Tuesday, March 17, 2009

tuan rumah baru....

Tuan rumah lama dah bagi tau tak lama lagi dia dah nak keluar...
Tuan rumah baru boleh le buat persiapan untuk masuk...

rumah kenalah dibersihkan..
abuk2 kena lah sapu..
sampah sarap juga kena di keluarkan...
ubah suai mungkin kena buat..
tapi boleh le tanggoh..

kabarnya rumah lama tu dah goyang..
kena lah di perkokohkan semula..
pasak kena di tambah..
sokong kena di ubah..

kabarnya..pembersihan dah pun bermula..
yg tak berkenaan tak boleh masuk..

mesti kelihatan cantik..
mesti nampak bersih..
mesti kuat..
mesti gah..

tapi nak pesan sikit ni..
tuan rumah perlu lah ikhlas..
perlu berani..
perlu tegas..
perlu konsistan
perlu fokus..
perlu peka ..
perlu jelas..


jangan nanti ada yg kata wal hasil balik asal..
nyesal nanti..
paham tak ni?

yg baca pulak paham ke?.. hehe..

34 comments:

Kak Elle said...

no understand...

zino said...

kak elle
tunggu komen yg lain nanti mungkin boleh paham..

♥miss zaza♥ said...

dh tanak membelog ke?
ada tuan rumah baru nti?
hurmmm
x fhm sgt...

Neeza Shahril said...

ada tenant baru nak masuk rumah ke?
kat mana rumah sewa tu? :D

adibah said...

Zino,

Kabarkan pada tuan rumah lama dan baru, jangan lupa.. periksa setiap sudut rumah, takut nanti ada anai2 yang gigih menggigit dalam diam .. tau2 nanti tiangnya reput.. rumah yang lama terus roboh!

Kawasan kejiranan juga perlu diperhati.. nampak gayanya makin lama makin rancak renovation masing2...

Doakan segalanya berjalan lancar, insyaAllah..

*rasanya macam faham..

Mr PenyuBiru said...

jgn lupa sain agreement.tuk secure.

zino said...

zaza
sah tak paham hehe

neeza..
hehe

adibah
harap betul le apa yg di paham.. tapi bunyi nya macam paham la hehe

penyubiru
gentleman aggrement tak aci ke? hehe

lupekanje said...

ape ceriter?
nmpak elok kukuh yo umah ni...tapi membersih rumah tu kang memang kono buek saluu...tak nnt umah berabuk pun...
tuan rumah baru? uwaaaahh..tuan umah lamo nak poie mano???
tk po lah...apo2pun, tk kiro la tuan rumah baru ko...lamo ko...janji semua bebaik yo kan..

su said...

err...bunyi mcm majuk pon ado neh..hehe...

silversarina said...

Baca dua ayat pertama dua kali baru faham ..hehehe.

Takut tuan rumah baru tak pandai nak bersihkan rumah malah tambah sepahkan rumah , kita yang jadi 'jiran ' juga yang merana nanti terpaksa hidu bau busuk tuan rumah baru .

Ni kisah PM dan TPM kan ?????

Zabs said...

Salam Zino,
Nak tambah sikit......
Tidor di rumah jangan masa kerja.
Jangan minta nasihat dari yang tidak bertauliah.....

ez said...

mr zino...
ape2 pon wat ape ati mau ikhlas..baru dpt hasil yg memuaskan..hehhe

neezareef said...

'rumah' byk maknae nih..

zino said...

lupokanje
tuan rumah lamo dah kono keluar org dah tak suko hehe..

silversarina
bijak bijak hehe

zabs
betul tu.. nanti samo merapu hehe

zino said...

ez
itu pun penting..

neezareef
pilih makna yg sesuai.. hehe

zino said...

su
mungkin juga tu.. hehe

Masy said...

ade org nk pencen ke atau disuruh pencen ke ni abah angkat? hehe

AZWA said...

dalam sibuk nak tukar tuan rumah, ada jugak yang mahu tuan rumah lama dikekalkan...

Ada Ayrissa said...

x paham la bro..

manje said...

salam zino

kite pon tak fhm pape...
cuma 'rumah byk jenis rumah'...
blog pon 'rumah' kite juga
kena jaga... :)

^ez^ said...

tak paham ar uncle.hehe..Tapi baca komen yg kat atas, so dah bleh tau la psl ape.hik hik (^o*)

LotsOfLove-Pearls said...

Salam Kenal..

**Cuba utk memahami..
huhu..

Zareda Norman said...

takut takut tuan rumah baru kena besarkan wardrobe sebab mem tuan rumah baru ada hobi yang mahal..

yang sakit kita jugak...

Mak Su said...

mula mula macam tak paham, lepas baca komen-komen, baru paham. heheheeh

errr, abis tu perlukan stok apa-apa ker gamaknyer tuan rumah baru? eden ni bak melukut di tepi gantang yo.

hari tu tak jumpa omak pun, tengok tang jauh yo, eden tongah makan :), hazwan apa koba? dio ada lolah koh? dah poie x-ray dah?

intan.dayana said...

wah~
zino nk pindah umah baru..

CuTeMiUt78 said...

eemmm... mula2 baca mcm tak faham sgt.. tapi bila baca lagi.. cam kisah lain ler plak.. ni ada kaitan ngan PM dan TPM ke..??

zino said...

masy
abah lama lagi nak pencen.. hehe

azwa
ada juga dengar cerita tu hehe

ada ayrissa
baca sekali lagi hehe

manje
cari lah rumah yg sesuai..

^ez^
kira dah paham la tu hehe

lot of love..
salam kenal terima kasih kerana sudi singgah..

zar
masing2 ada hobby hehe

maksu
tadi dah jumpo doktor pakar.. x-ray dia kata ok..

intan
bukan zino tapi orang lain hehe

cutemiut..
betul ke? hehe

CikguZue said...

oooo...macam tu ke?

aNIe said...

Zino...ni mesti pasal acara akan datang iaitu pemilihan pucuk pimpinan UMNO...hehehhe

zino said...

cikguzue..
lebih kurang la.. hehe

anie
ya ke? hehe

Kak Elle said...

ok faham dah maksud nya....thank you wanmommy your komen say all...hehe

zino said...

yes..akhirnya kak elle dah paham hehe

Neeza Shahril said...

ooo.. pasal tu ke? faham dah.. maklumlah kita ni dok jauh huhuuu... alasan takleh pakai nih..
bila tarikhnya tuan rumah baru nak ambik alih tu?

PerantauSepi1306 said...

aiyooo rumah ni ka bro.. hmmm baru je ari tu dengo komen2 yang kurang sedap pasai mem tuan rumah baru.. komenku... habislah kena sedut jelah kita lepas nie :(