan nya.. dengan pantas rumah ini di mamah usia.. halaman rumah yg satu masa dulu tempat kami bermain menjadi semak samun.. rumah yg dulu sentiasa di kunjungi rakyat jelata sunyi sepi.. muram dan terlalu uzur...hanya menunggu masa utk menyembah bumi.. rumah ini jauh lebih besar dari rumah keluarga zino tu..

sayang seribu kali sayang.. apa kan daya.. bagitu lah lumrah alam.. bila kita di perlukan kita akan di jaga, kita akan di belai, apabila tidak di perlukan lagi.. kita akan di biarkan bagitu saja..... menunggu masa utk terus lenyap dari dunia ini.....

30 comments:

al-hussaini said...

sayangnya rumah tu...

takut2 nanti ada makhluk lain pulak yg tinggal..

lupekanje said...

kat mana ni zino?
tak yah tunggu rmh pembesar la...rumah org kekecik pun dah banyak tebiar, reput dan di duduki jin2 dan makhluk halus...memandangkan manusia tk ndak duduk...membazirkan...

zino said...

al-hussaini
itu yg kami kuatirkan...

lupekanje..
kat kampong zino sana tu..

xiiinam said...

'begitu lah lumrah alam.. bila kita di perlukan kita akan di jaga, kita akan di belai, apabila tidak di perlukan lagi.. kita akan di biarkan bagitu saja'

sedihlah pulak...apakah nasibku andai diri tidak lagi diperlukan...hu...hu...

aNIe said...

Sayangkan rumah lama tu tak dipelihara. Kalau lah ada generasi yang rajin menjaganya...memang akan bertambah indah rumah tersebut...maklumlah rumah lama cantik senibinanya...

Neeza Shahril said...

neeza tengok rumah tu cam seram aje.. tak berani nak pergi dekat..
agak-agaknya dah ada 'benda lain' duduk kot zino.. hehee..

Abang Long said...

Kalau dibersihkan dan dipulihara. Pasti boleh dijadikan rumah warisan. Dan boleh menjana ekonomi.

zino said...

xiiinam
so kenalah pastikan kita ni berguna sepanjang masa..

anie
betul tu

neeza
serammmm

abanglong
kalau di tengah bandar harus berebut tu..

Kak Elle said...

adat di dunia zino habis madu sepah di buang kan?
tapi kata2 neeza tu agak betul juga...macam dlm hutan aje.

zino said...

kak elle
kalau di biarkan harus rumah pun tak akan kelihatan lagi..

Mr PenyuBiru said...

alahai...naper takde usaha² tuk memulihkan rumah tu.isk..isk..

manje said...

salam zino

sayang rumah besar dibiarkan aje mcmtu... kan elok dibaikpulih dan dijaga...

Tie said...

Huh!! Sayangnya....

Kalau kaum kerabatnya tak mampu, mungkin patut diserahkan pada yang berkuasa...boleh juga dibuat muzium ke atau apa2 laa...

Mamamanja said...

kenapa x disewakan jer?
atau bg saja sesaper duduk asalkan umah tu terjaga

muadzlife said...

mmg sayang je umah tu dibiarkan..

HappyIrfa said...

SALAM BRO..
'bagitu lah lumrah alam.. bila kita di perlukan kita akan di jaga, kita akan di belai, apabila tidak di perlukan lagi.. kita akan di biarkan bagitu saja..... menunggu masa utk terus lenyap dari dunia ini..... '
EMO LAK EN3 NI..hehe
rumah kalau xde org duduk cepat sgt buruknya.

Mak Su said...

hoh?! kek mano tu? misterius sungguh!

Dee said...

sayang rumah yg cantek tidak dijaga..zino org n9 ke?

Yunus Badawi said...

Kita kena kekal relevan utk terus dihargai dan diperlukan. Cabarannya macamana nak mengekakalkan ke'relevan'an ni. ngeh ngeh ngeh

Ada Ayrissa said...

huhu.....sygnyerrr

AZWA said...

sayang sungguh rumah style kampung yang cantik seni binanya terbiar begitu sahaja ...

CuTeMiUt78 said...

yelah.. sayang sekali rumah tu.. tak diwakafkan ke..

zino said...

penyubiru..
itulah masalah nya..

manje
sepatutnya

tie
satu cadangan baik..

mamamanja
kalau di KL harus tu..

muadzlife
sayang seribu kali sayang..

happy ifra
betul tu..

zino said...

maksu
kek sebolah baruh tu..

dee
betul..

yunus badawi
tepat..hehe

ada ayrissa
memang..

azwa
itu yg di kesalkan..

cutemiut
bagus juga idea tu..

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

sayangnyer tapi kalu dibersihkan dan dijaga balik mesti cantek. dah bersemak pun nampak cam okey lagi

zino said...

crazy beautiful
luaran nampak ok dalaman tak tau la..

blackpurple @ jowopinter said...

Susah nak cari rumah tradisional macam itu sekarang kan... Sayang.....

RaFFLeSiA MeRaH said...

keciannyer umah tu, sib baik la umah aku kat kg tak mcm tu semaknyer.....

en_me said...

kalo malam, mesti seram lalu depan umah tewww.. kannns

Jard The Great said...

apsal tak ubah jd muzium ker?

huhu.. diorg tak nak duduk sbb takut berhantu kot..