Thursday, March 19, 2009

kisah hazwan....




hari isnin lagi dia dah mula selsema, asyik bersin je.. tapi bila makan ubat.. ok je.. lepas tu selasa dia tidur rumah mama, lepas tu zino dapat call dia demam, so pesan mama bawa ke klinik.. tapi bila zino datang jemput malam nya, dia bukan saja demam tapi semput sekali...

bila balik rumah dia syik muntah je... minum air pun muntah.. sampai tak ada benda yg nak kluar bila muntah... tak boleh jadi.. malam tu juga kami ke Pusrawi.. ramai pulak orang... memula tunggu juga la.. tapi rasa macam lambat je lalu minta izin utk rawatan dulu.. di bilik rawatan dia muntah lagi.. badan pun nampak lemah je.. tak bermaya langsung.. seharian tak makan.. lepas tu asyik muntah je pulak.. Doktor yg merawat pun suspen..

lepas buat nebulizer Doktor check heartbeat dengan mesin apa tah.. apa lagi bacaan nya tinggi.. bertambah panik doktor yg merawat.. ada kala naik sampai 150 !! dan tak pernah turun bawah 125.. aku tanya doktor normal berapa... dia kata bawah 100.. biar betul.. so dia tak kasi hazwan balik nak tunggu sampai stabil.. dengan kepanikan hazwan melihat wire2 tu mana nak turun nya.. bila dengar nak kena injek mencanak naik bacaan nya.. hehe.. Dr syorkan masuk wad.. ohh no.. cukup la ada sorang dalam wad.. 2 altenatif dr nak masukkan air, nak kena cucuk.. apa lagi meratap le adik.. tak mau dan bacaan meloncak semula...

Doktor masih tak ada jawapan kenapa heartbeat hazwan agak laju.. so Dr kata kena buat x-ray.. ok lah.. Dr should know apa yg harus dia buat.. maka kami ke bilik x-ray , hazwan sibuk bertanya x-ray tu apa, zino kata dr nak ambik gambar je.. nak tengok dalam badan dia.. adik pesan nanti abah duduk sebelah tau..mana boleh dududk kat sebelah dia tu.. zino memang la tak pandai nak baca gambar x-ray tu.. lepas x-ray kena buat ECG pulak.. biar betul Doktor... cuma zino tak sampai hati nak ambik gambar hazwan yg berselirat dengan wire tu.. Doktor puas hati dengan keputusan ECG.. tapi dia syaratkan zino kena jumpa Dr pakar ke esokan hari nya..

kami sampai rumah jam 4.00 pagi.. balik tu sempat singgah kedai mamak.. hazwan dah kebuluran maklum lah seharian tak makan.. lepas tu asyik muntah.. penat jangan cakap la... segala appointment semalam kena kensel.. ada dua meeting penting.. minta orang lain ganti.. nak bagi puas hati kena jumpa Dr pakar juga.. kami jumpa Doktor pakar kanak2.. bila dia tengok gambar x-ray tu dia kata lung ok.. zino pun tanya pasal heartbeat yg tinggi tu.. selamba je dia jawab biasa lah tu.. lega rasanya..

hari ni hazwan dah beransur pulih.. batuk2 tu masih ada.. tapi asthma dah hilang.. bila dah sihat mula lah melompat kesana kemari.. mula le dengar suara yg kuat tu.. mula la mak dia pok pek pok pek hehe..

29 comments:

su said...

alahai hazwan kasihan su tgk...wayar2 tuh mmg cukup menakutkan!

nasib baik ade abah ibu yg tabah...

jgn lupe pesan kat hazwan...jgn aktif sgt lepas sembuh...

risau juga ni...huhu...

zino said...

su
si hazwan tu bila elok memang tak boleh duduk diam..

al-hussaini said...

entri ni seperti hasil karang seorang doktor. Hebat...

lepas ni Hazwan kena dipantau dengan rapi. Tapi aktif tu kena ada lagi lar utk seimbangkan dengan keupayaan badannya...

Tie said...

Hazwan asthma, ya ... sama dengan anak bujang Tie...

Tapi macam mana degupan jantungnya laju, ek..? Kalau anak Tie, doktor kata cuba elakkan dari makan ubat asthma jenis pil...ia akan effect jantung ...Tie biasa suruh dia guna inhaler je...lebih selamat.

Harap2 Hazwan ok sekarang...

Masy said...

alahai siannye hazwan.. dah baik tu jgn lebih2 lak lompatnye, kang maknye pulak yg naek heartbeat heheh

RaFFLeSiA MeRaH said...

harap2 cepat sembuh yerr....

Zanna_MamaBatrice said...

sian hazwan...

xpe...cancel meeting or appointment lagi..janji anak sihat kan....

get well soon hazwan

Dee said...

masa dee tgk gambar hazwan..saspen je..kalolah dee sure panik nyer..sian dia eh..harap2 hazwan mkin sihat skrg ni...

CuTeMiUt78 said...

lor..cian hazwan... buat masa ni pantau kan dulu zino.. jgn beri dia over aktif.. selalunya budak athma ni cepat penat... klu blh rajin2 beri dia madu.. insyallah sihat hendaknya

PerantauSepi1306 said...

alahaiii siannye hazwan... semoga sembuh sebainknya ye, insyaallah.

zue said...

zue pun pernah merasa mcm zino juga. anak p'puan dan suami zue pun ada penyakit asma.

klu anak tu kadng2 je kena..ikut cuaca tapi klu suami dah dikira kronik asma dan bergntung pd ubat hari2...inhaler mesti sentiasa ada kat rumah.

harap zino jga hazwan dari segi permakanan.

HappyIrfa said...

hazwan ada asma ker?siannya..semoga cepat baik ye
(ayat skema)hehe

zino said...

al-husaini..
tengah lasak susah nak kawal hehe

tie
nak kena cari inhaler juga nampak nya..

masy
boleh tolong jaga tak? hehe

RM
inshaAllah..

zanna
bos je bising sekejap hehe

Dee
dah start lompat sana sini..

cutemiut
thanks u..

perantausepi..
mudah2an...

zue..
itu lah bila kena tu kelamkabut le sekejap..

Yunus Badawi said...

Ibubapa mcm kita ni kalau anak sakit kita mesti kelam kabut. Tapi budak2 ni kalau dah baik, mereka boleh selamba aje main macam biasa. Penat dan ngantuk ibubapa tak hilang lagi. Macamana pun yg penting mereka dah sihat.

Aleeya said...

dak2 ni klo sakit sian kan, rasa nak ganti tmpt dorg je, hazwan cpt sembuh ehh...

kakpah said...

salam. Bila anak sakit ibu bapa tak boleh tidur. Gelabah, saspen, susah hati...semua ada.
Akak pun tak paham macamana ada bapak yang boleh hempas anak sampai mati semata-mata kerana tak tahan dengar anak menangis.

yginsaf.com said...

siannyerrr.. moga2 cepat sembut azwan tewww..

zino said...

yunus badawi
betul tu..

aleeya
bila anak sakit mak bapak pun rasa sakit..

kakpah
memang tak paham.. bukan manusia kot..

yginsaf..
alhamdullilah dah beransur baik.. cuma batuk tak ilang lagi..

Princess Liyana said...

yana dpt rasa apa dia rasa...yana pun penah msk hospital kan..alaaahai..get well soon ek hazwan;)

SoFie NuR said...

alaa..cian hazwan..get well soon yer..

sedap, suci, segar ... said...

Salam hormat wahai Saudaraku Zino.

Semoga bertambah sihat anaknya itu.

Saya akan emel persendirian.

zino said...

liyana
kena jaga kesihatan...

sofie nur
dia dah makun sihat.. batuk je ada lagi..

SSS
salam kenal...terima kasih sudi singgah..

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

hazwan..cepat2 sembuh adik..
kak zara doakan adik hazwan betul2 cepat2 sembuh ye?

adik hazwan sangat ceria aritu..aduhai..rindu adik..kalau dah sihat..amik gambar adik pakai badge tu ye Uncle?

=)

adibah said...

Mudah2an Hazwan sehat sentiasa.. InsyaAllah.

Mr PenyuBiru said...

hazwan sakit.alahi keciannya. hari ni tentu dah sihat banyak kan. doktor yg mula² tu bikin saspen jer. tu la bezanye doktor biasa ngan pakar kut.hehe

♥miss zaza♥ said...

get well veryyyy soon to hazwan!

syareena said...

klu anak sakit...

mama die mesti x pat tdokan?

klu sya nak je jd pengganti klu mampu...

Jard The Great said...

waa... saspen gak nih... huhuhu..

seb baik hazwan tak pape...

zino said...

zara
dia lekat kat beg sekolah..

adibah
hazwan dah sihat.. tq

penyubiru..
itu lah Dr buat kami suspen je.. hehe

zaza
tq..

syareen
betul tu..

jard
alhamdullilah dia dah ok..