Monday, June 29, 2009

40% pekerja awam berhutang

KUALA LUMPUR 28 Jun - Seramai 450,000 orang daripada 1.2 juta petugas awam menghadapi masalah hutang dan golongan ini perlu diberi perhatian khas kerana mereka mudah terjerumus dalam gejala rasuah.

Setiausaha Agung CUEPACS, Ahmad Shah Mohd. Zin berharap ketua-ketua mereka di jabatan atau kementerian mengambil sikap berperikemanusiaan dalam mengendalikan masalah mengenai kumpulan ini, yang rata-ratanya membawa pulang hanya 40 peratus daripada gaji mereka.

"Kebanyakan gaji mereka dipotong untuk pelbagai pinjaman seperti perumahan dan kenderaan atau mengubah suai rumah," katanya.

adakah hidup anda di belenggu hutang, atau siapa dalam hidupnya tak pernah berhutang??

29 comments:

tulipurple said...

byk2kanlah amal doa elak beban hutang dlm ma'thurat dan surah waqiah...semoga kita dpt melangsaikan hutang sesama manusia dan apatah lg pada yg Esa.

ZARA 札拉 said...

ku hutang dgn PTPTN skang nih Uncle..

RM 8400++

hehehe~

Jard The Great said...

huhu.. ku hutang kad kredit adela..

aNIe said...

Ramai yang hidup dengan tag line...

'Kalau tak berhutang...tak merasalah nak memakai'

Kalau berhutang benda yang perlu tak apa...jgn berhutang hanya untuk bermewah2...

cikgu_math said...

termasuk CM tu...buat rumah government loan, beli kereta, bank loan.. tapi tak la sampai 60%....
masih ada 90% lagi untuk anak-anak nak hidup!
Tapi CM tak ambil rasuah drp student CM..keh..keh..keh..

Jie said...

sy pun byk utang...rumah.

RahimSabah said...

Salam - Ramai org yg berhutang , itu perkara biasa , tapi persoalannya kenapa berhutang. Untuk keperluan - spt loan rmh, kereta,PTPTN dan yg seumpamanya ini di haruskan. Tetapi jika layak kereta proton , jnglah berhtg pakai honda, klu layak rmh teres , jnglah ambil loan banglow - cari balalah jawapnya.

Sapo nak jawap - sendiri makan pengat , sendiri mau ingat ...

Masy said...

setiausaha agung CUEPACS tu bukan anak abah kan? hihihihih

Kak Elle said...

lumrah kehidupan zino macam ni lah kan.

KLMari said...

Ikut kemampuanlah kan nak berhutang pun...Takde kemampuan, dok dendiam...nanti diri sendiri jugak yang tanggung...:)

Zareda Norman said...

Dalam gomen kita panggil masalah keberhutangan yang serius, maknanya gaji sisa selepas tolak semua hutang adalah 30% dari gaji so kes kena refer dengan Rakan pembimbing macam zar lah.. ehheheh.

HappyIrfa said...

x berhutang x sah.hutang wajib adalah rumah dan keta.sbb itu mmg keperluan wajib utk sesebuah intitusi keluarga.walaupun hanya sekadar keta kecik.x gitu?

Dee said...

tgh berjuang utk menghapuskan suma utang piutang..

Mak Su said...

ada hutang, of course. hajat di hati malas nak kerja dah, tapi disebabkan bebanan hutang, terpaksa ler

Kopi Suam said...

uncle orang kata kalau tak berhutang tak berete (harta) le jawabnya....

namun hutang haruslah berpada2..jgn hutang dibawa ke mati..naya tak diterima bumi...

Ada Ayrissa said...

sapa suruh bank2 offer hutang kat org gomen..mudah n easy plak tu...cer open kat org swasta, kompim sama naik jer byknyaa... :D

MOKCIK AZWA said...

Dah serik dah berhutang...ni tengah gigih melunaskan hutang2 huhuhu...

sya said...

Kalau kereta n rumah tu oklah.. tapi hutang2 lain tu memang boleh dielakkan

Abang Long said...

Hutang keliling pinggang, hutang bawa belayar ...

zino said...

tulip
memang banyak hutang ni ..

zara
bayar ansur.. isha allah boleh habis tu..

jard
kalau terkawal ok lagi..

cikgu math
murid ada rasuah tak hehe

jie
asal jangan hutang along sudah la hehe

rahim
betul tu..

anie
utk keperluan boleh kot..

zino said...

masy
macam ada kaitan ke? hehe

kak elle
itu lah kehidupan zaman moden di kelilingi hutang.. hehe

KLMari
hidup ikut kemampuan sendiri..

zar
kalau ada yg mengadu dengan zino nanti zino pas dengan zar la ya hehe

happyifra
betul la tu kot hehe

Dee
semuga berjaya..

Maksu
berusaha utk mengurangkan nya..

kopisuam
betul tu.. berpada pada lah..

ada ayrissa..
iya tak iya jugak hehe

azwa
semuga berjaya...

sya
mana yg boleh elak elak la..

abanglong
asa rezeki nanti boleh le bayar..

su said...

su termasuk jugak dlm 40% tuh!

hik3!

zino said...

su
kena keluar cepat tu.. hehe

ez said...

mr zino..kalo mcm tu gomen kene naikkan gaji org gomen kans..hehehe..yg 41 csian xbleh wat ot..heheeh..tu kene up kan gaji kan..hehhe

zino said...

ez
kalau bab nak tambah gaji zino setuju hehe

Kengkawan said...

perghh.. nasib baik x keluar senarai nama.. kot x rasanya macam termasuk gak dalam list... huhu

atty's said...

tinggai utang kete je..
tp kalo tak berhutang susah gak nak idup

cikMilah said...

?????patutlah PakLah tambah gaji kakitangan awam...
Hampir semua orang berhutang, tapi tak semua pandai mengurusnya...

intan.dayana said...

alhamdulillah stakat ni tade utang.