Sunday, May 10, 2009

jalan jalan cari makan......

Sebelum balik kampong.. kami ke shah alam menziarahi kubur arwah MIL.. dan balik ikut hiway elite.. dalam perjalanan balik tu teringat nak makan di seremban.. kata nya ada satu kedai yg menjual beranika masakan kampong dan exotik.. aku pun mint alang sms sepupu di segemban.. sebentar tu hubby dia call, bertanya kami kat mana.. masa tu baru sampai KLIA.. so dia minta kami tunggu selepas tol segemban.. dulu pernah tanya juga tapi panduan yg di berikan buat zino makin gelap nak cari hehe..

pendek cerita jumpa lah kedai yg di cari cari.. tak jauh dari sekolah Rendah Rahang, tapi sepupu tak joint sama makan.. undang2 dio hari minggu tak makan nasi.. ado ko!! hehe..a la mak ai banyak nya lauk pauk tradisi negori.. ikut hati nak gaso sumo tapi apa kan dayo.. mem yg ambik dio ikut cita rasa dio lah.. kalau zino agaknya semua yg exotik tu yo..tapi takut den sorang yo makan hehe.. tak po lain kali boleh singgah lagi.. mungkin erna, happyifra dan syareena boleh joint samo hehe.. ado satu masakan yg zino raso dah lupus tapi ado di sediakan.. masak lomak jangek .. ponah donga tak? hehe.. ado jugak masak pelandok.. dan macam2 lae lah.. kang tengok lah gambar yo sompek den ambik..sogan nak tangkap sumo..


sambal tumbok ikan bileh tu memang nostalgia.. lamo botol tak jumpo hehe


antaro lauk yg ado.. sogan pulak nak ambik gamba hehe..


sapo suko lauk ni? sodapp hehe


atau yg ni.. kono lah cubo try dulu..


sambal pun ado bemacam gaso..


bilo selesai makan... licin..

bilo dah hongeh baru lah balik kampong, singgah pulak kek supermaket kek simpang tigo chembung tu.. beli barang dapur mak, bogreh ,gulo, tepong, susu dan macam2 lae lah.. agaknya kek sini lah syareena soping hehe.. dalam perjalnan balik tu singgah pulak kek air paneh mayon, bukan kek podeh tu.. ni air paneh free hehe.. tak ramai yg tau.. tapi memang paneh.. namoe pun air paneh kan hehe.. adik memula colop kaki yo lopeh tu terus mandi..kalau ado yg longoh longoh badan ko, sakit2 sondi ko boleh la berendam dalam air paneh ni..biar soga balik.. hehe last den datang sini maso sekolah marin.. osah lamo e.. tompek tu kocek yo , nak mandi kono lah cedok air dalam kolam kek topi tu bukan tompek air gomdam kaki tu..


air paneh mayon..sojak den kocik dulu macam ni lah rupo e..


adik memulo terjorit paneh lelamo naik syok terus buka baju hehe


masih acah lagi tu.. belum mandi lae..

sekarang ni kek kampong musim paneh... mak ai paneh botull duduk ateh paneh duduk bawah paneh.. angin pun tak bertiup .. bepeloh di buek e.. omak dan ayah pun batuk batuk yo.. agak e pasal cuaco ni jugak la.. musim kemarau macam nak datang yo ni.. sebelum balik poe pulak ke LC tengok rumah mem, lalang dah kono tobeh tapi kono lah balik selalu tengok lopeh ni.. dan lopeh tu poe pulak ramuan cino ziarah kakak mem yg dah bertahun lumpuh sejak kono strok dulu.. bilo balik KL dah malam.. dan sompek lae singgah shah alam rumah kakak mem..


matohari nak masuk tidur..

ok lah itu lah perjalanan kami seharian.. memang tak pueh balik sekojap.. minggu dopan den nak balik lae.. kesian mak dan ayah..

ps: kalau ada yg tak paham bahaso yg di guna jangan sogan bertanyo yo hehe..

37 comments:

Kak Elle said...

pening juga nak faham apa yg di tulis...sikit2 tu bolih lah....hehe

INTAN said...

mak aih...berciciran air lio daku abg zino...nasib baik x ngidam ke hape ke...adeih...

Ajzie said...

mcm menarik .....

zino said...

kak elle
ulang baca dua kali lagi hehe

intan
hehe..

ajzie
memang menarik hehe

xiiinam said...

"...tapi sepupu tak joint sama makan.. undang2 dio hari minggu tak makan nasi.. ado ko!!.."


Alasan yang selamat...untuk elak belanja sepupu makan...hik..hik..hik...



Tuan kedai tu tak syak ke zino asyik ambil gambar lauk pauk dia?
Tapi...memang menyelerakan sungguh nampaknya...

zino said...

cklah
sepupu zino minta datang hari kojo baru dia nak joint.. makno e zino kono ambik cuti lah..

tengok la nanti mana tau KL cuti segomban kojo boleh le poe sana makan lagi..

Zareda Norman said...

masal lemak perut tu paling mengancam... bes jugak ni kalau pi cari kar seremban.. cuba bagu sikit direktionnya

zino said...

zar..
sonang yo..kalau masuk ikut tol seremban, terus ke bandar seremban dan menghala ke jalan nak ke selatan, makna nya kena lalu sebelah A&W tu.. lepas tu belok kiri terus ke jalan apa tah nama nya.. hehe.. sebelum simpang ke kuala pilah tu ada satu simpang masuk ke kiri..kat tepi tu ada signboard perkim..

restoren tu sebelah sekolah rendah rahang tak jauh dari simpang tu..nama restoren nelayan seafood.. kalau takut sosek ajak den sekali hehe

simah said...

saya tersalah masuk blog.. terbasah keyboard kejap!
happy mother's day utk *mem* zino......!!! take care :0)

silversarina said...

hongeh den baco n3 panjang ni, apopun bab makanan nogoghi tu memang feveret den, lamo tak ghaso , rindu kek kampung tigo nenek,apo nak buek, semua tinggal kenangan .

Helena said...

fenin sikit nak paham..... hehe

Helena pernah makan sini, makan ikan baung masak kuning, my favourite yg dah lama tak masak sbb hubby tak suka ikan baung..... tapi tempat ni mahal la kan..... anak Helena ambik nasi n ayam goreng n udang kecik 3 ketul n sayur dah kena sepuluh hinggit.....

ABD.RAHIM BIN OMAR said...

Salam , morecik air liur bilo nengok gambar lauk ikan sembilang salai , kek cni x ponah jumpo pun lauk lauk ni.
Tunggulah balik kg lu baru dapek raso.

yginsaf.com said...

untuk yg tak paham bahsa nogori tewww.. ini me translatekann..

Nama sebuah kampung di Rembau, Negeri Sembilan bernama Kampung Mayon. Terletak antara Rembau dengan Tampin, kira-kira lima kilometer dari pekan Kota. Penduduk seramai 200 orang kebanyakan adalah pesara tentera, kakitangan awam dan petani. Di simpang masuk ke kampung ini ada sebuah perigi air panas.

abang zino, vollee ghiteww.. kehh

Masy said...

kanmain sodap nampak eh lauk tu abah. den poso ni hah meleleh air lior. saboo yo lah!

hahahahaha

Zabs said...

Salam Zino,
Makan jangan tak makan. Tak makan mnasi ngatah lauk pun jadi. Haha...
Air paneh mayon tu, kalau Zino tukarkan jadi macam kek podeh tu bagus tu, dan boghi orang mandi free jugaklah...

ABD.RAHIM BIN OMAR said...

Salam - osah lamo e x poi air paneh mayon tu , agak e samolah tu , zaman bebudak manrin yo pi , kayuh basikal yo tang rumah. Ni dah nyomondo ke chg ulu pun x ponah poi. Tapi klau tengok gambar adek lam kolam tu , roman e tak borubah lai , camtu yo nampak e , yolah tunggu lah balik kg lu baru poi lek semulo ..

intan.dayana said...

sekali ckp lOghat nOgOri la plak..seb bek baek paham..hehe.da lame wOo x p mandi kat kOlam aer panas..huhu~

ABDUL LATIP said...

Zino
Esey paham bonar2 cakap tu hehehe

al-hussaini said...

apa rasanya lauk temusu tu?

Neeza Shahril said...

adehh.. berbelit otak neeza nak memahamkan.. tapi rasanya paham sikit sikit..

dok tunggu gambar masak lemak jangeh.. tak de pun..

tapi kan, kalau neeza pergi situ pun rambang mata rasanya.. semua nak ambik.. berbaloi lah makan kedai kalau lauk cam tu kan..

zino said...

simah
terima kasih..

silversarina
kalau guna resepi je buat sendiri jadi tak hehe

helena
baca galak kali boleh paham kot hehe

rahim
kono buek sendiri lah nampak e..

en.me
tepat sekali.. tahniah.. hehe

masy
sabar sabar.. buko kang poe cari hehe

zabs
nak kono gunding dengan tuan tanah tu hehe

rahim
tompek tu tak berubah samo yo..

intan
mandi utk kesihatan hehe

latip
kalau tak paham sajo lah hehe

al-husaini
sodappppppp hehe

zino said...

neeza
zino minta mem ambik jangek tu dia kata takut anak e tak mau makan hehe

Yunus Badawi said...

bila sepupu zino nak belanja jgn lupa ajak den ni sekali. den ni hari2 cuti hehehe

zino said...

YB
seronok nya suka2 hati boleh kojo dan cuti kan hehe.. nanti boleh urus.. hehe

Mamamanja said...

meleleh ayo liur den tengok sambal dio...

Ada Ayrissa said...

cam sodap joooo....
tp perut temusu tu apo dio???

~~Noli said...

bestnyeeee..sume bestt..nnt baca lg sekali ngn loghat yg betul..hehe

zino said...

mama..
sabar hehe

ada
perut la.. sodap tu hehe

noli
training dulu jangan salah sebut ya hehe

ez said...

terliurnya tgk makanan tu..sedapnye...

tentangseseorang said...

air paneh tuh ady dah pergi. azib mati sekerat tak nak gik situ. dia nak sungai jugak. ehehehe. kedai makan tuh tak jauh dari sek rahang? ermmm dokek ngan padang tak?

erna said...

amboiii,memang makan boto tu,bebaloi nunjok an kodai..se kalau poi makan kek situ,budak2 ni tak abih ngan ikan baka yo.goma bona ikan baka.masak lomak jangek?jangan golak an pulak,apo bondo e tu.memang sah tak tau e ni..nanti se poi lak nak nengok camano gupo e jangek tu.

zino said...

ez
memang sodap tak tipu punyo hehe

ady
sebelah padang tu.. hehe

erna
hahaha.. tegolak bosa den .. jangek kau tak tau.. pernah donga org cakap.. "bejangek den tunggu" atau org cakap "apo bau jangek ni ?"

nak prepare jangek ni ambik maso lamo .. kalau berjangek tu makno e lamo boto la..

kalau bau jangek tu .. bau salai la.. hehe.. tapi apo jangek tu.. nanti poe lah kodai tu tengok hehe..

erna said...

tu yang se maleh tu,dah posan jangan golak,di golak an nyo yo,dah tak tau,kalau jangek tu lamo,apo pulak bau salai,salah tu,yang se tau lamo simpan ni,pokasam.tak po lah,balik kag nanti se tanyo omak se,ooohhhh yoo,lupo pulak,yang tak makan nasi tu,boto punyo,tak tipu,dari 2007 lai,bukan tak makan langsong,2 minggu sokali ko,makan la nasi sikit,atau pun poi kenduri ko,se makan la nasi sikit,ado lah sobab e kan,dokto suroh kurangkan lomak,tapi,dah namo e,org nogori,kok makan nasi takdo gulai lado api,bek toksah makn,tu lah punco e,dek goram tak dapek makan gulai lado api,baik tak yah makan nasi langsong,baru pueh hati...he..he...

DrSam said...

ishhh...ishhh...uncle zino. panas-panas ni pun berendam juga dalam kolam air panas tu. Masak nanti :)

zino said...

Drsam
bila dapat berendam tu segar satu badan tapi bila musim panas ni air tu pun bertambah panas..

erna
den malam pun jarang makan nasi.. tapi makan bondo lain mee ke roti canai ke asal bukan nasi hehe

Dee said...

mak mertuo den org johol..den slalu mkn sembilang salai msk lomak tu..n oso msk lemak pelanduk..syedap!!

PerantauSepi1306 said...

tu dia.. dah bunyi dah.. hehehehe semilak lomak salai tu memang mengancam jiwa raga den.. dah la tak lunch lagi ni... huhuuhuhu lapoorrrrr...

perhhhh menarik sungguh journey ni yek...