Saturday, May 30, 2009

tolak je..

selepas jemput angah di LCCT semalam kami terus ke presint 14 , angah kata nak singgah rumah dia dulu sebelum datang ke rumah kami dengan kereta lain.. masa tu dah jam 1.30 pagi...sebelum bergerak balik hati dah terdetik.. dah sebulan tinggal kereta tu mau ke dia hidup?...

beberapa minit sampai ke rumah , angah call

"abah, kereta tak mau idup, nak buat macam mana?"
"otomatik ke manual?"
"manual"
"kalau macam tu boleh tolak je"
"nak abah tolong ke?"
"tak apa angah buat sendiri dulu"

aku pun terfikir juga macam mana angah nak tolak sorang2.. agaknya ada anak anak muda yg tak tidur lagi di kawasan tu dia boleh minta tolong kot.. beberapa minit lepas tu angah talipoon lagi..

"abah, tak mau idup pun"
"mm, ok lah nanti abah datang"

aku pun datang semula ke putrajaya dengan alang. dalam perjalanan tu masih memikir apa yg angah buat tadi tu.. tolak macam mana.. hehe.. bila kami sampai angah dah tunggu kat depan.. dia kata kereta kat belakang.. kalau ikut perkiraan kereta tu sepatut nya dah boleh setat pasal angah dah tolak ke kawasan yg menurun dan jauh pulak tu.. tak payah nak tolak pun kereta pun patutnya berjalan sendiri..

aku pun tanya,
"angah buat macam mana?"
"tolak la"
"lepas tu?"
"idupkan injin tak idup juga "
" la.. bukan macam tu la... hehehehe"
"abis tu?"

selepas beri penjelasan minta angah duduk dalam kereta tu, zino dan alang yg tolak.. tapi tak menjadi juga.. masih tak paham apa yg patut di buat.. so abah pulak duduk dalam tu angah dan alang yg tolak.. dalam percubaan kedua.. injin pun dapat di hidupkan..

"oooo macam tu ke?"
"tadi tu buat cam mana ?"
"tolak la.. lepas tu cuba idupkan."
"la.. patut tak idup..hehe"

kalau ikut kedudukan kereta angah sebelum dan selepas di tolak sepatutnya dah lama idup.. sampai kebelakang rumah acik dia tolah tapi kereta tak idup juga hehe. selesai urusan, kami konvoi balik ke btr.. sampai rumah dah hampir 4.00 pagi.. hari ni paling mengantuk sekali.. pagi tadi mem kerja, lepas hantar balik tu sambung boommmm.. mengantuk sangat...

25 comments:

DrSam said...

kereta kalau lama sangat ditinggalkan, kekadang tu merajuk susah nak pujuk :)

INTAN said...

daku pun gagal klu bab2 keta ni....reti tekan minyak..isi minyak...tekan brek..heheh

Yunus Badawi said...

budak2 sekarang ni banyak yg mereka kena belajar darai otai2 atau ayah mereka. Ada tu kereta manual pun tak boleh nak bawak hehehe

lupekanje said...

lenkali suh dia panggil acik...acik blh duk dlm keter...dia tolak...hehehe...
klu tk mau stat gak..kan ke kener guner jumper tuh..utk recaj bateri...
kener standby cable jumper utk betri gak...
acik ader mende tu..tk yg murah nyer..tk pnah teraipun..wakakakaa..

*ooo..patut la dgr bunyik org tolak keter sesbuh adam...satu..dua..tiga...tolakkkk...!! rupernyer suara zino....

zino said...

Drsam..
betul tu.. nasib baik merajuk sekejap je.. hehe

intan
kira dah bagus juga la tu hehe

YB
itu la.. kenapa la driving school tak ajar benda2 tu..hehe

zino said...

acik
bila ado kek belakang sebelah tasik tu teringat juga.. agak e sebelah ni ghumah acik hehe.. lain kali boleh le angah pinjam jumper tu dari pado boli tak penah guno hehe

Zareda Norman said...

nasib baik ada abah.. hehehhe

blackpurple @ jowopinter said...

Nasib baik kereta manual... Hehehe!

Masy said...

sebenarnye camne eh.. masa tolak tu kene ade org startkan enjin eh?

yg benar,
anak angkat yg jahil bab kete2 ni hehe

zino said...

zar
abah juga jadi penyelamat hehe

BP
kalau otomatik tak ada cara lah kena lah cari cable jumper..

masy
kalau start injin itu stail angah la.. hehe

kenalah sorang duduk dalam kereta tu, masuk gear satu memula pijak klass sampai habis(kalau tak pijak tolak pun tak gerak hehe) bila kereta dan bergerak release klass tu pelahan2 dan standy minyak..

injin akan terasa nak idup pijak minyak dan klass ....benda ni kena praktis.. kalau tak kesian yg menolak.. sampai ke hujung tanjung injin tak idup juga hehe

Kak Elle said...

hebat semua nya abah kan?abah jadi nurse,abah jadi mechanic next apa pulak agak nya?....hehe

Insaflah said...

Rasanya sekolah memandu pun tidak ajar bab ini.

manje said...

salam zino

penat ar tolak mcmtu...
mau tido tak beralih...

zino said...

kakelle
jadi superman kot hehe

insaflah
tak lengkap lagi la silibus dia tu hehe

manje
cari le yg gagah perkasa bantu hehe

Neeza Shahril said...

wahh.. semuanya Abah ni.. dah kawin pun Abah lagi hehe..
bagus cam tu kan zino, biar Abah tahu semua :D

zino said...

neeza
selagi abah larat membantu..

suhaila-ab said...

huh kalau tu jadi kat aku...aku sawan jap..akupun tak berapa reti..tapi tolak moto tau la..kalau kete mintak Allah jauhkan terjadi...

zino said...

su..
tak pe guna je talian hayat minta bantuan pasti ada yg datang hehe

Princess Liyana said...

Terrorla abhnye!huhu penah gak tgk org bdpn dgn situasi ni.ehehe

Nong said...

kereta manual boleh lah main tolak2, kereta auto kena tunggu pagi panggil mechanic jer... he he...

memanglumayan said...

ahaha, mengantuk sangat sampai tak sempat nak amik gambo kete itewww kanns abang zino.. kehh

Chekgu BaniHassim said...

erm...angah tu adik pompuan ek??
erm...
patutlaaa...hehe

muadzlife said...

seb baik setel..layan tido lar nampaknya yer..

zino said...

liyana
kalau terkena kes tu nanti dah tau apa nak buat kan hehe

nong
betul tu hehe

en.me
memang tak teringat langsung nak ambik gambar hehe

cikgubanihashim
lelaki... hehe

muazlife
tidur ganti hehe

CuTeMiUt78 said...

heh..heh..heh. sian zino ya.. eemmm takpe nnti blh qadha tidonya..