Tuesday, June 9, 2009

sapo dapek jawab?

ni ada 10 soalan objektif.. cubo jawab utk uji minda anda
saja nak tau sejauh mano anda tau pasal Nogori den hehe
mano yg tak paham tu boleh tanyo hehe

1.apo makno "cenekel"
A.aksi mencungkil lubang kecik
B.main tipu
C.aksi merotan
D.cangkul batas

2.apo makno "hongeh"
A.terlalu konyang
B.terlalu suko
C.terlalu ponek
D.terlalu sodap

3.apo makno "pembongak"
A.kaki tipu
B.orang ygi bongkak
C.kaki curi
D.kaki pancing

4.apo makno "hongap"
A.dengkur
B.hinggap
C.nafas
D.gatal

5.apo makno "menyanggau"
A.lidah kelat kelat makan nenas
B.memikat burung
C.mengacau dodol
D.pijar-pijar terkena lada

6.apo makno "menghungap"
A.lari tercungap cungap
B.menhendap ayam hutan
C.penat kekenyangan
D.menerkam makanan

7.apo makno "hunggeh"
A.keadaan tersengih mcm kerang busuk
B.proses mencabut ubi kayu
C.teknik mengumpil daun pintu
D.teknik menggigit buah jambu batu

8.ayat mano yang botul pasal ghemah
A.ghemah ghemah jugak, hutang den bilo nak bayar
B.elok lah sikit makan tuh jgn sampai bersepah ghemah
C.bawak keto tu biar ber-ghemah sikit
D.apo yg ghemah ghemah kek luar tuh... suruh dio sonyap

9.apa makno "okap"
A.otai
B.tamak
C.cekap
D.lembab

10.apo makno "bosolumak"
A.kusam
B.suara lunak
C.comot
D.berlemak

36 comments:

adibah said...

jawapan:
1. main tipu
2. terlalu ponek
3. kaki tipu
4. dengkur
5. pijar kena lada
6. lari tercungap cungap
7. sengih macam kerang busuk
8. tamak
9. comot

ekekek brapa score ye? main hentam je nihh

zino said...

adibah..
ada 2 salah hehe not bad

♥miss zaza♥ said...

satu pon x leh jawab
bahasa apa ni?

Pok Li said...

Tibo tibo yo raso taek nak cakap nogori. Lama dah tak dengar bahasa-bahasa lama ni. Tak silap saya sudah ada usaha untuk membukukan perbendaharaan kata-kata lama negeri sembilan oleh persatuan penulis NS.

zino said...

zaza
negori tu hehe

pok li
ada perkataan yg dah jarang di guna.. anak2 saya pun fail menjawab soalan2 tu hehe

INTAN said...

halamak....daku mmg fail...

Kak Elle said...

tak faham lansung baik buat bodoh...hehe

~~Noli said...

xreti laa..nnt noli nk wat kuiz bahse ganu la..haha

Kopi Suam said...

meh den cuba pulak.....betul tak uncle...hehe eheh

jawapan:
1. main tipu
2. terlalu suka
3. kaki tipu
4. dengkur
5. pijar kena lada
6. Penat kekenyangan
7. Teknik mengumpil daun pintu
8. bawak keto tu biar ber-ghemah sikit
9. tamak
10. comot

MOKCIK AZWA said...

hadoii...mokcik mengaku bersalah errkkk...mokcik mengaku tak bleh nak jawab hehehehe

yginsaf4 said...

1. main tipu
2. terlalu ponek (penat?)
3. kaki tipu
4. nafas - hongap kau bau potai lar
5. pijar kena lada
6. Penat kekenyangan
7. Teknik mengumpil daun pintu
8. B. elok lah sikit makan tuh jgn sampai bersepah ghemah
9. tamak
10. comot

abang zino volleee..

yginsaf4 said...

atau yg ini abang zino tewww:

1. main tipu
2. terlalu ponek
3. kaki tipu
4. nafas - hongap kau bau potai lar
5. pijar kena lada
6. lari tercungap cungap
7. sengih macam kerang busuk
8. B. elok lah sikit makan tuh jgn sampai bersepah ghemah
9. tamak
10. comot

Yunus Badawi said...

nanti saya tanya dgn tijah dulu hehehe

DrSam said...

tercungap kalau saya cuba menjawab ni :) Bagus idea berkongsi dialek percakapan yang jarang dituturkan kini mungkin.

Abang Long said...

Rasanya Abang long kena lawan balik dengan zino ... nak buat perkataan Perak pulak ... hehehe

neezareef said...

iini bahse daeerah mane nih..satu pn x tau huhu

Zareda Norman said...

wah sungguh mencabar minda ni.. ehheheh

^ez^ said...

adehhh...satu pon ez tatau.hehehe...

Ada Ayrissa said...

uuuwwwwaaa :((
den x paham sepatah haram pong..
:P

ez said...

ehheheh..den pon xpaham..hehe

atty's said...

1-B
2-C
3-A
4-C
5-D
6-C
7-C
8-D
9-C
10-C

Mamamanja said...

memulo den ingek nak tanyo pakwo... tapi x kompiden plak pakwo den tu ghoti ko x!

so kesimpulannyo den xtau la jawapan dio apo huhuhu

DeeN said...

Dalam banyak2 soklan, 1 jer saya dapat jawab dengan tepat setepatnya. Pembongak tuh kaki tipu. Kan uncle kan... er.. yg lain2 tuh, nnt nak kena tanya tok ketuo dulu. hehe

zino said...

intan
langsung tak nak cuba hehe

kakelle
tunggu jawapan je hehe

noli
zino pulak angkat tangan awal2 hehe

kopisuam
ada dua yg silap.. pencapaian yg baik hehe

azwa
tunggu la makcik kena pindah segomban ke nanti hehe

en.me
pencapaian yg baik tapi masih tak 100% hehe

YB
siapa tijah tu hehe

Drsam
anak zino sendiri gagal nak jawab hehe

abanglong
ada kamus tak nak refer nanti hehe

neeza
negori hehe

zar
cuba lah jawab hehe boleh guna talian hayat hehe

^ez^
cuba buka kamus ada tak? hehe

ada
terlampau baku kot hehe

ez
kita tunggu jawapan hehe

atty
ok lah tapi masih perlu ulang kaji lagi hehe

mamamanja
tanya lah mana tau dia tau semua hehe

Deen
at least ada satu tau hehe

cikMilah said...

no clue...geng ngan KakElle, buat bodoh...hehe

silversarina said...

Malu den ... menantu oghang nogoghi tapi den dapat jawab 1 soalan je yang rasanya betul ...hongap..penat sangat ..betul kan ???

sya said...

jap teka

1. main tipu
2. terlalu ponek
3. kaki tipu kot?
4. dengkur?
5. pijar kena lada
6. penat kekenyangan
7. teknik gigit buah
8. B
9. lembap ?

Tak berapa ingat dah
10 comot

Dee said...

wakaka..den kono blaja ngan laki den ni..hihihi...

Neeza Shahril said...

susahnya.. cam ni fail la kalau dapat menantu orang nogoghi..

hmm.. kena beli kamus nogoghi la cam ni hehe..

zino said...

cik milah
langkah selamat hehe

silversarina
satu tu pun salah hehe

sya
not bad tapi ado satu silap hehe

Dee
kono belajar sebelum jawab hehe

neeza
jangan takut orang muda sekarang ni tak tau pun benda tu.. anak zino pun fail jawab hehe

fizun said...

kite lahir kat kl mmg la taley jwb..muahahaha

bEEdLE d' bARd said...

alamak..satu pon xtau.hoho..xpela..

lupekanje said...

aiikk....camner acik tecicir soklan kuiz ni...hehhe..
maleh aa jawab...tu smua org dah jawab dah tu..
aper kes klu org nogori sindri tk leh jawab...

RahimSabah said...

Salam - x yahlah di jawap yo tak. Sajo yolah membongak klau kato an tak tau.
Banyak lai istilah lamo yg dah di lupo an penggunaannyo , spt :-
Lompek , tosumbek , togolek , kopok , kui , bonda , tangair dan banyak lailah.
Baguslah jika ada pihak yg berusaha untuk membukukannya.
Klau perlu bantuan boleh di urus.

hanimndroid said...

se xniru doh. meh cubo nasib!

cenekel-?
hongeh-ponek
bongak-nipu
hongap-napeh
nyanggau-pijar kono lado
hungap-?
hunggeh-aksi gigit jambu batu
ghemah-makanan yg xmasuk ko mulut, poie ko lantai
okap-?
bosolumak-?

hanimndroid said...

hasil inspection: 6 betul. 3 kompom xtau dan baru tau. 1 yg bosolumak tu mmg nak teka comot. bunyi pun dah menggambarkan. tp mgkin sbb xbiasa guna...