Friday, April 10, 2009

bukan utk di bincangkan...

salam jumaat utk semua warga blogger..

mari kita dengar cerita ni.. oops baca cerita ni...tapi zino mendengar nya di stesyen radio semasa drive ke pejabat tadi.. sesiapa yg membuka stesyen yg sama mungkin juga sempat mendengar nya.. cerita telah saya ringkas kan dan olah semula utk tujuan penulisan.. tapi intipati nya tetap sama..

kisah nya seorang ayah dan seorang anak dara.. si ayah terkenal dengan panas baran , ego dan sebagainya.. si anak seorang anak yg baik, mendengar cakap ibu bapa dan bersopan santun..

bagini lah kisahnya...
tiga bulan sebelum habis periksa SPM si anak meminta izin ayah utk bersama kawan kawan makan makan di sebuah pasar raya tak berapa jauh dari rumah.. seperti biasa sikap ayah yg panas baran terus dengan ego tidak memberi kebenaran dengan alasan nya, si ibu memberi sokongan ke pada si anak , kesian dan bersimpati dengan kerja keras anak selama ini.. apa lah salahnya sekali utk bersama kawan2 selepas habis periksa.. bukan nya pernah keluar pun...

seminggu selepas SPM,
si ayah balik, mendapati si anak tiada di rumah.. terus bertanya si ibu kemana anak nya pergi.. ibu maklum bersama kawan, "kan ke dulu dia dah minta izin" si ayah bertanya lagi "di mana dia dapat duit?" si ayah mendapati duit yg di simpan di tempat tertentu hilang.. tanpa berlengah si ayah keluar mencari si anak.. dia terjumpa si anak di perhentian bas bersama kawan kawan.. dengan sombong dan egonya si ayah terus menjerit memanggil anak nya, bila anak menghampiri nya terus, panggggg!!!, singgah di muka anak sehingga berdarah hidung dan mulut.. si ayah terus memarahi dan bertanya kepada si anak di mana dia dapat duit? tapi si anak tidak menjawab mungkin sedang menahan sakit...... si ayah terus menarik rambut si anak sehingga terlucut tudung anak..

kawan kawan si anak terkejut lalu beramai2 memeluk si ayah dan merayu jangan memukul si anak yg tak bersalah.. sedih dan bersimpati dengan kawannya yg baik di perlaku bagitu oleh ayah sendiri.. datang seorang yg dari tadi memerhati lalu berkata..

"en. saya juga ada anak sebaya dengan anak en. saya tak tergamak nak melakukan sedemikian dengan anak saya, lebih lebih lagi di hadapan kawan kawan nya . en. telah mamalukan anak en. kalau pun anak en. bersalah, apa salah nya bawa dia balik dan di rumah dan lakukan lah apa yg en. rasa betul.. kalau di rumah adalah hak en. nak buat apa saja.. apa kata kalau ada orang yg memaki hamun en. di hadapan orang ramai.. "

si ayah tersentak, dan tersedar dari kesilapan nya, lalu memelok si anak, tapi masih bertanya di mana si anak mendapat duit dan akhirnya membawa si anak pulang.. di rumah si ayah terus bertanya di mana si anak mendapat duit..

si nak pun menjawab..
"ayah, setiap hari ayah bagi saya belanja 3 inggit, saya simpat dua inggit dan saya dah dapat kumpul 40 inggit, duit itu lah yg saya gunakan utk berbelanja dengan kawan kawan tadi.. saya tak ambil duit ayah, kan ayah dah pesan jangan mencuri, mencri tu kan berdosa ayah, pencuri akan di potong tangan.."

si ibu mencelah...
"duit mana yg awak cakap ni, kan ke duit yg awak simpan tu awak bagi saya utk di simpan.. ada duit tu saya simpan .... tadi kenapa tak tanya?"

di akhir cerita juruhebah kata...."bukan utk di bincangkan.."

30 comments:

Zareda Norman said...

zino

Bukan untuk dibincangkang tapi di bagi pelempang aje bapak yang ego macam ni..

Mr PenyuBiru said...

aku baru nak bincang isu ni,tapi tak bleh dibawa berbincang pula.ntah² dj tu kut ayah itu.hehe

Kak Elle said...

moral of the story ... berfikir sebelum membuat sesuatu.

Mamamanja said...

naper xleh dibincangkan plak??

ibuVouge said...

xpe kita bincang kat blog ye pakngah

zino said...

Zar
ada berani? hehe

penyubiru
si bapa datang berjumpa DJ dan bercerita..

kak elle
benar..

mamamanja
utk di renung je kot hehe

IV
kat sini kita boleh bincang apa saja

sya said...

Beginilah kalau nafsu marah dah dikipas oleh sayitan..

pB said...

memang dok tunggu tunggu abe zainal nie...


menitik air mata pB masa dia dok baca tu ...
dia pun menangis jugak sebab sora dia pun sebak ....
tunggu dia habis cerita baru keluar dari kereta

actually , pB pun ingat nak buat n3pasal cerita nie. tapi dpt kat zino dulu

ez said...

sedihnya...emm lain kali kene cek dulu sblum bertindak..kan..ikhtibar dan pengajaran..

zino said...

sya
itu lah pasal..

PB
zino tunggu cerita tu ke penghujung d tempat paking.. memang sedih DJ bila membaca cerita tu..

ez
jangan bertindak melulu..

Ada Ayrissa said...

siasat dulu sblm bertindak..hehehhe

Sasha said...

berbaik sangkalah selalu... tentu perkara ni tak terjadi

♥miss zaza♥ said...

sedih...
tu la, sbb marah aja, semua boleh jd..
kalau la si ayah boleh bersabar n berfikir dgn rational...
huuu~

Neeza Shahril said...

menyedihkan.. ada certain mak bapak buat macam tu sebab diorang rasa diorang berkuasa atas anak-anak. Jadi, boleh sepak terajang sesuka hati..
tapi, mereka tak pernah terfikir, kalau mereka berada ditempat anak tu.. agak-agaknya, apa perasaan mereka kan...

empathy - that's the magic word :)

^ez^ said...

hmm..

sian anak tu.tak bek tau buat camtu.cubala tanya dan bg peluang utk anak tu bercerita.huhuhu..

sedih sedih.. =(

HappyIrfa said...

x dapat bygkan macam mana anak dara itu kena lempang dikhalayak ramai.

Intan @ mama ammar said...

apa maksudnya 'bukan untuk dibincangkan' ni?

macam tak lengkap aje?

Oh, saya pernah mengalami peristiwa lebih kurang macam ni. 'Berparut' sampai sekarang.

cikgu_math said...

Ee...CM kalau termarah anak sbb yg bukan kesilapannya...menyesal tak habis..
apalagi kisah ini...
anak perempuan, yang sudah remaja, dan berlaku didepan kawan-kawannya.. semoga ayahnya akan menerima ingatan drp kisah ini...

CuTeMiUt78 said...

tu la akibat terlalu mengikut kata marah kan.. eemmmm gitu plak jadinya

Dee said...

sedih baca kisah ini..harap2 bapanya menyesal sungguh2..

aNIe said...

Kadang2 sikap ibu atau bapa yg beginilah yang membuatkan anak2 keluar dari rumah dan mencari ketenangan dan keselesaan sendiri....

Jadi jgn salahkan anak2 kalau terjadi demikian...

Sedihkan membaca sikap bapa tersebut?

Tapi..tulah tak boleh pulak nak dibincangkan...heheheh

xiiinam said...

sebagai ibu dan guru...
atas alasan apa pun..
ckLah tak boleh terima kalau anak gadis seusia itu diserang secara fizikal oleh ibu bapa sendiri....apatahlagi di depan orang lain...


....hiba ckLah saat membuka tudung seorang murid form 3, lalu mendapati kesan darah pada luka yang belum kering....dan birat-birat di belakang tubuh...masih belum hilang....
Saat diaju kepada ibu kandungnya...jawapannya ialah...
"Hal kami anak-beranak, cikgu jangan campur...kerja cikgu, ajar anak saya bagi panda!"

Sadis sekali hidup ini....

silversarina said...

Sia-sia jadi bapak kalau macam tu...oppps....sorry bukan untuk dibincangkan ....tapikan memang geram dibuatnya .

zino said...

ada
betul tu.. jangan ikut suka je akibat nya mungkin buruk..

shasha
benar sekali..

zaza
harap ayah2 lain tak macam dia..

neeza
peringatan utk kita..

ez
memang sedih kalau dengan DJ bercerita boleh mengalir air mata..

happyifra
tentu dia sedih dan malu dengan kawan2..

intan
"bukan utk di bincang" adalah tajuk program lepas dia bercerita memang tak ada maklum balas dari pendengar..

cikgu..
bapak dah menyesal la tu dia datang bercerita dengan DJ..supaya di ceritakan dalam program ni..

cutemiut
mak bapa kena lah bersabar dan bertindak dengan lebih reasinol..

Dee
bapa tu dah menyesal.. pasal tu dia sanggup ceritakan dengan DJ supaya menjadi pengajaran kepada kita semua..

anie
tu dah bincang!! hehe

xiiinam
memang menyedihkan.. anak dara zino tu memang tak pernah kena marah.. sebab tak ada alasan nak marah dia..

silversarina..
kalau boleh bincang agaknya berjela2 ulasan hehe

Princess Liyana said...

Alaahai kesian yg kena pukul tu...mmm

cendawanintim said...

yer, bukan tuk dibincangkan, tapi dijadikan sebagai renungan..

zino said...

liyana
memang kesian.. tak pasal2 kena..

cendawanintim
betul.. peringatan utk kita..

atty's said...

BAGUS..SUPAYA KITA INGAT JGN BUAT ANAK GTU KAN...OOPS..TAKLEH BAWAK BINCANG..HEHEHE

syareena said...

hehe sokong Mr Penyubiru

© Opah De said...

Boleh bincang ke tak boleh ni? He he he...